جنگل کاری 5 هزار هکتار از اراضی فوق بحرانی اهواز

رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری اهواز از جنگل کاری 5 هزار هکتار از اراضی فوق بحرانی این کلانشهر خبر داد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، فرزاد امین، رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری اهواز در حاشیه بازدید از پروژه ملی مهار کانون های گرد و غبار در جنوب شرق اهواز اظهار کرد: 5 هزار هکتار از اراضی فوق بحرانی شهرستان اهواز جنگل کاری شده است که 70 درصد پوشش این جنگل ها از درخت کهور تشکیل شده، چراکه مقاومت بالایی در برابر گرما، خشکی و شوری آب دارد.

وی بیان داشت: با عملیات های صورت گرفته کانون های ریزگرد تاحدود بسیار زیادی مهار شده اند و قطعا مانند سال های گذشته شاهد اختلال در زندگی شهروندان نخواهیم بود.

امین درخصوص روش مالچ پاشی برای کنترل ریزگردها اذعان کرد: در این منطقه هیچ گونه مالچی استفاده نشده است.

رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان اهواز گفت: همچنین بسیاری از دانشگاه ها و افراد نظراتی در مورد مالچ بیولوژیک داشته اند که ممکن است در خوزستان نیز چند مورد آن آزمایش شود، اما تاکنون هیچگونه مالچ بیولوژیکی توسط مرکز تحقیقات اداره کل منابع طبیعی تأیید نشده است.

این مقام مسئول وجود طوفان های ریزگرد در سال جاری را دور از انتظار ندانست و تصریح کرد: با مطالعات صورت گرفته بر روی کانون شماره 4 فوق بحرانی ریزگردهای استان که شامل جنوب شرق اهواز می شود، 42هزار هکتار از 89هزار هکتار اراضی بیابانی به عنوان کانون فوق بحرانی شناسایی شده است.

فرزاد امین با اشاره به اینکه سال گذشته با کمک مردم این منطقه حدود 5 هزار هکتار نهال کاری شد، اظهار داشت: برنامه ما در سال جاری بوته کاری و بذرکاری در کنار کاشت جنگل دست کاشت است.

وی احیای مراتع را به سود دامداران و روستاییان دانست و بیان کرد: به دنبال تنوع در روش های مقابله با ریزگردها هستیم تا در کنار جنگل کاری، برخی از اراضی هم به صورت مراتع باقی بمانند.

امین در ادامه افزود: به طور میانگین 80 درصد اراضی کشور و به تبع آن در خوزستان متعلق به اراضی ملی هستند.

وی با اشاره به همکاری روستاییان ساکن در کانون های ریزگرد اذعان داشت: ساکنان این مناطق اجازه آزادسازی 7 هزار هکتار از اراضی را دادند که 5 هزار هکتار آن برای ایجاد جنگل دست کاشت آماده شد.

این مقام مسئول اظهار کر: هزار و 700 هکتار از این جنگل دست کاشت در محدوده شهرستان کارون و 3 هزار 300 هکتار در محدوده شهرستان اهواز قرار دارد.

رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان اهواز گفت: از مجموع 5 هزار هکتار اراضی جنگل کاری شده حدود یکهزار و 300 هکتار توسط بسیج و سپاه پاسداران انجام شده و مابقی آن برعهده پیمانکاران بومی بوده است.

وی با اشاره به اینکه 70 درصد نهال های کاشته شده کهور پاکستانی است، اظهار داشت: این درخت مقاومت بالایی در برابر شرایط آب و هوایی سخت منطقه دارد و در برابر شوری آب، گرما و خشکی تحمل بالایی دارد.

انتهای پیام/گ

5 هزار هکتار از کانون های ریزگرد در اهواز جنگل کاری شده اند

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.