وابستگی جوامع جهانی به منابع طبیعی

تمام جوامع امروز به نحوی به یکدیگر وابسته اند و ادامه حیاط انسان‌ها در آینده به نحوة برخورد جوامع انسانی با محیط زیست و منابع طبیعی بستگی دارد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری، ربیع فلاح جلودار استاندار مازندران در همایش ملی بررسی ساختار تشکیلاتی مدیریت منابع طبیعی و محیط زیست ایران در دانشگاه تهران گفت: منابع طبیعی مظهر زیبائی و نمودی از سرسبزی، امنیت، صلح، پیشرفت و توسعه کشور به شمار می‌روند. با این توصیف انسان از آغاز زندگی جمعی خود، همواره با کار جمعی و مشارکت موفق به ادامه حیات و رفع مشکلات فروان خود شده است.


وی ادامه داد: امروز با درک بیشتر ضرورت همکاری‌های گسترده در راستای رفع مشکلات اساسی جهان که همان مشکلات زیست محیطی است و منابع طبیعی کشور‌ها از حالت درون مرزی خارج گردیده و حالت جهانی به خود گرفته است. به طوریکه تمامی جوامع امروز به نحوی به یکدیگر وابسته اند و ادامه حیاط انسان‌ها در آینده به نحوة برخورد جوامع انسانی با محیط زیست و منابع طبیعی بستگی دارد.


مقام عالی دولت در استان تاکید کرد: به رغم توسعه تکنولوژی، اقتصادی، اجتماعی و درک ضرورت همکاری و مسئولیت پذیری جوامع در قبال محیط زیست، این قرن را باید قرن مظلومیت منابع طبیعی نامید. امروزه بشر با بحران‌های عدیده‌ای در حفظ و مدیریت محیط زیست و منابع طبیعی مواجه است. به دلیل بهره کشی غیر منطقی از منابع طبیعی و تمرکز بیش از حد بر سویة اقتصادی فعالیت‌ها در بستر منابع طبیعی چرخه تکنولوی اقتصاد، محیط زیست فاقد عملکرد سازنده و بازسازی محیط زیست است.


فلاح گفت: منابع طبیعی به رغم تجدید شوندگی در طول تاریخ به صورت نادرست مورد استفاده قرار گرفته اند. برای جلوگیری از روند تخریب این منابع با توجه به اهمیت روزافزون آن ایجاب می‌کند که قوانین و مقرراتی وضع گردد تا بهره برداری علمی و عملی از این منابع ممکن شده و دانش و تکنولوژی مرتبط با حفظ و صیانت از این منابع خدادادی فراهم گردد.


فلاح حفاظت و بهره برداری مناسب از جنگل و منابع طبیعی را متذکر شد و گفت: در گذشته در زمینه احیای جنگل و بیابان زدایی طرح‌های خوبی اجرا شد و باید این طرح‌ها پیگیری و عملیاتی شود.


وی خواستار اجرای طرح جنگداری به صورت جامع شد و افزود: مشارکت و نظارت بخش خصوصی در حفظ منابع طبیعی بسیار اثربخش است.


وی با اشاره به اینکه انسان محور اصلی توسعه پایدار و شایستة برخورداری از زندگی سالم، پربار و هماهنگ با طبیعت است گفت: امروز حفظ محیط زیست یک دغدغه جهانی است و همه دستگاه‌های اجرایی برای همه فعالیت‌های عمرانی باید پیوست زیست محیطی داشته باشند.


فلاح افزود: دولت برای حفظ منابع طبیعی و محیط زیست باید هزینه کند.


استاندار مازندران بر بکارگیری مکانیزم‌های مشارکتی مناسب به منظور افزایش مسئولیت پذیری همه طرف‌های ذینفع در مدیریت و ادارة جنگل‌ها و به رسمیت شناختن حقوق مالکیت و احترام به حقوق عرفی جوامع محلی ساکن در جنگل تاکید کرد و گفت: به نظر میرسد، در کشور ما، به منظور دستیابی به مدیریت پایدار جنگل الزاماً می‌بایست در وهلة اول اصلاح قوانین در دستور کار قرار گیرد و متناسب با آن سیاست‌های مربوطه در چارچوب مبانی و اصول تعریف شده اتخاذ گردد. همچنین آمایش سرزمین به عنوان یکی از ارکان اصلی تحقق توسعة پایدار می‌بایست در همة سطوح عمل شود.


استاندار مازندران با اشاره به اینکه سازمان جنگل‌ها با توجه به گسترده گی سطوح و حجم کاری باید ارتقاء یابد ادامه داد: سازمان جنگل‌ها باید به عنوان یک سازمان حاکمیتی در تشکیلات دولت از جایگاهی متناسب برخوردار گردد. زیرا، به نظر می‌رسد، سطح سازمانی فعلی فاقد قدرت حاکمیتی مناسب با وظایف محوله است.


فلاح سپس بر ضرورت توجه به آمایش سرزمین تاکید کرد و گفت: هنوز یک برنامه آمایش سرزمینی که از ضمانت اجرایی و قانونی لازم برخوردار باشد وجود ندارد. در حقیقت تبدیل بسیاری از اراضی ملی و کشاورزی مستعد به کاربری‌های شهری و صنعتی، گسترش بی برنامه بسیاری از سکونت گاه‌های شهری و روستایی در اراضی پیرامونی و به طور کلی عدم نگرش جامع و همه جانبه در تغییرات کاربری اراضی به ویژه اراضی ملی همگی و عمدتاً ریشه در این مشکل دارند.


وی افزود: به همین دلیل سالانه بسیاری از اراضی ملی به ساخت و ساز‌هایی اختصاص می‌یابد که احیای دوباره آن‌ها و برگرداندن به وضعیت قبل قطعاً با مشکلات عدیده‌ای همراه خواهد بود.


انتهای پیام/ع


منابع طبیعی و وابستگی جوامع جهانی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار