گوترش حمایت بین المللی از نیروی گروه پنج ساحل را خواستار شد

دبیر کل سازمان ملل متحد روز دوشنبه کمک بین المللی بیشتر را از گروه پنج ساحل قبل از سفر هیئتی از شورای امنیت به منطقه خواستار شد.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل ازخبرگزاری فرانسه؛ دبیر کل سازمان ملل متحد روز دوشنبه کمک بین المللی بیشتر را از گروه پنج ساحل قبل از سفر هیأتی از شورای امنیت به منطقه خواستار شد.

آنتونیوگوترش در گزارشی که روز دوشنبه به شورای امنیت ارائه شد اعلام کرد « منطقه ساحل آفریقا امروز گرفتار دور باطل است که در آن مدیریت سیاسی و امنیتی ضعیف همراه با فقر شدید و پیامدهای تغییرات آب و هوا زمینه را برای گسترش نا امنی فراهم کرده است ».

وی اعلام کرد نفوذ پذیری مرزهای پنج کشور موریتانی، چاد، مالی، بورکینافاسو و نیجر ماه ژوئیه با پشتیبانی فرانسه به تشکیل نیروی گروه پنج ساحل ( نیروی 5000 نفری ) منجر شد.

گوترش با اشاره به اینکه « در حالی که موریتانی و چاد به صورت قابل توجه در زمینیه تقویت امنیت مرزها سرمایه گذاری کرده اند مالی و نیجر از سال 2011 کمک جامعه المللی را برای مقابله با ورود سلاح و جنگجو از لیبی خواستار شدند » از اینکه در این زمینه پیشرفت زیادی حاصل نشده است ابراز تاسف کرد.

وی گفت« حضور دولتی در مرزهای واقع در شمال و مرکز مالی و در شمال بورکینافاسو نیز کاهش یافته است ».

بر اساس این گزارش، دبیر کل سازمان ملل متحد تاکید کرد نیروی گروه پنج ساحل امکانات و تجهیزات مهم در اختیار ندارد.

بودجه نیروی گروه پنج ساحل 423 میلیون یورو تعیین شده است اما کمتر از یک سوم این مبلغ یعنی 108 میلیون یورو جمع آوری شده است. پنج کشوری که این نیرو را تشکیل می دهند وعده داده اند هر کدام 10 میلیون یورو، اتحادیه اروپا 50 میلیون و فرانسه 8 میلیون پرداخت کنند.

آنتونیو گوترش با اشاره به اینکه کنفرانس حامیان مالی قرار است 18 دسامبر در بروکسل برگزار شود در همین حال تاکید کرد « مسئولیت اولیه برای تجهیز این نیروی مشترک متوجه اعضای گروه پنج ساحل است ».

نمایندگان اعضای دایم شورای امنیت سازمان ملل متحد آخر این هفته به مالی، موریتانی و بورکینافاسو سفر می کنند تا اوضاع امنیتی منطقه را مورد ارزیابی قرار دهند.

انتهای پیام/

دبیرکل سازمان ملل خواستار حمایت بین المللی از گروه پنج ساحل شد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار