طاهرخانی خبرداد:

ارزش مستغلات شهری به ۲ هزار میلیارد دلار رسیده است/ سوداگری در مسکن جایگزین تولید مولد در کشور

معاون وزیر راه وشهرسازی گفت: ایجاد سوداگری در زمین و مسکن ، مانع تولید مولد از سوی مردم می شود.

ارزش مستغلات شهری به ۲ هزار میلیارد دلار رسیده است/ سوداگری در مسکن جایگزین تولید مولد در کشوربه گزارش  مسکن گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، حبیب الله طاهرخانی معاون وزیر راه وشهرسازی در هفدهمین همایش سیاست های توسعه مسکن در ایران با بیان اینکه نظام اداری شهرداری ها متکی بر ساخت و ساز و فروش تراکم است ادامه داد: ادامه این روند علاوه بر آنکه امکان رقابت با سایر کلان شهرهای منطقه به خصوص استانبول و دبی را از تهران سلب می کند، زمینه ساز تبدیل شهرداری ها به سازمان های رانتی خواهد شد.

طاهر خانی باتاکید براینکه درآمد شهرداری ها از محل صدور پروانه ساخت و ساز و مسکن به نظام درآمدی از محل عوارض نوسازی املاک و مستغلات باید تغییر کند گفت: از زمانی که درآمدهای شهرداری ها وابسته به محل صدور پروانه های ساختمانی شده ، زمین و ساختمان مانعی برای تولید مولد در کشور تبدیل و شهرها به جای آنکه موتور اقتصادی کشور باشند مانع رشد اقتصادی شده اند.

مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید با اشاره به مزیت های تغییر نظام درآمدی شهرداری از فروش تراکم به اخذ عوارض نوسازی افزود:طبق این این نظام درآمدی، هزینه اداره شهر باید توسط هر فردی که دارای املاک است پرداخت شود که این یک نظام منطقی است.

وی یاد آور شد: اجرای این نظام درآمدی نه تنها سبب شفافیت در تأمین مالی شهرداری می شود بلکه اجرای این روش، کارکردهای بخش مسکن و ساخت و ساز عالی را از بین می برد.

معاون وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: درآمدهای حاصل از فروش تراکم و صدور پروانه ساخت و ساز برای شهرداری ها صرف توسعه بزرگراه هایی تنها به افزایش خودرو و آلودگی می شود.

وی افزود: از آنجایی که شهروندان در تأمین منابع مالی شهرداری نقشی ندارند در نتیجه بابت ساخت و سازهای بی فایده نیز مطالبه گر نیستند.

مدیر عامل شرکت عمران شهرهای جدید گفت: وقتی بازار سوداگری مسکن ایجاد و هیچ فشاری از نظر پرداخت هزینه عوارض به آنها وارد نمی کنیم  در نتیجه همه سرمایه ها به سمت زمین و مسکن هدایت و  کمتر فردی به سمت تولید مولد حرکت می کند.

وی با بیان اینکه ارزش مستغلات شهری  ۲۰۰ میلیارد دلار برآورد شده است افزود: رسیدن به چنین ارزشی از محل درآمدهای نفتی در زمان گرانی نفت بود که به جای انتقال این پولها به بخش تولید، به بخش املاک و مستغلات منتقل شد.

طاهرخانی تأکید کرد: باید نظام درآمدی مبنی بر اخذ عوارض از دارایی های شهری و نوسازی املاک احیا، و عوارض مالیات سالیانه تغییرپیدا کند.
وی یا د آور شد: با جایگزین کردن نظام برآورد ارزش واقعی ملک برای کسب مالیات ابه جای ارزش گذاری منطقه ای ملک درآمد شهرداری ها از محل مالیات شهری افزایش می یابد.

 انتهای پیام/

 احیای  نظام در آمد مالیاتی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۹ ۱۹ مهر ۱۳۹۶
تو یه شهر کوچک مثل شاهرود 60 متر از ملکم تعریض میخوره و بجاش 10700000 تومان بهم شهرداری پول میده و همانجا بهم تراکم میفروشه برا سه طبقه حدود 60 ملیون از میگیره
اینها رو کجا باید بگیم
آخرین اخبار