رئیس شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان:

کنفرانس جهانی پارک‌های علمی و فناوری در اصفهان برگزار می‌شود

رئیس شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان گفت: سال آینده میزبان سی و پنجمین کنفرانس جهانی پارک‌های علم و فناوری هستیم و در این کنفرانس حدود ۳۰۰ الی ۴۰۰ شرکت‌ کننده خارجی را میزبانی می‌کنیم.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،مهدی کشمیری ظهر امروز در نشست خبری شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان اظهار داشت: شهرک علمی و تحقیقاتی زیر ساخت جدی میان حلقه دانشگاه و صنعت بوده، شهرک سابقه 20 ساله‌ای دارد که از آن به عنوان یکی از بزرگ‌ترین پارک‌های علم و فناوری کشور نامیده می‌شود و الگو توسعه پارک‌ها در کشور نامیده می‌شویم، 10 مرکز رشد در اصفهان و شهرستان‌ها داریم،

وی افزود: 2 پارک علم و فناوری را راه اندازی کرده‌ایم و چندین مرکز خلاقیت و شکوفایی در مراکز مختلف داشته‌ایم، در طرح جامع 5 تا 10 پارک را داریم که در حوزه پارک‌ها بحث توسعه را آغاز کرده‌ایم، پارک شیخ بهایی شکل گرفته و 70 درصد اراضی واگذار شده و در 2 الی 3 ماه آینده پارک ابوریحان بهره برداری می‌شوند.

رئیس شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان خاطرنشان کرد: 3 مرحله متقاضی در پارک علم و فناوری داریم که در مرحله نخست رشد مقدماتی را داریم و تجربه را در این مراحل انتقال می‌دهیم و پس از آن در مرحله دوم که رشد نام دارد در دوره‌ای 3 ساله کسب و کار راه‌اندازی می‌کنند و پس از آن به مرحله پارک راه پیدا می‌کنند.

وی تصریح کرد: مقوله‌ای را داریم که در شهرک استقرار ندارد و اگر شرکت‌های ما به حد تولید برسند و واحد صنعتی راه اندازی کنند به شهرک‌های صنعتی منتقل می‌شوند، 4 گروه خدمات استقرار شرکت، بحث‌های مشاوره و امکانات، مدیریت و کسب و کار و حمایت‌های مالی ارائه می‌شود.

کشمیری بیان کرد: نامه شهرک می‌تواند برای کارهای یک شرکت پوشش و اعتبار سازمانی باشد، حدود 490 شرکت در شهرک مستقر هستند که مجموعه این شرکت‌ها در حوزه‌های تکنولوژی فعال هستند و در حوزه سلامت و پزشکی و هنر فعالیت‌هایی را آغاز کرده‌ایم و یک مرکز رشد مستقل در حوزه هنر و صنایع خلاق داریم و حدود 6 هزار و 500 نفر تحصیل کرده در این شرکت‌ها مشغول هستند.

وی گفت: 85 تا 90 درصد دارای مدرک کارشناسی به بالا هستند و در شرکت‌های شهرک حدود 500 نفر فارغ‌التحصیل دکتری حضور دارند، 70 درصد پذیرفتگان ما به نقطه پایدار در کسب و کار می‌رسند، رکورد خوبی را در بحث قراردادهای توسعه در صنایع داریم و نزدیک به 900 فناوری تجاری شده داریم و رکورد خوبی برای شهرک است.

رئیس شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان اظهار داشت: شرکت بهیار صنعت پیش از حضور در شهرک در تجهیزات پایه بیمارستانی دارد و پس از حضور در شهرک در زمینه هایتک فعالیت خود را آغاز کرده و در حال حاضر به مرحله تولید رسیده و 25 محصول را در بازار ارائه داده است، در شهرک 520 میلیارد تومان سرمایه گذاری شده است.

وی افزود: حدود 10 میلیون دلار صادرات، 500 میلیارد تومان فروش، حدود یک هزار و 400 میلیارد گردش مالی و حجم قراردادها حدود 180 میلیارد تومان است، اگر این شرایط به همین گونه پیش برود در آینده‌ای نزدیک جز 7 قطب برتر اقتصادی استان می‌شویم.

کشمیری خاطرنشان کرد: یکی از عملکردهای خوب شهرک واگذاری اراضی به شرکت‌های علمی و فناوری است و زمینی که شرکت‌ها از ما تحویل می‌گیرند اجاره‌های بلند مدت است و این نشان از توسعه شهرک دارد، به زودی شرکت تولید نخ جراحی چشم در شهرک افتتاح می‌گردد که 60 میلیارد تومان در شهرک سرمایه گذاری کرده‌اند.

وی تصریح کرد: سرمایه گذاری بخش خصوصی در شهرک حدود 350 میلیارد تومان بوده و در دوران رکود ساخت و ساز و قیمت مجموعه‌های ساخته شده نرخ واگذاری شهرک در 3 سال گذشته افزایش پیدا کرده و در ساخت و ساز کمتر از یک سوم متعلق به شهرک و 2 سوم آن مربوط به بخش خصوصی است.

رئیس شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان بیان کرد: سال گذشته 20 قرارداد واگذاری زمین داشتیم و پروژه برج فناوری 40 میلیارد سرمایه گذاری کرده تا به واحدهای کوچک شهرک واگذار شود، پارک کودکان با رویکرد اینکه دانش‌آموزهای استان حضور پیدا کنند و با فضا آشنا بشوند ساخته شده و تا کنون حدود 150 هزار دانش آموز حضور پیدا کرده‌اند.

وی گفت: ماهیانه رویدادی را به نام ایده شو در مجامع علمی و فرهنگی برگزار می‌کنیم که 31 رویداد ایده شو را برگزار کردیم و همان‌طور که شهرک مخلوق استان اصفهان بوده این رویداد نیز مخلوق استان اصفهان است، برای شهرک افتخاری است که در 2 سال گذشته حداقل 2 سوم افراد هیئت وزیران حضور پیدا کرده‌اند و از شهرک بازدید کرده‌اند.

کشمیری اظهار داشت: نقطه تکامل شهرک این است که مجموعه‌های بین‌المللی در شهرک مستقر شوند و از ابتدا سعی بر این داشتیم تا در مجامع بین‌المللی حضور داشته باشیم و حضور مدیرکل یونسکو در شهرک نمود جایگاه شهرک است، یونسکو با توجه به شناختی که از تجربه ایران در حوزه فناوری داشت به راه‌اندازی مرکز منطقه‌ای توسعه مراکز رشد یونسکو را پرداخت و قراردادی مشترک میان دولت ایران و یونسکو رخ داد.

وی افزود: در سال آینده میزبان سی و پنجمین کنفرانس جهانی پارک‌های علم و فناوری هستیم، یکی از مهم‌ترین بحث‌هایی که رهبر معظم انقلاب در ارتباط با اقتصاد مقاومتی بیان کردند موضوع توجه به اقتصاد دانش بنیان است که یکی از پایه‌های این مسئله شهرک‌های علمی و فناوری هستند.

رئیس شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان خاطرنشان کرد: انجمن بین‌المللی پارک‌های علمی و فناوری انجمن جهانی است که حدود 400 عضو است که از ایران نیز 30 پارک علم و فناوری عضو آن هستند و مهم‌ترین رویداد آن کنفرانس جهانی است که سال آینده در اصفهان برگزار می‌شود، در این کنفرانس افراد متخصص در زمینه پارک‌های علم و فناوری حضور پیدا می‌کنند.

وی تصریح کرد: حدود 300 الی 400 شرکت‌ کننده خارجی را میزبانی می‌کنیم، 60 مذاکره مستقیم داشتیم تا بتوانیم ثابت کنیم که اصفهان و ایران در حوزه علم و فناوری فعال است و می‌تواند میزبان باشد و از 85 رأی 73 رأی مثبت به میزبانی اصفهان داده شد، خیلی‌ها در دنیا باور نمی‌کنند که پارک‌های علم و فناوری در ایران به این میزان فعال هستند که 30 پارک آن در حوزه جهانی عضو و فعال باشند.

کشمیری بیان کرد: تفاهم‌نامه‌ای را با پارک فناوری استانبول داشتیم و برنامه داریم تا تور فناوری را در شهرک استانبول داشته باشیم تا شرکت‌های قراردادهایی را نیز در آنجا امضا کنند، زمان برگزاری این کنفرانس 11 الی 14 شهریور 97 است و محل برگزاری آن مهمانسرای عباسی است.

 

انتهای پیام/م 

 

حدود 350 میلیارد تومان سرمایه گذاری بخش خصوصی در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان انجام شده است

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.