صادقی مطرح کرد:

لزوم راه‌اندازی بانک اطلاعاتی HLA در ایران

رئیس مرکز تحقیقات نسل امید و متخصص ژنتیک گفت: امروزه نیاز داریم که در زمینه HLA دیتابیس ملی داشته باشیم تا نمونه‌های بیماران به خارج از کشور ارسال نشود.

لزوم راه‌اندازی بانک اطلاعاتی HLA در ایرانبه گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛  محمدرضا صادقی معاون پژوهشی پژوهشگاه ابن سینا و متخصص جنین شناسی در همایش راه اندازی تکنیک پیشرفته HLA رویان ها قبل از لانه گزینی که صبح امروز در پژوهشگاه فن آوری های نوین علوم زیستی جهاد دانشگاهی ابن سینا برگزار شد، اظهار کرد: به کمک تکنیک HLA رویان ها قبل از لانه گزینی می توانیم بیماری‌های ژنتیکی را قبل از لانه گزینی جنین تشخیص دهیم.

کاهش چشمگیر موفقیت درمان‌های ناباروری در زنان بالای 40 سال

وی بیان کرد: هر چه سن مادر پایین تر باشد میزان موفقیت روش های کمک باروری افزایش چشمگیری پیدا می کند.تعداد تخمک ها در سنین پایین تر بیشتر و کیفیت جنین ها بهتر است. میزان احتمال موفقیت درمان‌های ناباروری بعد از ۴۰ سالگی در زنان کاهش چشمگیری پیدا می‌کند.

این متخصص جنین شناسی افزود: اگر مادری با سن ۴۰ سالگی برای درمان ناباروری به پزشک مراجعه کند میزان موفقیت آن در مقایسه با مادر ۳۰ ساله، ۳۰ درصد کاهش پیدا می کند. در روش تعیین HLA رویان ها قبل از لانه گزینی از جنینی که احتمال لانه گزینی دارد، یک یا چند سلول برداشته می کنیم. جنین را بیشتر از 6 روز در خارج از رحم نمی توانیم نگه داریم بنابراین جنین را فریز می کنیم.

در ادامه مراسم سعید رضا غفاری رئیس مرکز تحقیقات نسل امید و متخصص ژنتیک درباره تکنیک پیشرفته HLA رویان‌ها (جنین‌ها) قبل از لانه‌گزینی اظهار کرد: این تکنیک‌ها امسال در کتاب تعرفه‌ها ثبت شده است ولی هنوز تحت پوشش بیمه‌ای نیستند. ما امیدواریم که با استفاده از این تکنیک دیگر نمونه‌ها به خارج از کشور ارسال نشود و در صورتی که نمونه‌ها به خارج از کشور ارسال می‌شود حتما نظارت دقیق بر آنها صورت بگیرد.

وی بیان کرد: اکنون نمونه‌ها به کشورهایی همچون چین، آلمان، فرانسه، بلژیک،‌تایوان، کره جنوبی و آمریکا ارسال می‌شود که این سبب می‌شود که به بیمار در برخی از موارد آسیب‌های جدی وارد شود.

رئیس مرکز تحقیقات نسل امید و متخصص ژنتیک افزود: ما نیاز داریم که در زمینه HLA دیتابیس ملی داشته باشیم امروزه برخی از محققان نمونه‌های بیماران ایرانی را برای تحقیق به خارج از کشور می‌فرستند که در این صورت فایده این تحقیق بیشتر نصیب کشورهای خارجی و شرکت‌های تجاری خارجی می‌شود. همچنین وقتی نمونه به خارج از کشور ارسال می‌شود تکنولوژی و دانش پزشکی افت چشمگیری پیدا می‌کند.

غفاری یادآور شد: روش HLA تاپینگ همراه با روش NGS روی تک سلول در بهترین حالت تنها 30 تا 35 درصد احتمال موفقیت دارد بنابراین این روش با وجود گرانقیمت بودن برای همه افراد کارآمد نیست ما باید سعی کنیم که بانک اطلاعاتی HLA در ایران داشته باشیم تا نمونه‌ها به خارج از کشور ارسال نشود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار