مسجدی در همایش دست اندرکاران مراسم اربعین:

مراسم اربعین باید به صورت مردمی برگزار شود/ زائران ایرانی اجازه ورود بدون روادید به عراق را ندارند

سفیر ایران در عراق گفت: قصد داریم اربعین را در سال‌های آینده به صورت مردمی برگزار کنیم.

مراسم اربعین باید به صورت مردمی برگزار شود/ زائران ایرانی اجازه ورود بدون روادید به عراق را ندارندبه گزارش خبرنگار دولت گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، ایرج مسجدی سفیر ایران در عراق در همایش دست اندرکاران مراسم اربعین که صبح امروز دوشنبه( ٢٤ مهر) در وزارت کشور برگزار شد، اظهار کرد: میان زائر ایرانی و عراقی تفاوتی وجود دارد و این تفاوت به شکلی است که زائر عراقی به تنهایی خود را مدیریت می‌کند و کسی برای سفر او به کربلا برنامه‌ریزی نمی‌کند.

وی ادامه داد: برای زائران عراقی ستاد برگزاری مراسم و برنامه‌ریزی دقیق و مدونی وجود ندارد در حالی که در ایران ستادی سازمان یافته به نام ستاد اربعین وجود دارد که برنامه‌ریزی‌های زائران را در مراسم اربعین مدیریت می‌کند.

مسجدی یادآور شد: مردمی بودن اربعین به معنای واقعی در عراق قابل مشاهده است زیرا مردم به تنهایی به زیارت می‌روند و بازمی‌گردند و موکب‌ها هم بعد از اتمام مراسم تعطیل می‌شوند.

دولت عراق تنها تضمین کننده امنیت مراسم اربعین است

سفیر ایران در عراق خاطرنشان کرد: در مراسم اربعین دولت عراق تنها تضمین کننده امنیت و انتظامات است و برای زائرانش برنامه‌ریزی خاصی ندارد برقراری امنیت زائران هم وظیفه‌ای است که بر عهده این دولت است زیرا نیروهای امنیتی و پلیس تحت امر حاکمیت و دولت عراق هستند نه مردم.

وی ادامه داد:‌ شرایط زائر ایرانی با زائر عراقی در مکانیزم متفاوت است، زائر ایرانی با فرهنگ، زبان و آداب اربعین آشنایی ندارد البته مردم ما به تدریج این موضوع را درک می‌کنند و می‌شناسند اما این امر نیاز به گذشت زمان و آشنایی بیشتر زائران دارد.

مسجدی متذکر شد: زمانی که زائر ایرانی از مرز کشورمان خارج می‌شود به دنبال خدمات رفاهی است که ستاد اربعین برای او در نظر گرفته در حالی که زائر عراقی چندان این مسائل را دنبال نمی‌کند زیرا پس از انجام زیارت به انجام امور روزمره خود می‌پردازد.

سفیر ایران در عراق اظهار کرد: مراسم اربعین امسال با شکوه برگزار خواهد شد زیرا برنامه‌ریزی و اقدامات و فراهم سازی زیرساخت‌های آن در عراق آغاز شده است و جمعیت عظیمی ادامه این اقدامات را بر عهده دارد.

وی با بیان اینکه قصد داریم اربعین را در سال‌های آینده به صورت مردمی برگزار کنیم، متذکر شد: این موضوع به عنوان راهبرد و تدبیر مورد توجه قرار دارد در عین حال دیدگاه مقام معظم رهبری هم بر همین مبنا ست، مردمی کردن اربعین یعنی زائر کوله و تغذیه خود را تهیه می‌کند و به عتبات مشرف می‌شود در معنایی دیگر مردمی کردن اربعین به این معناست که بودجه برگزاری مراسم توسط مردم تأمین می‌شود و نه شهرداری تهران یا استانداری.

مسجدی با اشاره به وظایف ستاد اربعین خاطرنشان کرد:‌ یکی از وظایف مهم ستاد اربعین سیاست گذاری در اجرا است به این معنا که این ستاد باید دیدگاه‌ها و نظرات مختلف را جمع آوری و سپس اقدام به سیاست گذاری کند.

سفیر ایران در عراق تصریح کرد: زائران ایرانی که در مراسم اربعین شرکت می‌کنند فرصت شناس هستند و در واقع زائر ما حرفه‌ای و بسیجی‌اند، زیرا قصد دارد به بهانه مراسم اربعین به سایر شهرهای زیارتی عراق همچون کاظمین و سامرا سفر کند، سال گذشته بر همین مبنا یک میلیون و 800 هزار زائر ایرانی به سامرا سفر کرد در حالی که هیچ زائر عراقی در اربعین سال گذشته به سامرا یا کاظمین سفر نکرد.

وی ادامه داد: زائران ایرانی برای سفر به کاظمین و کربلا به مسائل امنیتی توجه نمی‌کنند زیرا فقط زیارت برای آنها حائز اهمیت است، بنابراین اگر زائران اربعین بخواهند سالانه به کاظمین یا سامرا هم مشرف شوند ما باید زیرساخت‌های این سفر را برای آنها فراهم کنیم..

مسجدی اضافه کرد:‌ باید سیاست‌گذاری و مدیریت را به سوی مردمی کردن اربعین هدایت کنیم در عین حال باید توجه داشت که زائران رها نشوند و مشکلات جدیدی در این زمینه به وجود نیاید.

سفیر ایران در عراق افزود: باید مردم را تشویق کرد تا در طول مسیر منتهی به کربلا موکب برپا کنند و از سرمایه‌گذاران بخواهیم در چنین مسیرهایی سرمایه گذاری کنند تا برای عامه خدمات مناسبی ایجاد شود.

وی متذکر شد: باید در بحث حاکمیت سرمایه گذاری صورت بگیرد به این معنا که نسبت به ساخت اتوبان، رستوران، برپایی موکب، ایجاد سیستم‌های بهداشتی و... از مهران با مراکز زیارتی اقدام کنیم زیرا در صورت سرمایه گذاری و عمرانی مسیرهای منتهی به کربلا طرف عراقی هم از این طرح استقبال می‌کند.

مسجدی گفت: قانون کشور عراق باید مورد احترام قرار بگیرد و اگر کسی این قوانین را محدود کند پذیرفته نیست، هرچند با کشور عراق در مسائل مختلف از قبیل مباحث بانکی، مرزی، گمرک و... مشکلاتی داریم اما در تلاشیم یکی پس از دیگری چالش‌ها را برطرف کنیم.

سفیر ایران در عراق تأکید کرد: زائر ما اجازه ندارد بدون ویزا وارد عراق شود، زیارت امام حسین(ع) همراه با تخلف خلاف قانون و شرع است و پذیرفته نیست.

وی اظهار کرد: ‌از نیروی انتظامی و مسئولان مربوط درخواست می‌کنیم از ورود زائران متخلف، غیرمجاز و کسانی که مواد مخدر به همراه دارند به خاک عراق جلوگیری کنند زیرا آنها توسط دولت عراق بازداشت می‌شوند و کنسولگری‌های ما باید اقدامات زیادی برای آزادی آنها انجام دهند.

مسجدی افزود: ما باید نقش پشتیبانی داشته باشیم البته محوریت این پشتیبانی با کشور عراق است و این کشور باید برای برنامه زائران ایرانی از جمله حمل و نقل برنامه ریزی کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار