در گفت‌وگوی ویژه خبری مطرح شد؛

برای تولید 20 میلیون تن فولاد در آینده‌ای نزدیک برنامه داریم/تعادل نداشتن قیمت موجب خام فروشی صنعت فولاد شده است

رییس سندیکای لوله و پروفیل گفت: عدم تعادل قیمت موجب خام فروشی صنعت فولاد شده است،

برای تولید 20 میلیون تن فولاد در آینده‌ای نزدیک برنامه داریم/تعادل نداشتن قیمت موجب خام فروشی صنعت فولاد شده استبه گزارش خبرنگار گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ علی محمد ابویی رییس سندیکای لوله و پروفیل در برنامه گفت و گوی ویژه خبری با بیان اینکه عدم تعادل قیمت موجب خام فروشی صنعت فولاد شده است، اظهار داشت: از سال ۹۳ قیمت به نحوی بوده که صادرات را از بین برده است و قیمت داخلی ۴۰ درصد نسبت به استاندارد جهانی کاهش یافته است.

وی افزود: پوئن هایی قیمت تولید را کاهش می داد که از جمله آن ها تعرفه ۴ درصد و ارز مبادله ای بود.

ابویی با انتقاد از سیستم تعرفه ای اختصاصی گفت: تعرفه ای که باید برای حمایت از کالای داخلی باشد موجب غیر اقتصادی شدن کالاهای ما همچون خودرو شده است. ما زمانی تحریم را دور زدیم و ورق فولاد را آوردیم تا تولید ادامه یابد .

در ادامه برنامه گفت و گوی ویژه خبری شهرستانی عضو انجمن فولاد کشور عنوان داشت : قیمت داخلی نسبت به نرم جهانی باید بالاتر باشد، برای حمایت از کالای داخلی در آمریکا برای واردات فولاد ۲۵۰ درصد تعرفه مصوب کردند.

وی افزود: فولاد یک کالای استراتژیک است و باید دولت از آن حمایت کند. برنامه ریزی ما این است که در آینده نزدیک ۲۰ میلیون تن تولید فولاد داشته باشیم.

شهرستانی با بیان تعرفه پلکانی فولاد گفت : اگر این تعرفه رعایت شود به مشکل بر نمی خوریم . قیمت فولاد بستگی به بازار جهانی دارد. چین ۱۵۰ میلیون تن تولید فولاد دارد، ما برای تولید مشکل تولید مواد اولیه نبود بلکه نقدینگی شرکت هاست‌.

در ادامه برنامه گفت و گوی ویژه خبری، اکبری مدیر فروش فولاد مبارکه تاکید کرد: ما در سال ۹۴ تا ۹۵، ۴۲ درصد افزایش تولید داشتیم و در سال ۹۶، ۳۴ درصد افزایش تولید و عرضه نسبت به سال قبل تر از آن داشتیم‌.

وی گفت : تا سال ۹۵ تعرفه ای برای فولاد نبود اما از سال ۹۵ به دلیل بحران قیمتی فولاد تعرفه ها ایجاد شد.

اکبری تاکید کرد: من مصاحبه از خودرو سازها دارم که بابت خرید داخلی بودجه ذخیره کردند و این نشان می دهد که قیمت های داخلی گران نبوده است. ایران خودرو سه چهار منبع تولیدی دارد که یکی از ان ها فولاد مبارکه است.

در ادامه گفت و گوی ویژه خبری مهریزی مدیر کارخانه نورد لوله و اهواز درباره ساز و کور فروش و تولید لوله گفت: ما نود روز تعطیلی به دلیل عدم تولید مواد اولیه داشتیم.

وی با بیان جایزه ۱۷ درصدی چین برای تولید و صادرات افزود: مشکل تامین نقدینگی در همه بخش ها وجود دارد و اگر قیمت عرضه نسبت به نرم پایین باشد ارتباطی به نقدینگی ندارد.

حامد سلطانی‌نژاد مدیرعامل بورس کالا در ادامه برنامه طی گفتگوی زنده تلفنی با اشاره به اینکه بورس کالا بستر انجام معاملات بر مبنای عرضه و تقاضاست، گفت: سیستم بورس کالا در ایران بر مبنای حراج است به طوری که بسیاری از کالاهای دیگر در این سازوکار در حال انجام معامله هستند.

 وی با بیان اینکه قیمت پایه در سیستم حراج توسط فروشنده در همه جای دنیا تعیین می‌شود، اظهار داشت: شرکت بورس کالای ایران شرکت سهامی عام است لذا تمامی دستورالعمل ها و سازوکارهای بورس کالا توسط شورای عالی بورس مورد نظارت قرار می گیرد.

شهرستانی عضو هیأت مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران در بخش دیگری از این برنامه با اشاره به اینکه واردات ورق زیر ۳ میل در سال جاری ۷۰۰ هزار تن بوده است، گفت: پیشنهاد داده شده است تا انجمن های سنگ آهن ، فولاد و سندیکای پروفیل با هم ادغام شوند و به صورت یکپارچه عمل کنند لذا با تشکیل ستاد فولاد موافق هستیم.

محمود اکبری معاون فروش و بازاریابی فولاد مبارکه همچنین در ادامه این گفتگو با اشاره به اینکه ظرفیت تولید فولاد جهان ۷۵ درصد و ظرفیت ایران ۵۵ درصد است عنوان کرد: صادرات به دلیل نیاز بازار داخلی به شدت کاهش یافته است به طوری که در شش ماهه سال جاری ۴۰۰ هزار تن صادرات فولاد داشتیم.

 وی تصریح کرد: ما در حضور نمایندگان مجلس و دوستان سندیکا صورت جلسه کردیم که یک میلیون و ۱۰۰ هزار تومان ورق بدهیم ولی وقتی عرضه ما زیاد شود آقایان به شورای رقابت شکایت کردند و گفتند نقش مبارکه در توزیع ورق پررنگ است لذا شورای رقابت انحصار ایجاد کرد.

امیر مهریزی رئیس هیئت مدیره فولاد مبارکه اهواز گفت: کارخانه نورد لوله اهواز سال گذشته ۲۷۰ هزار تن لوله تولید کرده است به طوری که با هزار پرسنل در محروم ترین استان کشور فعال است.

 رئیس هیأت مدیره فولاد مبارکه اهواز اظهار داشت: بحث تامین مواد خام امروزه بزرگترین مشکل کشور است به طوری که اگر مواد اولیه کارخانجات داخل تامین شود بخش اعظمی از واردات کاهش می یابد.

 ابویی مهریزی رئیس سندیکای تولیدکنندگان لوله و پروفیل فولادی خاطرنشان کرد: در چهار سال گذشته نقطه‌نظرات فولاد مبارکه و فولاد های خصولتی و دولتی حکم مادر را داشته است و بخش خصوصی نیز حکم نامادری را دارد.

وی با اشاره به اینکه پتروشیمی ها از نحوه عرضه و هم از بورس شکایت دارند افزود: تعرفه ابزار گرانی برای آقایان شده است، شورای رقابت به گران فروشی فولاد مبارکه رای داده است.

ابویی مهریزی با بیان اینکه به دلیل اقتصاد دولتی صدمه خورده ایم اضافه کرد: بورس ابزاری در جهت قیمت سازی شده است ، ۳۵ درصد صنایع زیر دست کاملاً تعطیل شده است و ۳۵ درصد دیگر نيز به دلیل مشکلات قیمت توان رقابت ندارند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار