باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد:

اصلاح تعرفه واردات کالا، راهکار مقابله با قاچاق

اقتصاد پنهان و قاچاق کالا مهمترین مسئله در نظام مالیاتی بوده که تاکنون هزینه‌های سنگینی را برای کشور به همراه داشته است.

اصلاح تعرفه واردات کالا، راهکار مقابله با قاچاقبه گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان  چندی پیش مسعود کرباسیان وزیر اقتصاد در خصوص افزایش و ارتقای توانمندی دستگاه‌های کاشف کالای قاچاق اظهار کرد: برای تسهیل تجارت و مقابله با کالای قاچاق درحال رایزنی با مجلس برای تجمیع عوارض و معافیت ها هستیم.

وی با بیان اینکه با نصب و بهره برداری از تجهیزات پیشرفته همچون ایکس ری می توان تا حد زیادی به مقابله با کالای قاچاق پرداخت، افزود: با توجه به اینکه امروزه بخشی از کالای قاچاق به ایران ترانزیت می شود، افزایش تجهیزات کاشف می‌تواند ابزار خوبی برای مقابله با این نوع قاچاق باشد.

کرباسیان ادامه داد: تجهیزات دیگری همچون جی پی اس و ردیابی ماهواره ای نیز در گمرک ایران برای مقابله با ورود کالای قاچاق به کشور مورد استفاده قرار می گیرند و اکنون بیش از ۹۰ هزار کامیون به جی پی اس مجهز شدند تا در نقشه مسیر تطبیق داده شوند.

وی با اشاره به نوع دیگری از تجهیزات گمرک برای مقابله با کالای قاچاق، گفت: کار دیگری که در این زمینه انجام می شود، پلمب الکترونیک است که هوشمند بوده و مجهز به آر. اف .آی. دی (شناسایی با فرکانس رادیویی) است و می توانند مشخصات کامل نوع کالا و مسیر را ضبط کند.

۴۰ درصد از درآمد جامعه برای دریافت مالیات ، شناسایی نمی‌شوند

حسین وکیلی کارشناس اقتصادی در گفتگو با خبرنگار اقتصاد و انرژی در خصوص وضعیت اقتصاد پنهان در نظام مالیاتی کشور اظهار کرد: اقتصاد پنهان، پدیده‌ای است که در تمام اقتصاد کشور‌های مختلف به چشم می‌خورد که البته شدت و ضعف آن، به اعمال حاکمیت دولت‌ها بستگی دارد. 

وی ادامه داد: اعمال حاکمیت درجامعه زمانی می‌تواند به اقتصاد پنهان کمک کند که بتوانند اقتصاد را شفاف سازی و شناسایی کنند.

وکیلی با بیان اینکه مسوولان باید عزم جدی برای مبارزه با بازار‌های سیاه در جامعه به کارگیرند، گفت: اجرای این امر می‌تواند به نهاد‌هایی همچون مالیات کمک کند تا در فضای مناسب نسبت به دریافت مالیات از افراد اقدام کنند.

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه شناسایی بخش قابل توجه اقتصاد در اختیار دولت نیست، افزود: برخی منابع در اختیار سیستم مالیاتی و خزانه داری کشور است که می‌تواند به کمک شفافیت اقتصاد آید.

وکیلی در ادامه از تلاش‌هایی که می‌توان برای جلوگیری از ورود کالا‌های قاچاق در کشور انجام داد، گفت: مسوولان می‌توانند هر ماه گزارش‌هایی از مبادی ورودی کالا‌های رسمی و غیرقانونی در کشور اعلام کنند، چراکه بعضی از این کالا‌ها فاقد شناسنامه هستند و حقوق مالیاتی از آنها گرفته نمی‌شود.

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه ۴۰ درصد از درآمد حاصل جامعه برای دریافت مالیات شناسایی نمی‌شوند، بیان کرد: هم اکنون بخش قابل توجهی از تولید در داخل، به کالا‌های واسطه‌ای (غیررسمی) مرتبط است.

وکیلی گفت: براساس اظهارنامه مسوولان، هم اکنون بخش مالیاتی در نظام کشور ما مطرح است و باید منتظر ماند و دید که وزیر اقتصاد و دارایی کشور تا چه حد می‌تواند در این عرصه غلبه کند.

موضوع کالا‌های قاچاق هنوز در مجلس مطرح نشده است

معصومه آقاپور عضو کمیسیون اقتصادی در گفتگو با خبرنگار اقتصاد و انرژی اظهار کرد: اصلاح تعرفه واردات کالا از سوی گمرک امری مهم در جلوگیری از ورود کالا‌های قاچاق درکشور به حساب می‌آید.

وی از محدود شدن سازمان گمرک درخصوص موانع ورود کالا به این سازمان خبر داد و گفت:  با محدود شدن این سازمان ، دخالت گمرک نیز در ورود این کالا‌ها به کشور کمتر می‌شود، چراکه مسوولیت آن فقط برعهده این ارگان بوده و سازمان‌های مرتبط دخالت کمتری خواهند داشت.

این عضو کمیسیون اقتصادی در پاسخ به این پرسش که ورود کالا‌های قاچاق در کشور در مجلس مطرح شده یا خیر، افزود: هنوز بحث ورود این کالا‌ها به کشور در مجلس مطرح نشده است.

آقاپور در ادامه از آمار قاچاق کالا اشاره کرد و گفت: آمار‌ها در بخش‌های مختلف نگران کننده است و از این رو دولت باید راهکار‌های مناسبی برای این امر مدنظر گیرد.

براین اساس باید دید که چه زمانی ورود کالا‌های قاچاق در کشور منع می‌شود، چرا که بسیاری از ارگان‌ها همچون سازمان اموال تملیکی و ستاد مبارزه با قاچاق و وزارت اقتصاد تلاش‌هایی برای از بین بردن آنها انجام می‌دهند، اما هم اکنون نتیجه مثبتی شکل نگرفته و وزارت اقتصاد هم قول‌هایی در این زمینه داده که هنوز محقق نشده است. حال سوال اینجاست با تجربه‌ای که دولت یازدهم در مبارزه با قاچاق کالا کسب کرده، دولت دوازدهم چه برنامه ویژه‌ای برای برخورد جدی‌تر با قاچاق کالا دارد؟

گزارش : سحرآرام

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۰ ۰۶ آبان ۱۳۹۶
بهتره بر مبادی ورودی نظارت بیشتری بشه تا جلوی قاچاق های چمدانی گرفته بشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۱ ۰۶ آبان ۱۳۹۶
باید دستان قاچاقچيان کالا و همدستانشان قطع شود
آخرین اخبار