کمبود بذر گیاهان دارویی در خراسان شمالی

معاون مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی خراسان شمالی گفت: برای کشت گیاهان دارویی نیازمند بذر اصلاح شده هستیم .

 به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بجنورد؛ علی اکبر عامری معاون مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی خراسان شمالی افزود: وجود 450 گونه گیاهی در این استان شناسایی شده است که حدود 16 گونه از این تعداد منحصر به خراسان شمالی است که در این منطقه روییده می شود.

وی با اشاره به اینکه در راستای اجرای طرح اقتصاد مقاومتی کشت و توسعه گیاهان دارویی چندین دستگاه دخیل هستند که هر یک انجام وظیفه خاصی را برعهده دارد، افزود: اما اجرای این طرح با مشکلاتی مواجه است که روند کشت و توسعه آن را کند کرده است.

وی با تاکید بر اینکه برای کشت گیاهان دارویی نیازمند بذور اصلاح شده هستیم، ادامه داد: به طور کلی بذور اصلاح شده گیاهان دارویی نه تنها در این استان بلکه در کل کشور وجود ندارد.

به گفته وی میزان عملکرد بذور اصلاح شده گیاهان دارویی بسیار بیشتر از بذور معمولی است

عامری با بیان اینکه از سوی دیگر با کمبود بذور و نشاء گیاه دارویی مواجه هستیم، اظهار کرد: کشاورزی که بخواهد برای اولین بار گیاهان دارویی را در مزرعه خود کشت کند در ابتدا باید بذور آن را از طبیعت جمع آوری کند اما گیاهان دارویی موجود در طبیعت به طور همزمان نمی رسند و از سوی دیگر بوته های آن ها پراکنده و دوره خواب آن ها متفاوت است در نتیجه این امر سبب می شود تا برخی از بذور جمع آوری شده نارس باشند که سبب می شود محصول چندانی عاید کشاورز نشود.

وی اظهار کرد: در حال حاضر چند شرکت در خصوص توزیع بذور گیاهان دارویی در شهر اصفهان فعالیت دارند اما کیفیت آن ها نیز چندان مطلوب نیست.

عامری تصریح کرد: در حال حاضر بذور لازم برای کشت گیاهان دارویی را از مزارعی که این گیاهان را کشت کرده اند جمع آوری می شود که کیفیت برخی از آن ها خوب نیست.

معاون مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی خراسان شمالی گفت: عدم آشنایی کشاورز با نحوه کشت و کار گیاهان دارویی در این استان از دیگر مشکلات موجود بر سر راه است که باید کلاس های ترویجی برای آن ها برگزار شود تا آموزش های لازم را دریافت کنند.

انتهای پیام/آ

عدم آشنایی کشاورزان با کشت گیاهان دارویی علت استقبال کم

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.