معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه مطرح کرد؛

برخورد قاطع دستگاه قضایی با متخلفان بهره برداری از منابع آب

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه از برخورد قاطع دستگاه قضایی با متخلفان بهره برداری از منابع آب خبر داد.

 به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ محمد باقر الفت معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه امروز در همایش بحران آب، جرائم و آسیب‌ها در شیراز با اشاره به اثرات بحران ناشی از برداشت بی رویه آب در استان‌های مختلف اظهار کرد: ۱۱ میلیون نفر حاشیه نشین در کشور بخشی از تبعات این بحران است، دستگاه قضایی همکاری فراگیری برای مقابله با برداشت بی رویه دارد و این همکاری‌ها را تداوم می‌بخشد.

وی خالی شدن روستا‌ها از سکنه و مهاجرت ناشی از کم آبی را از نشانه‌های بحران برشمرد و بیان کرد: این موارد تبعات امنیتی به دنبال دارد که باید برای آن چاره اندیشی کرد بسیاری از روستا‌ها به مخروبه تبدیل شده است، مهاجرت بحث بسیار جدی است که با سیاست‌های کلان نظام مبنی بر توانمندسازی روستا‌ها باید برای آن چاره اندیشی کرد.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه تصریح کرد: جلوگیری از مهاجرت و ایجاد فضای مهاجرت معکوس از شهر به روستا اقدامی است که باید بیشتر به آن توجه داشت، کمبود آب جلو اجرای این سیاست‌ها را می‌گیرد و ما را با مهاجرت‌های پر تعداد مواجه می‌کند.

الفت افزود: بحران آب برنامه‌های اساسی را که در اسناد چشم انداز و بالادستی توسعه ازجمله توسعه توریسم و گردشگری مورد تاکید قرار داده با چالش مواجه خواهد ساخت، این بحران روستا‌های ما را فقیر می‌کند.

وی با اشاره به اینکه استحصال آب از عمق ۵۰۰ متری افتخار نیست تصریح کرد: باید قانون مقابله با این نوع برداشت‌ها تدوین شود قانون فعلی بازدارنده نیست، برخی استان‌ها از جمله کرمان و اصفهان در حوزه صنعت از بحران آب آسیب جدی دیده اند این آسیب‌ها به صنایع فولاد وارد شده و صنعت و معدن این استان‌ها را به چالش کشیده است.

الفت گفت: صنایع فولاد در هر ثانیه ۱۵ متر مکعب آب می‌طلبد احداث برخی از این صنایع در این استان‌ها کارشناسی نبوده است.

وی به اقدامات قوه قضائیه در حوزه برخورد با چاه‌های آب غیر مجاز اشاره و اظهار کرد: در استان فارس ظرف ۲ سال گذشته ۶ هزار چاه مسدود شده و در سال جاری دستور انسداد ۲۵۰۰ حلقه چاه صادر شده است که در محاکم و دادسرا‌ها در حال بررسی و اجرا‌های احکام است.

الفت ادامه داد: حفر چاه غیر مجاز در کشور اقدامی مربوط به یکی دو سال گذشته نیست و از ده‌ها سال گذشته با کم توجهی، چاه‌هایی حفر شده و معیشت قسمت بزرگی از کشاورزان را تحت تاثیر قرار داده است، مسدود کردن چاه به اقتصاد خانواده‌ها خلل وارد می‌کند، اما باید مطابق با قانون و طبق برنامه اجرا شود.

همایش ملی بحران آب، جرایم و آسیب‌ها از علت شناسی تا پیشگیری امروز ۲۶ مهر ۹۶ با حضور جمعی از اندیشمندان حوزه قضایی و مسئولان و صاحبنظران حوزه آب و محیط زیست در شیراز آغاز به کار کرد.

انتهای پیام/ن

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه در همایش بحران آب فارس

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار