اجرای آبیاری نوین موثر در توسعه صادرات شرق کرمان

با اجرای طرح تجمیع به صورت هوشمند، اصلاح نخیلات، بهره برداری از سیستم‌های نوین آبیاری و توسعه صادرات ظرفیت های شرق استان بالفعل می‌شوند .

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان  ،جلسه هم اندیشی توسعه بخش کشاورزی شرق استان با حضور معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی، مدیران سازمان جهاد کشاورزی استان و ادارات تابعه و نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی در فرمانداری شهرستان بم برگزار شد.

طهماسبی معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور باغبانی در این جلسه گفت: با اجرای طرح تجمیع به صورت هوشمند مشکلات اجتماعی کاهش و با توجه به تنوع مالکیت این سیستم می‌تواند کارا باشد و این طرح سبب گرده آمدن کشاورزان شده و موجب برکات زیادی می‌شود.

وی با اشاره به اینکه نگهداری و آموزش بهره بردارن سیستم‌های آبیاری نوین مسئله مهمی است، افزود: امسال ۳ هزار میلیارد تومان جهت آبیاری تحت فشار تخصیص یافت که این یک فرصت است که باید استفاده شود.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور باغبانی در رابطه با حل مشکل اراضی زیر سد بم افزود: باید بدنبال حل آن باشیم تا کانال‌های انتقال آب انجام شود.

طهماسبی در رابطه با اصلاح باغات گفت: ۹۰۰ هزار هکتار ازباغات به صورت سنتی هستند که باید اصلاح بشوندو این اصلاح تدریجی انجام می‌گیرد.

وی افزود: متاسفانه خیلی از باغات هم سوء تغذیه دارند وهم کانون آفت شده اند که درآمد کمی داشته و هزینه نگهداری آنهازیاد است که باید اصلاح شوند.

وی با اشاره به اینکه در رابطه با ایجادگلخانه‌ها هیچ محدودیتی برای ارائه تسهیلات وجود ندارد، اذعان داشت: برای گلخانه‌های کوچک تا سقف ۱۰۰ میلیون تومان با سود ۶ درصد از طریق صندوق کار آفرینی امید، وام تعلق می‌گیرد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه وزارت جهاد کشاورزی از تولید، فراوری و بازرگانی خرما حمایت می‌کند، گفت: به دو صورت وام به افرادی که در این زمینه فعالیت نمایند تعلق می‌گیرد یک راه این است که به صادر کنندگان بعد از آنکه اهلیت آن‌ها تایید شد ظرف ۴۸ ساعت وام داده می‌شود و راه دوم بورس کالااست که سبب شفافیت قیمت است.

طهماسبی اظهار داشت: طرح‌های مناسبی جهت مبارزه با زنجره خرما انجام شده و برای خشکیدگی خرما نیز طرح تحقیقی – ترویجی ظرف سه سال انجام شده که به زودی نتایج آن منتشر می‌شود.

وی افزود: برای مکانیزاسیون تسهیلات مناسبی وجود دارد و آب قنوات می‌تواند برای کشت‌های زمستانه استفاده شودکه اگر زمین کم دارند می‌توانیم زمین مناسب در اختیار شان قرار دهیم.

انتهای پیام/ی

جلسه هم اندیشی توسعه بخش کشاورزی شرق استان کرمان

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.