معاون پژوهش اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان :

در ابتدای سال تحصیلی جاری ۶۲۴ کلاس استان اصفهان بدون معلم بود

معاون پژوهش اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان گفت:در ابتدای سال تحصیلی جاری ۶۲۴ کلاس استان بدون معلم بودکه در نهایت برای تامین معلم مورد نیاز این مدارس از طرح خرید خدمات استفاده کردیم.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،اکبر پناهی امروز در نشست خبری که به مناسبت ساماندهی نیروی انسانی و هفته پیوند اولیا و مربیان برگزار شد با اشاره به اینکه رویکرد آموزش و پرورش در سال‌های اخیر از محور بودن مدارس متوسطه با محور قرار دادن مدارس ابتدایی تغییر کرده است، اظهار داشت: باید توجه داشت که آموزش و پرورش طی دو دهه اخیر نسبت به معلمان و دانش‌آموزان مقطع ابتدایی کم توجه بوده است.

وی همچنین به ایجاد عدم توازن جنسیتی معلمان طی یک دهه اخیر  اشاره کرد و ابراز داشت: در حال حاضر  با مازاد نیرو در دوره متوسطه  کمبود شدید نیرو در دوره ابتدایی روبرو هستیم.

معاون پژوهش و نیروی انسانی اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان با بیان اینکه پس از اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در خصوص توازن نیروهای آموزش با مشکل مواجه شدیم، اضافه کرد: در این ایام یک هزار و ۸۰۰ معلم دوره متوسطه به دوره ابتدایی منتقل شدند که این امر به معضل بزرگی در استان اصفهان تبدیل شد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر عدم توازن در رشته، محل و دوره از مشکلات کنونی آموزش و پرورش است، تصریح کرد: باید توجه داشت که امروز در برخی از استان‌ها با مازاد و در برخی دیگر  با کمبود نیروی آموزشی مواجه هستیم که این امر در همه دوره‌های آموزشی مشاهده می‌شود.

پناهی متوسط سن خدمت معلمان استان اصفهان را ۲۴ سال اعلام کرد و ابراز داشت: این امر بیانگر افزایش رو به رشد معلمان بازنشسته در استان اصفهان است و از این رو مجبور به استفاده از فارغ‌التحصیلان دانشگاه فر هنگیان پس از فارغ‌التحصیلی هستیم.

 وی با اشاره به اینکه متاسفانه بین نیاز و تامین نیروی انسانی مورد  نیاز برای آموزش و پرورش استان اصفهان اختلافات فاحشی وجود دارد، افزود: یادآور می‌شوم که استان اصفهان در سال گذشته تحصیلی با کمبود یک هزار و ۴۷۷ معلم روبرو بوده است و این در حالی است که تا پایان آبان ماه امسال یک هزار و ۲۸۰ معلم د ر استان اصفهان بازنشسته می‌شوند.

معاون پژوهش و نیروی انسانی اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان افزود: همچنین برای سال تحصیلی آینده علاوه بر افزوده شدن تعداد بازنشستگان به کمبود نیرو ۶۳۱ نفر فرهنگی به صورت متوسط به مرخصی رفته و ۱۶۹ سرباز معلم نیز به پایان خدمت می‌رسند.

وی با اشاره به اینکه برای سال آینده در دوره ابتدایی نیازمند سه هزار و ۵۲۷ نیرو هستیم، تصریح کرد: باید توجه داشته باشیم که در این دوره نیز هر کلاس درس ابتدایی با یک معلم اداره می‌شود و سه هزار و ۵۲۷ کلاس درس استان اصفهان نیز بدون آموزگار خواهد بود.

پناهی با اشاره به اینکه بر اساس قانون تنها راه جذب معلم از طریق دانشگاه فرهنگیان و ماده ۲۸ استخدام (استخدام پیمانی) و استفاده از خروجی سایر دانشگاه‌ها ممکن است، تصریح کرد: برای تامین معلمان سال جاری مجبور به استفاده از ۱۸۰ معلم از دیگر استان‌های کشور شدیم.

وی با تاکید بر اینکه در ابتدای سال تحصیلی جاری ۶۲۴ کلاس استان بدون معلم بود، ابراز داشت: در نهایت برای تامین معلم مورد  نیاز این مدارس  از طرح خرید خدمات استفاده کردیم.

معاون پژوهش و نیروی انسانی اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان با اشاره به اینکه برای این طرح مدیر اداره آموزش و پرورش حوزه انتخابی نماینده مجلسی که آموزش و پرورش استان را برای این کار زیر سوال می‌برد، از اداره کل خواسته هر یک از نواحی که نیازی به سهمیه خرید خدمات ندارد این سهمیه را به این اداره واگذار کند، ادامه داد: باید توجه داشت که آموزش و پرورش استان اصفهان در سال گذشته در بخش ساماندهی نیروی انسانی رتبه اول کشور را به خود اختصاص داده است.

وی با اشاره به اینکه در طرح خرید خدمات آموزشی، مدارس دولتی به مدارس غیر دولتی تبدیل می‌شوند، تصریح کرد: این در حالی است که هزینه سرانه هر دانش‌آموز توسط دولت پرداخت می‌شود.

پناهی با تاکید بر اینکه مدارس خرید خدمات آموزشی موفق‌ترین مدارس استان هستند، اضافه کرد: اگرچه تامین نیرو با این روش‌ها راه درستی نیست با این حال تلاش شده تا کلاسی بدون معلم نباشد.

 

انتهای پیام/م

 

مدارس خرید خدمات آموزشی موفق‌ترین مدارس استان هستند

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.