فکوری بهشتی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

برگزاری لویه جرگه غیر قانونی است/ دولت برنامه ای برای مذاکرات صلح ندارد

نماینده مردم بامیان در پارلمان افغانستان ضمن غیر قانونی خواندن برگزاری لویه جرگه گفت: دولت بدون اینکه طرحی برای صلح ارائه کند به دنبال هر صدایی برای صلح می رود و مردم قربانی می شوند.

برگزاری لویه جرگه غیر قانونی است/ دولت برنامه ای برای مذاکرات صلح ندارد«فکوری بهشتی»، نماینده مردم بامیان در پارلمان افغانستان در گفتگو با خبرنگار حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان ضمن غیر قانونی خواندن برگزاری لویه جرگه گفت: دولت بدون اینکه طرحی برای صلح ارائه کند به دنبال هر صدایی برای صلح می رود و مردم قربانی می شوند.

درخواست کرزی برای برگزاری لویه جرگه غیر قانونی است

وی در خصوص درخواست اخیر «حامد کرزی»، رئیس جمهور پیشین افغانستان برای برگزاری «لویه جرگه» اظهار داشت: اظهارات آقای کرزی نسبت به برگزاری لویه جرگه به نظر من مطابق قانون اساسی نیست به این دلیل که در قانون اساسی اعضای لویه جرگه تعریف شده و اکنون بیش از نصف اعضای آن مفقود هستند.

وی افزود: اعضای پارلمان، اعضای شوراهای ولسوالی و ولایتی به شمول اعضای کابینه از کسانی هستند که می توانند در لویه جرگه حضور پیدا کنند اما به دلیل عدم برگزاری انتخابات شوراهای ولسوالی و پارلمانی، بیشتر از نصف اعضای لویه جرگه فعلا وجود ندارند.

فکوری بهشتی تاکید کرد: بعد از اینکه انتخابات شوراهای ولسوالی برگزار شد و شوراهای منتخب فعال شدند، آن زمان پیشنهاد برگزار لویه جرگه می تواند به صورت قانونی برگزار شود؛ در غیر این صورت اگر لویه جرگه برگزار شود هیچگونه وجهه قانونی ندارد.

انتظار داریم هفته بعد وزرای پیشنهادی دولت معرفی شوند

نماینده مردم بامیان در پارلمان افغانستان درباره معرفی شدن وزرای پیشنهادی دولت و پایان دادن به سرپرستی وزارتخانه ها عنوان کرد: وزرای کابینه قرار بود که قبل از روزهای تاسوعا و عاشورا معرفی شوند اما به بعد از این ایام موکول شد و پارلمان هر روز انتظار می کشد تا وزرایی که سرپرست هستند به عنوان وزیر به پارلمان معرفی شوند.

وی تصریح کرد: حکومت وعده داده بود که در این هفته وزرای پیشنهادی را به پارلمان معرفی می کند اما متاسفانه این تعهد عملی نشد. در هفته بعد این انتطار وجود دارد که ورزا معرفی شوند.

این نماینده مجلس افغانستان تاکید کرد: تا زمانی که این افراد رای اعتماد پارلمان را نگیرند نمی توانند به طور قانونی مدیریت کنند و لذا در صورت تداوم این وضع، ما با مشکلات بزرگ مشروعیت قانونی روبرو می شویم.

عملکرد کمیسیون انتخابات شفاف نبوده است

فکوری بهشتی در تشریح روند فعلی انتخابات در افغانستان گفت: پارلمان و مردم افغانستان انتظار دارند که انتخاب پارلمانی و شوراهای ولسوالی ها برگزار شود اما با توجه به کارکرد کمیسیون مستقل انتخابات و مواجهه با سیل اعتراضات و همچنین اختلافات درونی این کمیسیون می توانیم بگوییم که کار این نهاد در طول دو سه ماه اخیر شفاف نبوده است.

وی ادامه داد: کارکرد کوتاه مدتی که کمیسیون انتخابات افغانستان انجام داده با اشکالاتی مواجه بوده است؛ باید این اشکالات رفع شود و کار به سرعت انجام گیرد؛ برگزاری انتخابات یک نیاز است زیرا کشور به ثبات نیاز دارد و برگزاری انتخابات از نشانه های ثبات به شمار می رود.

نماینده مردم بامیان عنوان کرد: اگر انتخابات به موقع درباره نهادهای قانونی برگزار نشود، با مشکلات قانونی مواجه می شویم و آن زمان کشور به بحران می رود؛ لذا ضرورت این انتخابات بسیار زیاد است و مردم افغانستان به شدت نیاز دارند که انتخابات در زمان معین برگزار شود.

دولت برنامه ای برای مذاکرات صلح ندارد

وی همچنین به مذاکرات صلح دولت و طالبان نیز اشاره کرد و افزود: دولت بدون اینکه طرحی برای صلح ارائه کند به دنبال هر صدایی برای صلح می رود و مردم قربانی می شوند؛ در طول هشت سالی که از تشکیل شورای عالی صلح می گذرد ما قربانی های زیادی از آدرس همین شورا داشته ایم.

این نماینده مجلس افغانستان اضافه کرد: در عمان چهار کشور در حالی درباره صلح صحبت کردند که در پکتیا، غزنی، میدان ورک و فراه شاهد حوادث ناگواری بودیم، من معتقدم مذاکرات صلح نباید به این صورت برگزار شود؛ ما صلح را می خواهیم اما با طرح و مکانیزم و برنامه باید اقدام کنیم.

وی در خصوص اقداماتی که قبل از آغاز مذاکرات صلح لازم است صورت بگیرد عنوان کرد: ابتدا باید آتش بس برگزار شود و بعد از آن، گام هایی برای صلح برداشته شود. در غیر این صورت تجربه نشان داده است که این گفتگوها به ضرر مردم افغانستان بوده است.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.