مدیرکل فناوری اطلاعات ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز:

بیش از 625 میلیون دلار گوشی قاچاق وارد کشور شده است

دهقان گفت:سال 95 بیش از 625 میلیون دلار گوشی قاچاق وارد کشور شده که ارزش ریالی این میزان قریب به 3 هزار میلیارد ریال بوده است.

بیش از 625 میلیون دلار گوشی قاچاق وارد کشور شده استبه گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،حمیدرضا دهقانی نیا مدیرکل فناوری اطلاعات ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در نشست خبری ثبت گوشی در شبکه و یا احراز اصالت تلفن همراه قاچاق کالا و ارز اظهار کرد: نیاز کشور برای تامین بازار حدود 10 الی 12 میلیون بوده که از این میزان قریب به یک میلیون تولید داخل است و مابقی یعنی حدود 9 میلیون از کشور های خارجی تامین می شود که از این مقدار 90 درصد قاچاق است.

وی با بیان اینکه واردات تلفن همراه باید 15 درصد حقوق دولتی بپردازد، گفت: سال 95 حدود 625 میلیون دلار قاچاق تلفن همراه شد که ارزش ریالی این میزان قریب به 3 هزار میلیارد ریال بوده است.

دهقانی نیا با اشاره به مشکلات قاچاق تلفن همراه بیان کرد: نخستین مشکل بحث عدم پرداخت حقوق گمرکی و مالیات، عدم استاندارد تشعشعات مضر، ضربه شدید به تولید داخل و ناتوانی در رقابت از مهم ترین معضلاتی بوده که واردات غیر رسمی تلفن همراه به دنبال دارد.

مدیرکل فناوری اطلاعات ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در خصوص تاثیرات مخرب عدم استاندارد تشعشعات مضر تصریح کرد: تست هایی مبنی بر بررسی SAR که میزان انرژی الکترومغناطیسی جذب شده را مورد اندازه گیری قرار می دهد باید انجام شود که عمدتا تلفن همراه های قاچاق از این امر برخوردار نخواهند بود به این موجب سلامتی مردم و کاربران در معرض خطر قرار خواهد داشت.

مردم هیچ هزینه‌ای برای طرح ریجستری نباید پرداخت کنند

وی تصریح کرد: اجرای طرح رجیستری تلفن همراه امکان سرقت موبایل را از بین خواهد برد. هر گوشی تلفن همراه با یک شناسه منحصر ‌به آن گوشی معرفی می‌شود و به این ترتیب گوشی تلفن همراه توسط خود کاربر قابل شناسایی خواهد بود.

دهقانی نیا با با اشاره به اینکه جلسات متعددی با انمجن واردکنندگان تلفن همراه به منظور تامین نیاز بازار حین اجرای طرح برگزار شده است، گفت: قرار است طرح به صورت گام به گام در مورد برخی مدل‌ها و برندها به اجرا درآید.

مدیرکل فناوری و اطلاعات ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در خصوص اینکه افراد باید قبل از خرید تلفن همراه از اصالت آن جویا شوند،بیان کرد: قبل از خرید مردم باید کد IMEI که عمدتا پشت گوشی ثبت شده را با نمونه ی آن که روی جعبه درج شده مطابقت کنند همچنین از طریق کد *06# هم این امر قابل انجام است به این سبب متوجه خواهند شد افرادی هم که در حال حاضر تلفن همراه در دست دارند مانند گذشته از سرویس خود بهره مند باشند و مشکلی متوجه آن ها نخواهد شد .

دهقانی‌نیا در این راستا افزود: تحت هیچ عنوان هیچ هزینه‌ای مردم برای طرح ریجستری نباید پرداخت کنند .

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار