نخست وزیر عراق: پیشرفت منطقه در گرو همکاری کشورها بر اساس منافع مشترک است

حیدر العبادی نخست وزیر عراق بیان داشت که پیشرفت منطقه در گرو همکاری میان کشورهای منطقه بر اساس منافع مشترک است.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از شبکه تلویزیونی العراقیه؛ نخست وزیر عراق گفت: پیشرفت منطقه در گرو همکاری میان کشورهای منطقه بر اساس منافع مشترک است.

حیدر العبادی نخست وزیر عراق پیش از سفر به برخی کشورهای منطقه گفت: ما سفری منطقه ای به تعدادی از کشورها خواهیم داشت تا روابط دو جانبه میان عراق و این کشورها را تقویت کنیم، تقویت این روابط به نفع عراق و به نفع منطقه است. پیروزی های پی در پی عراق بر تروریسم و همچنین فائق آمدن عراق بر مشکلاتی که عراق را فراگرفته و وجود این کشور را تهدید می کند محور توان اساسی ما برای تعامل با دیگران است تا حرکتی رو به جلویی فراگیر محقق شود و بتوانیم این اختلاف ها را از بین ببریم. ما امیدواریم که روابط خود را با این کشورها تا حد بسیار زیادی تعمیق بخشیم. بر این اساس ما به برخی از کشورهای عربی وهمسایه سفر خواهیم کرد و برای دستیابی به موفقیت، تلاش های مان را یکی می کنیم.

العبادی خاطرنشان کرد: به این مناسبت من دیدگاه فراگیر عراق و طرح و برنامه عراق به سوی توسعه و همکاری با این کشورها را ارائه می کنم تا جایگزینی باشد برای جنگ و ویرانی ای که همه ما از آن رنج برده ایم. این طرح عراق مبتنی بر تجربه پیشگام عراق است، تجربه ای هرچند سخت اما در عین حال موفق که نتیجه آن نابودی تروریسم بود، تروریسمی که وجود ما را در عراق تهدید می کرد و همچنین وجود منطقه را نیز تهدید می کرد. ما پیروزی بزرگی را در مقابله با تروریسم رقم زدیم علاوه بر این ما با چالش تجزیه کشور نیز مقابله کردیم ای بسا این تهدید بزرگترین تهدیدی بوده است که عراق در تاریخ خود با آن مواجه شده است.

در مقابله با این تهدید، همه عراقی ها پیروز شدند نه اینکه یک مذهب بر مذهب دیگر یا یک قومیت بر قومیت دیگر پیروز شده باشد، این پیروزی با درگیری نظامی به معنای مصطلح آن به دست نیامد بلکه این پیروزی بر مبنای دیدگاهی عراقی جهت گسترش امنیت، فراهم کردن خدمات و امنیت برای شهروندان و تحت پیگرد قرار دادن دزدان به دست آمد. از این رو همکاری بزرگی میان تمامی قومیت های عراق برای موفقیت اِعمال قدرت دولت فدرال بر تمامی خاک عراق صورت گرفت. این مساله یکی از بخش های اصلی قانون اساسی عراق را به خود اختصاص داده است. بر اساس این تجربه عراق و بر اساس درد و رنج هایی که عراق در این تجربه متحمل شد و همچنین مبتنی بر موفقیت هایی که ما رقم زدیم ما این طرح و دیدگاه عراقی را برای خروج تمامی کشورهای منطقه از تنگنا ارائه می کنیم.

معتقدیم درگیری ها و اختلاف هایی که در منطقه وجود دارد منجر به این ویرانی ها شده است، این اختلاف ها منجر به بروز و ظهور تروریسم شده تروریسمی که چندین کشور را درنوردیده و توسعه اقتصادی و توسعه انسانی را به عقب رانده است و بسیاری از طرح ها را خراب کرده و موجب پدید آمدن میلیون ها آواره در این کشورها شده است و در واقع این مساله عقبگردی ده ها ساله محسوب می شود.

بر این اساس دیدگاه ما چنین است که: 1- منافع کشورها باید بر اساس منافع همدیگر بنا شود. برای هیچ کشوری نه جایز است و نه امکان پذیر که تنها به منافع خود توجه داشته باشد و برای تامین این منافع به ضرر دیگران کار کند. درگیری ها، اختلاف ها، دخالت های نادرست در امور دیگران و برانگیختن فتنه و جنگ در دیگر کشورها موجب به وجود آمدن این گرفتاری ای که همه ما شاهد آن هستیم شده است زیرا برخی کشورها می خواهند با لطمه زدن به دیگران صرفاً منافع خود را تأمین کنند. ما خواهان همکاری تعاملی میان این کشورها هستیم. این امکان وجود دارد که با همکاری های صحیح منافع کشورها به خوبی تامین شود.

2- باید این روابط و طرح های توسعه ای دارای گستره، توان و عمق باشد. برای اینکه این مساله محقق شود می بایست روابط میان این کشورها بر اساس رابطه میان ملت ها باشد نه اینکه صرفاً بر مبنای روابط میان نظام های حاکم باشد چرا که از این طریق دیگر این منافع در گرو تحولات و اختلاف های سیاسی میان این کشورها نخواهد بود. ما خواهان توسعه و روابط مستحکم و دائمی میان کشورها هستیم و این مساله صرفاً از طریق رابطه میان ملت ها محقق می شود چرا که در این صورت ملت ها در هم گره می خورند و منافع ملت ها با یکدیگر پیوند می خورد و در نتیجه تخریب چنین روابطی بر اثر تحولات سیاسی دشوار خواهد بود.

3. باید به جوانان امیدواری بسیاری داد. جوانانی که ای بسا امروز از ناامیدی رنج می برند و همین ناامیدی آنها را به سوی افراط گرایی سوق می دهد و آنها را به تخریب وا می دارد. این ناامیدی آنها را به سمت در پیش گرفتن افکاری که کاملاً با فرهنگ و میراث فرهنگی این جامعه و دین ما بیگانه است سوق می دهد و در نیتجه این مشکلات و عقبگردها را به وجود می آورد. باید از طریق ایجاد برنامه های اصلاحی و آماده سازی و ایجاد فرصت کار برای مشارکت جوانان در توسعه و سوق دادن آنها به سوی جلو، به این طیف از جامعه اهتمام ورزید و از این طریق برای آنها امید ایجاد کرد و به این وسیله مانع از آن شد که آنها به نیرویی برای ویرانگری و تروریسم تبدیل شوند. داعش و دیگر گروه های تروریستی نیز در تلاش بودند که از همین ناامیدی و سرخوردگی جوانان سواستفاده کنند.

4- همچنان که مطلع هستید با توجه به وضعیتی که منطقه ما هم اکنون دچار آن است نقش منطقه در تصمیم گیری های جهانی و منطقه ای صفر یا نزدیک به صفر است زیرا این کشورها توان و امکانات خود را تباه کرده اند از این رو یکپارچه کردن توانایی ها و امکانات، این منطقه را قادر می سازد که نقشی مهم در تامین امنیت منطقه و جهان ایفا کند. وقت آن رسیده است که این منطقه نقشی مهمی در سطح جهانی ایفا کند به جای آنکه در معرض دخالت های جهانی قرار داشته باشد و منافع ما توسط کشورهایی که منافع شان را بر منافع ما ترجیح می دهند به غارت برود. ما نمی خواهیم در این منطقه منافع خود را منافع دیگران ترجیح دهیم اما می خواهیم که با دیگران به خاطر منافع مشترک همکاری کنیم و این مساله موجب ثبات جهان می شود.

5- پنجمین بند از طرحی که ما در جریان دیدارمان از کشورهای منطقه مطرح خواهیم کرد و امیدواریم که بر دیگر کشورها نیز تعمیم یابد این است که طرح های توسعه ملی جایگاه شهروندان کشور را به عنوان یک شهروند صرف نظر از وابستگی های دینی، قومیتی یا جهت گیری های سیاسی آن شهروند در نظر بگیرد. این توسعه باید فراگیر و عادلانه باشد. همچنین، توسعه ای اینچنینی باید عدالت را برای همه منطقه در نظر بگیرد. این منطقه با وجود تفاوت بسیار میان ملت ها و مناطق نمی تواند پیشرفت داشته باشد. نمی شود که عده ای از ثروت بسیار بسیار زیادی برخوردار باشند و عده ای دیگر نیازمندانی باشند که از نداری در معرض مرگ قرار گرفته باشند. اگر توازن و تعادلی در طرح های توسعه ای میان تمامی کشورهای منطقه وجود نداشته باشد منطقه نمی تواند به شکلی صحیح پیشرفت داشته باشد. از این رو ما برای این طرح می کوشیم تا توسعه زمینه ای ملی و منطقه ای بیابد. در این صورت ما می توانیم موفقیت های بزرگی را برای ملت ها و کشورهای مان رقم بزنیم و در فراهم آوردن امنیت برای منطقه و جهان سهیم باشیم.

انتهای پیام/

سخنان حیدر العبادی درباره همکاری های منطقه ای

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار