مدیرکل استاندارد:

۱۶ استاندارد ملی در سیستان و بلوچستان تدوین شد

مدیرکل استاندارد و تحقیقات صنعتی سیستان و بلوچستان گفت: سال گذشته استاندارد‌های متعددی در استان تدوین شد که در نهایت ۱۶ مورد آن‌ها به عنوان استاندارد ملی مورد پذیرش قرار گرفت.

۱۶ استاندارد ملی در سیستان و بلوچستان تدوین شدبه گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان، اسماعیل عاقلی مدیرکل استاندارد در نشست خبری با اصحاب رسانه سیستان و بلوچستان، با اشاره به اینکه شعار هفته استاندارد امسال "استاندارد‌ها شهر‌ها رو هوشمندتر می‌کنند" است، اظهار داشت: برنامه‌های متعددی از ۲۲ تا ۲۸ مهرماه به مناسبت هفته ملی استاندارد توسط اداره‌کل استاندارد و تحقیقات صنعتی استان در ۱۹ شهرستان سیستان و بلوچستان اجرا می‌شود.

مدیرکل استاندارد و تحقیقات صنعتی استان سیستان و بلوچستان گفت: استاندارد در کشور در گذشته تنها در زمینه کالا خلاصه می‌شد و پس از مدتی رفت به سمت خدمات، اما امروزه در همه امور زندگی ما استاندارد تعریف می‌شود.

وی ادامه داد: به عنوان مثال در زمینه مدیریت شهری دستگاه‌های مختلف دخیل هستند که می‌توان با همکاری این دستگاه‌ها استاندارد‌هایی برای اداره شهر تعریف کرد تا زندگی مردم بهبود یابد؛ این استاندارد‌ها می‌تواند در زمینه کیفیت مناسب هوا، کیفیت مناسب آب و دیگر مباحث زندگی شهری باشد.

عاقلی در ارائه گزارش اقدامات اداره‌کل استاندارد و تحقیقات صنعتی استان سیستان و بلوچستان از هفته استاندارد سال گذشته تاکنون، به اهم اقدامات عمرانی اشاره داشت و افزود: احداث ساختمان اداری و آزمایشگاهی استاندارد و تحقیقات صنعتی در شهرستان ایرانشهر که با ۲ هزار و ۳۵۲ مترمربع مساحت کلی و یک هزار و ۱۰۰ مترمربع زیربنا بزرگترین مجموعه شهرستانی در کشور محسوب می‌شود، در حال حاضر در حال انجام است.

مدیرکل استاندارد و تحقیقات صنعتی استان سیستان و بلوچستان ادامه داد: این مجموعه ۸ فضای آزمایشگاهی دارد که قرار است پس از بهره‌برداری شهرستان‌های جنوب استان را پوشش دهد. امسال ۹۰۰ میلیون تومان اعتبار برای تکمیل پروژه احداث این مجتمع در شورای برنامه‌ریزی استان مصوب شده که در صورت تخصیص کامل تا پایان سال آماده بهره‌برداری می‌شود.

وی با اشاره به اینکه پیش از این ۱۴ آزمایشگاه بخش خصوصی با اداره‌کل استاندارد و تحقیقات صنعتی سیستان و بلوچستان همکاری داشتند، افزود: با توجه به راه‌اندازی ۳ آزمایشگاه جدید در هفته استاندار امسال و همچنین تمدید پروانه ۱۴ آزمایشگاه گذشته، امسال تعداد آزمایشگاه‌های همکار ما به ۱۷ مورد می‌رسد.

عاقلی با اشاره به اینکه در حال حاضر ۳ کمیته فنی تدوین استاندارد متناظر با کمیته‌های موجود در سازمان بین‌المللی استاندارد با همکاری اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها در استان فعالیت دارند، افزود: سال گذشته استاندارد‌های متعددی در استان تدوین شد که در نهایت ۱۶ مورد آن‌ها به عنوان استاندارد ملی مورد پذیرش قرار گرفت و منتشر شد.

مدیرکل استاندارد و تحقیقات صنعتی استان سیستان و بلوچستان اضافه کرد: همچنین در سال جاری ۳۳۴ مورد تدوین استاندارد پیشنهادی داشتیم که ۱۳ مورد منجر به عقد قرارداد شده و ۳ مورد نیز در مرحله عقد قرارداد است.

وی ادامه داد: با تلاش‌های صورت گرفته توسط همکاران ما در اداره‌کل استاندارد و تحقیقات صنعتی استان سیستان و بلوچستان، تاکنون ۱۴ استاندارد کارخانه‌ای در استان ثبت شده که عمده آن‌ها در زمینه صنایع غذایی به ویژه صنایع مربوط به فرآوری و بسته‌بندی ماهی است.

عاقلی به اجرای "طرح اجرای هماهنگ استاندارد" یا طرح "طاها" در استان اشاره کرد و گفت: در راستای اجرای این طرح در ۶ ماهه نخست سال جاری ۵ هزار و ۲۹۳ فروشگاه در سطح استان بازرسی شده و ۲۴۰ نمونه از آن‌ها خریداری شده که این نمونه‌ها در دست آزمایش است تا انطباق و یا عدم انطباق آن با استاندارد‌ها مشخص شود و در صورت بروز تخلف با متخلفان برخورد‌های لازم صورت گیرد.

مدیرکل استاندارد و تحقیقات صنعتی استان سیستان و بلوچستان با اشاره به اینکه از هفته استاندارد سال گذشته تاکنون ۹۶ گشت مشترک میان بازرسان اداره‌کل استاندارد و نهاد‌هایی همچون تعزیرات حکومتی و صنعت و معدن استان اجرا شده، افزود: همچنین در این مدت ۵ هزار و ۸۹۵ وسیله سنجش در فروشگاه‌های مختلف سطح استان توسط بازرسان ما مورد ارزیابی قرار گرفته و ۵۹ مودر آن‌ها کالیبره شده است.

وی افزود: در زمینه طلا و فلزات گران‌بها نیز در یک سال اخیر ۶۲۸ فروشگاه سنجش شد و ۱۱۸ عدم انطباق و ۱۱ مورد تحت عنوان کم فروشی شناسایی شد که متخلفان به تعزیرات حکومتی معرفی شدند.

انتهای پیام/ع

راه اندازی سه آزمایشگاه استاندارد در استان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار