رحیمی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

نتایج ملموسی از نشست صلح عمان به دست نیامد/ دولت افغانستان متعهد است انتخابات در وقت معین برگزار شود

سخنگوی ریاست اجرائی افغانستان گفت: نشست عمان نشستی عادی بود و نتیجه ملموسی که تغییراتی را در پی داشته باشد از این جلسه به دست نیامد.

نتایج ملموسی از نشست صلح عمان به دست نیامد/ دولت افغانستان متعهد است انتخابات در وقت معین برگزار شود«مجیب الرحمن رحیمی»، سخنگوی ریاست اجرائی افغانستان در گفتگو با خبرنگار حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان گفت: نشست عمان نشستی عادی بود و نتجیه ملموسی که تغییراتی را در پی داشته باشد از این جلسه به دست نیامد.

نتایج ملموسی از نشست صلح عمان به دست نیامد

وی اظهار داشت: نشستی که اخیرا در عمان صوررت گرفت، نشست گروه هماهنگی برای مذاکرات صلح افغانستان بود که در گذشته ها نیز در پایتخت برخی از کشورها دائر گردید.

رحیمی افزود: هدف از نشست عمان، یافتن راه های همکاری میان کشورهای عضور این نشست (چین، آمریکا، پاکستان و افغانستان)  و تلاش برای یافتن مکانیسم و ساز و کار  مشخصی برای از سرگیری مذاکرات بود؛ در عین حال بنا بود که پاکستان نیز تشویق شود که برای از سرگیری مذاکرات کمک و همکاری کند و گام هایی را در این زمینه بردارد.

سخنگوی ریاست اجرائی دولت افغانستان عنوان کرد: نشست عمان نشستی عادی بود و طبعا برای تبادل نظر و یافتن راه حل های مشترک مخصوصا بعد از اعلام استراتژی جدید آمریکا برای افغانستان و جنوب آسیا بود اما نتیجه ملموسی که تغییراتی را در پی داشته باشد از این جلسه به دست نیامد.

موضوع پناهگاه های تروریست ها در استراتژی جدید آمریکا مطرح شده است

وی در خصوص استراتژی جدید آمریکا و افزایش نظامیان خارجی در افغانستان گفت: حکومت افغانستان در گذشته نیز خواهان ادامه همکاری با آمریکا، ناتو و دیگر شرکای بین الملی افغانستان بود؛ نیروهای امنیتی افغانستان یک ارتش نوپا است و ما به همکاری دراز مدت جامعه جهانی برای قوام قوای مسلح و شکل گیری ثبات در کشور نیاز داریم.

«مجیب الرحمن رحیمی» تاکید کرد: بعد از بحث و رایزنی میان اعضای کابینه ترامپ و همچنین بحث های دو جنبه ای که میان افغانستان و آمریکا صورت گرفت، بالاخره این استراژی جدید اعلام شد و حکومت افغانستان نیز از این استراتژی حمایت کرد زیرا در این استراتژی بحث پناهگاه های تروریست ها در سطح منطقه نیز مطرح شده است که بیشتر هدف پاکستان بود.

سخنگوی عبدالله عبدالله بیان داشت: ما در گذشته نیز این مساله را به صورت جدی مطرح کرده بودیم اما متاسفانه به صورت یک سیاست رسمی از طرف شرکای بین المللی ما پپذیرفته نشده بود.

وی تاکید کرد: این استراتژی جدید زمینه های همکاری بیشتر را فراهم می کند و امکانات بیشتری را در خدمت نیروهای امنیتی افغانستان و نظامیان خارجی قرار می دهد تا بتوانند طالبان و داعش و دیگر جریان های تروریستی که در منطقه باعث بی ثباتی هستند را به صورت هدفمند تر مورد هدف قرار دهند.

 روابط افغانستان و ایران بر همکاری و احترام متقابل استوار است

رحیمی در خصوص کمیته های مشترک پنج گانه میان افغانستان و ایران و مذاکراتی که در این خصوص در کابل صورت گرفته است عنوان کرد: روابط بین افغانستان و ایران دوستانه و استوار بر همکاری و احترام متقابل و توجه به منافع و دیدگاه های هر دو کشور است؛ در گذشته توافقی صورت گرفته بود که روی یک بسته ای که مربوط به قضایای مختلف همکاری میان دو کشور می شود بحث و تبادل نظر صورت بگیرد، به همین منظور کمیته هایی تشکیل شد.

سخنگوی ریاست اجرائی اضافه کرد: کار در تمامی بخش ها ادامه دارد و در این اواخر نشست هایی نیز میان مقامات هر دو کشور در سطوح مختلف صورت گرفته است؛ تمام تلاش ها و حرکت ها برای پیشبرد روابط و استحکام هرچه بیشتر همکاری ها میان دو کشور است.

وی تاکید کرد: روابط جمهوری اسلامی ایران و افغانستان یک روابط دوستانه است و بیشتر به طرف استحکام و همکاری های بیشتر به پیش می رود.

مجیب الرحمن رحیمی افزود: رایزنی در مورد مسائلی که در نشست اول مطرح شده بود و آمادگی ها برای نشست بعدی ادامه دارد؛ این کمیته ها نشست های خود را به صورت رسمی آغاز نکرده اند اما آمادگی های هر دو طرف و بحث روی قضایایی که در این کمیته ها مطرح شده بود ادامه دارد.

 دولت افغانستان متعهد است انتخابات در وقت معین برگزار شود

سخنگوی ریاست اجرائی دولت افغانستان درباره پیشبرد روند انتخابات در این کشور گفت: ما دو انتخابات در افغانستان پیش رو داریم؛ یکی انتخابات پارلمانی و شورای ولسوالی ها و انتخابات بعدی هم انتخابات ریاست جمهوری است. در مورد انتخابات پارلمانی تصمیمات گرفته شده و فعالیت ها ادامه دارد و امیداریم سال آینده بتوانیم انتخابات را برگزار کنیم.

وی اظهار داشت: زمان و عملی ساختن انتخابات به کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان بر می گردد؛ حکومت افغانستان آماده هر نوع همکاری با این کمیسیون است و متعد است که انتخابات در وقت معین برگزار شود. طبعا برای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری نیز تعهد ما به جای خود باقی است.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار