آلودگی زیست‌محیطی سالانه جان بیش از ۹ میلیون نفر را می‌گیرد

آلودگی‌های زیست محیطی از هوا تا آب آلوده هرساله تعداد افراد بیشتری را در مقایسه با جنگ و خشونت در سراسر جهان به کام مرگ می‌کشاند.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از آسوشیتدپرس؛ ­آلودگی های زیست محیطی از هوا تا آب آلوده هرساله تعداد افراد بیشتری را در مقایسه با جنگ و خشونت در سراسر جهان به کام مرگ می کشاند و تعداد کسانی که هرساله بر اثر آلودگی زیست محیطی می میرند بیشتر از مجموع تمام کسانی است که بر اثر استعمال سیگار، گرسنگی، بلایای طبیعی، ایدز، سل و مالاریا جان خود را از دست می دهند.

بر اساس نتایج تحقیق گسترده ای که در نشریه پزشکی لانست (Lancet ) منتشر شد، در سال 2015 علت مرگ یک نفر از هر شش نفری که پیش از سن بلوغ جان خود را از دست داد یا به عبارتی علت مرگ 9 میلیون نفر، قرار گرفتن در معرض آلودگی های محیطی بود.

هزینه های ناشی از مرگ های مرتبط با آلودگی هم سالانه حدود 4.6 تریلیون دلار یا حدود 2.6 درصد از اقتصاد جهانی می شود.

فیلیپ لاندریگان رئیس مرکز بهداشت جهانی در دانشکده بهداشت نیویورک و نویسنده اصلی این گزارش گفت مطالعات متعددی در مورد آلودگی انجام شده اند اما هیچگاه به اندازه موارد مربوط به ایدز یا تغییرات آب و هوایی مورد توجه قرار نگرفتند.

این گزارش، اولین مرحله تلاش ها برای گردآوری داده های مربوط به بیماری ها و مرگ و میر ناشی از تمامی انواع آلودگی ها است.

لاندریگان گفت «آلودگی مسئله بزرگی است که مردم به دلیل اینکه به موارد پراکنده ای از آن نگاه می کنند آن را جدی نمی گیرند.»

متخصصان معتقدند 9 میلیون مرگ ناشی از آلودگی تنها یک برآورد اولیه است و تعداد افرادی که سالانه به علت آلودگی جان خود را از دست می دهند بدون شک بسیار بیشتر از این میزان است و تنها با انجام تحقیقات و مطالعات دقیق بیشتر می توان آن را به طور دقیق محاسبه کرد.

مناطقی مانند کشورهای جنوب صحرای آفریقا هنوز فاقد سامانه های پایش آلودگی هستند. آلودگی خاک نیز هنوز مورد توجه کافی قرار نگرفته است و تعداد کثیری موارد آلوده کننده بالقوه شناسایی نشده اند و تنها نیمی از بیش از 5 هزار ماده شیمایی که از سال های دهه 1950 به شکلی گسترده مورد استفاده هستند به شکل دقیق مورد سنجش ایمنی و آلودگی قرار گرفته اند.

آسیا و آفریقا مناطقی هستند که بیشترین افراد را در معرض خطر ناشی از آلودگی قرار می دهند در حالی که هند در میان کشورها در صدر فهرست قرار دارد.

در سال 2015 یک مورد از هر چهار مرگ پیش از بلوغ در هند یعنی 2.5 میلیون مرگ و میر ناشی از موارد مربوط به آلودگی بود.

بیش از یک پنجم آمار مرگ و میر در چندین کشور دیگر از جمله بنگلادش، کره شمالی، سودان جنوبی و هائیتی نیز ناشی از آلودگی است.

انتهای پیام/

مرگ بیش از 9 میلیون نفر در سال در اثر آلودگی‌های زیست‌محیطی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار