جمهوری اسلامی ایران حامی دائمی و تاریخی قضیه فلسطین است

نایب رئیس دفتر سیاسی جنبش فلسطینی حماس در اظهاراتی بر حمایت ایران از مقاومت تاکید کرد.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ نایب رئیس دفتر سیاسی جنبش فلسطینی حماس گفت: سفر هیئت حماس به ایران پاسخ به یکی از سه شرط بنیامین نتانیاهو جهت پذیرش توافقنامه آشتی ملی فلسطین بود زیرا نتانیاهو خواستار قطع روابط میان گروههای فلسطینی با ایران شده بود.

صالح العاروری که در راس هیئتی عالی رتبه حماس به ایران سفر کرده است، در گفتگو با برنامه (از تهران) در شبکه تلویزیونی العالم، تصریح کرد: اولا درباره زمان دیدار هیئت حماس از ایران باید بگویم، یکی از دلایل مستقیمی که در انتخاب چنین زمانی برای انجام این سفر نقش داشت ، پیشرفتی بود که در اوضاع داخلی فلسطین حاصل شد، مقصود من در این زمینه، آشتی داخلی فلسطین است. امیدواریم پیشرفتی که در این زمینه حاصل شد انعکاس واقعی و عمیقی در مباحث و مسائل مرتبط به فلسطین داشته باشد و به سود مردم فلسطین باشد.

وی ادامه داد هر توسعه ای که در قضیه فلسطین حاصل شود باز هم ما معتقدیم تمامی هم پیمانان و دوستان ما ، اعم از اعراب و مسلمانان، به ویژه یاوران فلسطین و حامیان فلسطین باید در جریان تحولات قرار بگیرند و ما باید با آنان مشورت داشته باشیم. مورد دوم این که وقتی نخست وزیر رژیم اشغالگر برای پذیرش آشتی داخلی فلسطین سه شرط یعنی خلع سلاح حماس، به رسمیت شناختن اسرائیل و قطع ارتباط با ایران را مطرح کرد در واقع با این شرایط شاهد مداخله رسوای اشغالگران در امور داخلی فلسطین بودیم، واکنش ما نیز به این مداخله واضح و مستقیم بود، یحیی سنوار در غزه ( رئیس دفتر سیاسی حماس در نوار غزه) درباره دو شرط اول گفت، تا زمانی که اشغالگری ادامه دارد، خلع سلاح مقاومت ممکن نیست و نکته دیگر اینکه ما در چرخه به رسمیت شناختن اسرائیل قرار نداریم بلکه در چرخه پایان دادن به عمر رژیم اشغالگر قرار داریم.

العاروری افزود در ادامه هیئت حماس دیدار رسمی از ایران را انجام داد ،پس بخشی از اهداف این سفر، پاسخ به رسوایی مداخله رژیم اشغالگر بود، ما با این سفر اعلام کردیم آنان نمی توانند درباره روابط ما با دیگران تصمیم بگیرند و چیزی را که خود می خواهند به ما دیکته کنند. علاوه بر ضرورت مشورت و اطلاع رسانی به برادرانمان درباره تحولات، سفر هیئت حماس پاسخی به مداخله اشغالگران بود که به ضرورت قطع روابط با ایران اشاره کرده بودند.

جمهوری اسلامی ایران حامی دائمی و تاریخی قضیه فلسطین است، ایران در حوزه سیاسی در همه محافل موضع مشخص و معینی را اتخاذ کرد، چه بسا این کشور در موضعش مبنی بر این که رژیم اشغالگر جایگاهی در منطقه ندارد و فلسطین حق تاریخی فلسطینیان است، برجسته ترین کشور باشد. حمایت سیاسی جمهوری اسلامی در محافل بین المللی و همچنین در حوزه میدانی ادامه داشت. کاملا روشن است که جمهوری اسلامی مقاومت لبنان را تا جایی حمایت کرد که مقاومت ، اشغالگران اسرائیلی را از خاک لبنان بیرون کرد . ایران از مقاومت در فلسطین نیز حمایت می کند و در این زمینه مواضع خود را غیر علنی نیز نمی کند.

آنان حمایت متمایزی از فلسطین دارند و مقاومت نیز به شدت به این حمایت نیازمند است تا بتواند با دشمن مبارزه کند به همین منظور پرونده حمایت مداوم جمهوری اسلامی ایران از مردم و مقاومت فلسطین از مهم ترین موضوعاتی است که با برادرانمان در جمهوری اسلامی درباره آن تبادل نظر کرده ایم البته موضوعات مفصل دیگری هم در میان بوده است اما اساس صحبت ما این بود که ایران به عنوان قدرت بزرگ منطقه ای به صورت دائم و ثابت قضیه فلسطین را به راهبرد و موضع عقیدتی خود تبدیل کرده است. ما نیز نیازمندیم تا پل ارتباطی با ایران را حفظ کنیم و به خواست خدا در این کار، خیری برای مردم و مقاومت فلسطین خواهد بود.

وی درباره نتایج دیدار هیئت حماس از ایران گفت: نتیجه محوری این سفر، تداوم پایبندی ایران به موضوع فلسطین و مقاومت است، ایران به حمایتش در تمامی ابعاد ادامه می دهد البته ما نمی توانیم درباره جزئیات حمایت جمهوری اسلامی صحبت کنیم اما به طور کلی نوع حمایت جمهوری اسلامی به فلسطین و مقاومت فلسطین برای همگان مشخص است. برخی مسائل در این زمینه از قبل نیز گفته شده است مثلا گردان عزالدین قسام بارها اعلام کرد برادران ما در جمهوری اسلامی ایران، حامیان اصلی و اول این گردان و دیگر گروههای مقاومت، در رویارویی با اشغالگرانند. امیدواریم این روند ادامه یابد و بیشتر شود تا مقاومت بتواند اشغالگران را در هم بشکند.

العاروری گفت: در بخش حمایت مستقیم ایران از مقاومت هیچگاه شاهد کاستی نبوده ایم، یعنی تحولات منطقه ای نتوانست در این زمینه تغییری ایجاد کند ، پایبندی ایران به حمایت از مقاومت همواره ادامه داشت و متوقف نشده است، در حوزه روابط سیاسی و روابط عمومی، اندک کاستی هایی رخ داد اما باید بپذیریم که بهترین دوستان هم گاه اختلاف نظر پیدا می کنند اما به طور کلی ما و برادرانمان در ایران در این مسئله اتفاق نظر داریم که قضیه فلسطین و حمایت از مردم و مقاومت فلسطین فراتر از هرگونه اختلاف نظر است در نتیجه توانستیم به سرعت روابط را بهبود دهیم و در مسیر عبور از اختلافات هم شاهد مانع و چالش نبوده ایم.

 وی در پاسخ به اینکه دیدار هیئت سیاسی حماس از ایران دومین دیدار در سه ماه اخیر است اما چرا دیدار دوم اهمیت ویژه ای یافته است ؟گفت: این دیدار پس از گفتگوهایی انجام شده است که در قاهره پیگیری شد و به توافق گروههای فلسطینی برای آشتی منجر شد در نتیجه در این مرحله موضوع فلسطین بیش از هر زمانی مد نظر قرار گرفت ضمن اینکه در پشت پرده درباره حل قضیه فسلطین با عنوان توافق قرن، سخنان ضد و نقیض زیادی گفته می شد.

این سخنان بیش از هر چیز ناشی از اختلال در توازن منطقه ای است زیرا منطقه شاهد درگیری ها و خونریزی های مداوم است، این تردید وجود داشت که راه حل مورد نظر برای فلسطین ممکن است نوعی بی توجهی به حقوق مردم فلسطین و در مقابل تلاش برای پایان موضوع به سود اسرائیل باشد، سفر به جمهوری اسلامی حرکت در عکس چارچوبی است که حل موضوع فلسطین با محوریت نادیده گرفتن حقوق ملت فلسطین در آن جای می گیرد، به همین دلیل این سفر مورد اهتمام واقع شده است.

انتهای پیام/

اظهارات عضو ارشد حماس درباره حمایت ایران از مقاومت

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار