از رویا تا واقعیت؛

کردستان در مسیر صنعتی شدن

حرکت در مسیر رشد و صنعتی شدن استان کردستان رویایی است که تا واقعیت فاصله بسیاری دارد.

 به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سنندج ؛ بزودی بزرگترین کارخانه تولید رب در کردستان آغاز به کار می کند و به صورت مستقیم و غیرمستقیم برای 12 هزار نفر اشتغال زایی ایجاد خواهد کرد.

کارخانه خرم دشت کردستان قرار است از هفته آینده در شهرک صنعتی شماره 2 به بهره برداری برسد و به عنوان اولین و بزرگترین کارخانه تولید رب و فرآوری محصولات کشاورزی در کردستان به انتظارات مردم این دیار در رفع بیکاری و توسعه اقتصادی استان پایان بخشد.

احداث این کارخانه با همکاری بنیاد برکت«ستاد اجرایی فرمان امام (ره) »و سرمایه گذاران بخش خصوصی انجام گرفته و با تامین اعتبار سالانه 8 میلیارد تومان سرمایه در گردش جزء موفق ترین واحدهای تولیدی استان کردستان خواهد بود.

آنچه در سطور قبل خواندید تنها رویاهای کارگران و مدیرعاملان واحد تولیدی خرم دشت کردستان و مردمان این استان بود!

امروزه یکی از شاخصه های اصلی سنجش توسعه یافتگی کشورها، توسعه بخش صنعت از جنبه های اقتصاد ملی، منطقه ای و بین المللی است. پویایی، قدرت و پایایی اقتصادی این بخش، موتور محرکه ای غیر قابل انکار در توسعه دیگر بخش های اقتصادی و در واقع عامل تعیین کننده در پیشرفت های اجتماعی، علمی، فرهنگی و حتی سیاسی است.

متاسفانه به رغم وجود ظرفیت ها و منابع خدادادی کافی، استان کردستان تاکنون نتوانسته گام موثری در راستای صنعتی شدن و توسعه یافتگی بردارد و رویاها و مطالبات مردم پشت درهای بسته همچنان چشم انتظار یاری مسئولان است.

کردستان در مسیر صنعتی شدن

راه اندازی مجدد واحدهای تولیدی نقطه امیدی در توسعه اقتصادی 

سید علی کریمی  جزء اولین کارکنان واحد تولیدی کشت و صنعت خرم دشت کردستان در حالی که مشغول مرتب کردن انبار قطعات است در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سنندج ،گفت: سال 86 به عنوان مدیر انبار این واحد تولیدی کار خود را آغاز کرده و مسئولیت 6 انبار این مجموعه را برعهده دارد.

وی افزود: متاسفانه از سال 93-94 به دلیل مشکلات مالی که برای شرکت پیش آمد اینجا تعطیل و سبب بیکاری 150 نفر از افراد دائمی، 200 نفر افراد فصلی و حدود 5تا 6 هزار کشاورز و راننده طرف قرارداد شرکت شد.

کریمی تصریح کرد: حدود دو ماه است که  این واحد تولیدی مجددا شروع به کار کرده و تنها یک خط تولید از 4 خط تولید اینجا فعال است و افراد کمی سر کار آمده اند اما همین راه اندازی مجدد می تواند گام موثری در رفع بیکاری  و نقطه امیدی در توسعه اقتصادی استان باشد وامیدواریم با حمایت های لازم کارخانه دوباره به صورت دائم شروع به کار کند.

کردستان در مسیر صنعتی شدن

سودهای بانکی عامل تعطیلی واحدهای تولیدی

در  بازدید از قسمت های مختلف کارخانه گفتگویی  با مجد رضایی سهامدار اصلی و عضو هیئت مدیره شرکت کشت و صنعت خرم دشت کردستان انجام دادیم.رضایی تجربه مدیریت شرکت های بزرگ را از همان دوران انقلاب داشت و بیان صحبت ها و درد و دلهایش نشان از تجربه چندین ساله وی است..

وی در گفتگو با  خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سنندج  ؛ گفت: این واحد تولیدی ظرفیت تولید سالانه 40هزار تن گوجه فرنگی را دارد و در سال های 88 تا 93 این حجم را تولید کرده اما به سبب مشکلات در سال 94 تعطیل و واحد مجبور شد بسیاری از افراد کلیدی خودش را تعدیل کند.

عضو هیئت مدیره شرکت کشت و صنعت خرم دشت کردستان ادامه داد: در حال حاضر بسیاری از این نیروها بیکار هستند و زمان  بیمه بیکاری آنها هم تمام شده و این خودش یک معضل بزرگ است . در حال حاضر هم  2 ماه است که با نیروی اندک برای کارخانه های دیگر کارکرده و رب را برای برند آنها تولید می کنیم.

رضایی افزود: 90 درصد از دستگاه های اینجا ساخت ایتالیا بوده و جزء معدود کارخانه های مجهر به چنین سیستم هایی است وجزء برترین صادر کنندگان استان بودیم که به 10 کشور دنیا صادرات داشتیم.

سهامدار اصلی شرکت کشت و صنعت خرم دشت عدم نقدینگی راعامل اصلی مشکلات بوجود آمده دانست و گفت: این واحد تولیدی باید در سال حداقل 8 میلیارد سرمایه در گردش داشته باشد چون نزدیک به 30 میلیارد مواد اولیه جذب می کند واین دریافتی ها باید به صورت وجوه اداره شده به شرکت تحویل داده شود نه به صورت وام، چرا که سودهای بانکی خودش یک معضل بسیار بزرگ است، درحال حاضر ما از یک بانک 4 میلیارد وام گرفتیم که در طول این مدت بالای 3 میلیارد سود بانکی داشته و الان بدهی شرکت به 12 میلیارد رسیده است. در واقع ما در سال باید یک میلیارد و 800 میلیون تومان سود بانکی پرداخت کنیم که موفق به پرداخت نشدیم و می توان گفت که باعث ورشکستگی بیشتر کارخانه ها همین سودهای بانکی است.

وی با اشاره به اینکه عمده ترین مشکل ما تامین سرمایه اولیه است و بنیاد برکت به عنوان یکی از شرکای ما نتواسته تا کنون کمک های لازم را انجام دهد، افزود: این کارخانه می تواند در زمینه صنایع تبدیلی به خصوص گوجه فرنگی  و میوه جاتی همچون سیب، هلو و آلو فعالیت خوبی داشته باشد و به یک برند معتبر برای کردستان تبدیل شود.

رضایی بیان کرد: اگر تامین اعتبار لازم صورت گیرد این واحد تولیدی  می تواند با تمامل ظرفیت کار کند چرا که چندین خط تولید از جمله تولید رب، بسته بندی، تهیه مواد منجمد و فریز شده و پوره میوه جات دارد و با راه اندازی کل مجموعه برای 1200نفر به صورت مستقیم و غیر مستقیم اشتغال زایی فراهم می شود.

کردستان در مسیر صنعتی شدن

کردستان می تواند یک استان صنعتی باشد

توسعه اقتصادی خارج از مناسبات برنامه ریزی شده و هدفمند در حوزه های سرمایه، مواد، نیروی کار، دانش و فناوری روزآمد در سطوح تولیدی، بدون وجود برنامه هایی جامع و منعطف تنها آرزویی محال است.

برنامه هایی که باید با درایت و هم اندیشی مسئولان داخلی به دغدغه ای ملی برای حل مشکلات و ضعف های  استان کردستان تبدیل شود.

محمد دره وزمی رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان در گفتگو با خبرنگارگروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سنندج  ؛گفت: در حال حاضر 830 واحد تولیدی در استان کردستان داریم که حدود 60 درصد از آنها واحدهای تولیدی خرد محسوب می شوند و اشتغال اسمی زیر 10 نفر دارند و این برای کردستان نوعی ضعف محسوب می شود.

وی  افزود: از این تعداد واحد تولیدی، 430 واحد فعال، 247 واحد نیمه فعال و 153 واحد غیر فعال در کردستان وجود دارد که در 10 واحد فعال بیش از 100 نفر اشتغال زایی دارد.

دره وزمی ادامه داد، صنعت استان کردستان با وجود پتانسیل و ظرفیت های بسیار خوبی که دارد از جایگاه خوبی در کشور برخوردار نیست، ولی باتوجه به ظرفیت ها و پیگیری های لازم می تواند به استانی صنعتی تبدیل شود.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان با بیان اینکه  بهره بانکی حامی تولید نیست، بیان کرد: در سال 95 واحدهای تولیدی از طریق کارگروه موفق به دریافت 120 میلیارد تومان تسهیلات سرمایه در گردش و سرمایه ثابت شدند و در سال 96 هم تاکنون 16 میلیارد تومان پرداخت شده است و ما به صورت مداوم پیگیر رفع مشکلات واحدهایی که مشکل نقدینگی دارند، هستیم.

وی افزود: ابتدا باید از واحدهای تولیدی موجود حمایت شود تا دچار رکود نشویم و برای توسعه صنعت استان کردستان نیاز به راه اندازی واحدهای پیشران صنعتی داریم.

کردستان در مسیر صنعتی شدن

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: در بحث سرمایه گذاری، منابع دولتی برای توسعه کشور کافی نیست و متاسفانه در استان کردستان سرمایه گذاری نه در بخش دولتی و نه بخش خصوصی به اندازه کافی صورت نگرفته و نیازمند حمایت بخش دولت، سازمان های توسعه ای مثل ایمیدرو، ایدرو، نهادهای توسعه ای ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) و بنیاد مستضعفان است و بخش خصوصی داخلی و خارجی باید با جدیت بیشتری ورود پیدا کنند.

وی با بیان اینکه تعدادی از واحدهای تولیدی ما فقط مشکل مالی ندارند، افزود: مشکلات مالیاتی و امور اجتماعی نیز بر سر راه تولیدکنندگان و واحدهای تولیدی قرار دارند و برای عارضه یابی واحدهای تولیدی، خوشبختانه هفته قبل توانستیم واحد «کلنیک صنعت و سرمایه گذاری در کردستان» را تشکیل دهیم تا مشکلات واحدهای تولیدی را ارزیابی و در رفع آنها بکوشیم.

افزایش 25 درصدی بیکاری در کردستان نتیجه بی توجهی به ظرفیت های این استان است

امسال نیز همچون سالیان قبل مقام معظم رهبری و این بار با تاکید بیشتر شعار سال را «اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال» نام نهادند شعاری که به نظر می رسد تاکنون  آن چنان که مدنظر ایشان است محقق نشده است.

کردستان، استانی فرهنگی، امن با مردمانی دلسوز و سرشار از ظرفیت های خدادادی است و با وجود اینکه، همه مسئولین بر  پتانسیل ها و ظرفیت های خوب این استان اذعان دارند، اما  افزایش 25 درصدی نرخ بیکاری در کردستان نشان می دهد که  از حرف تا حرکت به سوی اقدام و عمل فاصله بسیار است.

بی شک توجه به واحدهای تولیدی موجود در کردستان همچون کشت و صنعت خرم دشت کردستان، لاستیک بارز، واحد تولیدی ایستک  که در کل کشور دارای برند است، واحد تولیدی ون در تولید محصولات غذایی، واحد تولید کاشی کسری دارای برند کشوری و بسیاری از واحدهای تولیدی دیگر و سعی در رفع مشکلات آنها می تواند در روند افزایش اشتغال زایی استان  تاثیر بسیاری داشته باشد.

گزارش از دلنیا محمودی

 انتهای پیام/د م

 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.