سرانه بالای تولید زباله و دفن غیربهداشتی زباله‌های شهر دهدشت

سرانه تولید زباله در شهر 65 هزار نفری دهدشت به ازای هر نفر یک کیلوگرم است و دفن غیربهداشتی و آتش زندن زباله‌ها از سوی شهرداری مشکلات زیادی را برای شهروندان و حتی روستاهای اطراف ایجاد کرده است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یاسوج؛  گسترش شهرنشینی و افزایش جمعیت در شهرها همواره با خود مشکلات مختلفی به همراه داشته که یکی از آنها وجود پسماندها و زباله‌های شهری است که مشکلات اجتماعی و زیست محیطی فراوانی را به وجود آورده است.
زباله‌ها و پسماندهای شهری در صورتی که به شیوه اصولی و علمی دفن نشوند به‌عنوان یک مشکل و حتی یک بحران در بحث آلودگی‌های خاک، آب و هوا پدیدار شود.
زباله‌های شهر دهدشت مرکز شهرستان کهگیلویه در فاصله چهار کیلومتری مرکز شهر و یک کیلومتری روستای طولیان در طبیعت رها و سوزانده می‌شوند.
شهر دهدشت با حجم تولید 70 تن زباله در روز دارای یک جایگاه مرکزی برای دفن انبوه این زباله‌هاست، و تا حدود زیادی استانداردهای سازمان حفاظت محیط زیست در این مکان دفن زباله رعایت نشده است.
آتش زدن زباله‌ها در این محل باعث می‌شود تا دود ناشی از آن فضای شهر و روستاهای اطراف را فراگیرد و بوی نامطبوع آن که بیشتر مواد شیمیایی است، سلامتی ساکنان شهروندان و روستائیان را به مخاطره انداخته است.
سوزاندن هفتگی زباله‌ها در طبیعت علاوه بر اینکه فضای شهری را آلوده می‌کند باعث برهم زدن تعادل زیست محیطی منطقه می‌شود.
محل‌های دفن زباله باید در مناطقی انتخاب شود که در محل پیوند با همه جنبه‌های زیست محیطی، زمین شناسی، هیدرولوژی، توپوگرافی، خاک شناسی، آب‌های زیرزمینی و مناطق چهارگانه تحت مدیریت محیط زیست مورد توجه قرار گیرد.
این شهرستان دارای 2 نوع پسماند شامل زباله‌های خانگی و پسماندهای عفونی بیمارستان و مراکز درمانی تولید می‌شوند.
پسماندهای عادی باید به محل دفن زباله گاه مرکزی انتقال یابند و نباید سوزانده شوند.
این پسماندها باید با نظارت سازمان حفظ محیط زیست دستورات بهداشتی رعایت شود، ولی این موضوع زیاد مورد توجه قرار نمی‌گیرد، و زباله‌ها به شیوه سنتی سوزانده می‌شوند.
رئیس اداره محیط زیست کهگیلویه در این رابطه به ایرنا گفت: استانداردهای زیست محیطی پسماند زباله در این شهرستان توسط مسئولان مربوط به‌منظور کاهش اثرات مخرب زیست محیطی انجام نمی‌گیرد.
روح الله عزیزی عنوان کرد: یکی از این موارد سوزاندن پسماند در محیط آزاد است که همه ساله باعث آتش سوزی و آسیب رساندن به محیط زیست می‌شود.
وی گفت: از مردم می‌خواهیم که زباله‌های خشک را در مبدأ از هم تفکیک کنند و همچنین زمان تفریح که به محیط‌های طبیعی وارد می‌شوند، زباله‌های خود را در محل‌های تعین شده توسط شهرداری‌ها خالی کنند.
عزیزی یکی از مشکلات اساسی پسماندهای زباله در این شهرستان را نبود کارخانه تفکیک زباله دانست و افزود: برای جلوگیری از تخریب محیط زیست باید مسئولان به فکر تفکیک این زباله‌های مخرب باشند.
شهردار دهدشت با اشاره به تولید روزانه 70 تن زباله در دهدشت گفت: سایت زباله دهدشت 3.5 هکتار مساحت دارد.
اسفندیار برخه سرانه تولید استاندارد زباله به ازای هر نفر را 500 گرم دانست و بیان کرد: در دهدشت سرانه تولید زباله بیش از یک کیلوگرم است.
وی با اشاره به مشکلات سایت زباله دهدشت اظهار کرد: تمهیدات لازم برای دفع بهداشتی زباله‌های دهدشت در اولویت است.
برخه سوزاندن زباله را یکی از مشکلات اساسی سایت دفن زباله‌ها دانست و تصریح کرد: آتش زدن زباله‌ها باعث ایجاد مشکلات زیست محیطی برای روستاهای اطراف شده است.
وی افزود: با برنامه ریزی انجام شده این سایت ساماندهی و دفن بهداشتی زباله‌ها نیز اجرایی خواهد شد.
شهردار دهدشت عنوان کرد: شهرداری دهدشت زباله‌های در طول مسیر و خارج از سایت رانیز جمع آوری خواهد کرد.

 انتهای پیام/غ

مسئولان به فکر تفکیک این زباله‌های مخرب باشند

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.