840 میلیون ریال برای مرمت و بازسازی قلعه پرتغالی های چابهار هزینه می شود

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری چابهار گفت: 840 میلیون ریال برای مرمت و بازسازی قلعه پرتغالی ها در روستای تیس این شهرستان هزینه می شود.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان،   عبدالحمید بلوچ زاده گفت: بازسازی و مرمت قلعه پرتغالی ها و 2 اثر تاریخی و باستانی چابهار شامل ساختمان پست و ساختمان قدیم پست در حال انجام است.


وی ادامه داد: مرمت این سه اثر تاریخی و باستانی شهرستان چابهار 60 تا 70 درصد پیشرفت فیزیکی دارند.


وی افزود: قلعه پرتغالی ها بر فراز تپه ای مشرف به خلیج چابهار و در یک کیلومتری روستا و بندر صیادی تیس واقع شده است.


وی بیان کرد: این بنای تاریخی دارای چهار برج نیمه مدور است که کاملا دفاع از قلعه را ممکن ساخته و با 15 متر ارتفاع علاوه بر دیده بانی در مواقع طوفان به عنوان چراغ دریایی عمل می کرد و وظیفه هدایت کشتی ها را عهده دار بوده است.


رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری چابهار گفت: قلعه پرتغالی ها مرداد ماه سال 1354 به شماره 555 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.


بلوچ زاده اظهار داشت: ساختمان قدیم گمرک چابهار در ضلع غربی بازار قدیم این شهر قرار گرفته و بنای آن آجری، پوشش سقفی آن چوب، تخته و در قسمت دیوارهای آن از سنگ کپراک استفاده شده است.


وی ادامه داد: این بنای ارزشمند در 2 طبقه اجرا شده و در سال 1383 به شماره ثبتی 11478 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.


وی تصریح کرد: این بنای منحصر بفرد در 2 طبقه اجرا شده و پوشش سایبان های آن سفالی است که به مرور زمان از بین رفته است.


شهر زیبای چابهار واقع در قلب مَکُّرانِ بلوچستان و در فاصله 645 کیلومتری جنوب زاهدان مرکز استان سیستان و بلوچستان از 2 شهر به نام های چابهار و نگور، سه بخش مرکزی، دشتیاری و پلان، 6 دهستان و 438 روستا تشکیل شده است.

انتهای پیام/گ

مرمت و بازسازی قلعه پرتغالی ها در چابهار

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار