روزنامه یو اس ای تودی گزارش داد:

تایید نشدن برجام از سوی ترامپ، اروپا و آمریکا را به جان هم خواهد انداخت!

در صورت تایید نشدن پایبندی ایران به توافق هسته‌ای از سوی ترامپ، ممکن است دولت‌های اروپایی به دنبال راه‌هایی باشند تا علیه شرکت‌های آمریکایی اقدام متقابل انجام دهند.

تایید نشدن برجام از سوی ترامپ، اروپا و آمریکا را به جان هم خواهد انداخت!به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ روزنامه یو اس ای تودی نوشت: تحلیلگران می گویند تصمیم رئیس جمهور آمریکا برای کناره‌گیری از توافق هسته‌ای با ایران می تواند از میلیاردها دلار سرمایه‌گذاری غربی‌ها در ایران جلوگیری کند و اقدامات تلافی‌جویانه اروپایی ها را علیه کسب و کار آمریکا موجب شود.

پایگاه اینترنتی این روزنامه چاپ آمریکا در تحلیلی درباره سرنوشت توافق هسته‌ای ایران نوشت: حسن حکیمیان، رئیس موسسه خاور نزدیک در لندن گفت: «این موضوع از بین رفتن اجماع میان آمریکا و متحدان اروپایی اش را نشان می دهد.»

انتظار می رود دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا این هفته از تایید (پایبندی ایران به) توافق هسته‌ای خودداری کند. توافق 2015 - که باراک اوباما، رئیس جمهور قبلی آمریکا آن را همراه با انگلیس، فرانسه، آلمان، روسیه و چین امضا کرد- تحریم ها علیه ایران را در ازای تعلیق بلند مدت برنامه توسعه هسته‌ای تهران لغو کرد.

حکیمیان گفت پس از امضای توافق هسته ای، کشورهای اروپایی برای سرمایه گذاری در ایران شتاب کردند. اگر آمریکا اقدامی انجام دهد که سرمایه‌گذاری ها در ایران را کُند سازد، دولت های اروپایی متحدان آمریکا را برای اقدامات تلافی جویانه و اعمال محدودیت علیه شرکت های آمریکایی تحریک خواهند کرد.

دولت های اروپایی از آمریکا درخواست کرده اند به توافق پایبند بماند. علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران روز سه شنبه از «موضع گیری های منفی متوهمانه» اخیر آمریکا انتقاد و ابراز امیدوار کرد توافق هسته ای از هم نپاشد.

تصمیم به تایید نکردن توافق هسته ای به معنی پایان فوری این توافق نیست، یعنی توافقی که ترامپ آن را بدترین توافقی نامیده که تا کنون حاصل شده است. کنگره آمریکا 60 روز فرصت دارد درباره اعمال دوباره تحریم ها تصمیم گیری کند، اما تحلیلگران می گویند چنین تصمیمی غیرممکن است زیرا به معنی کناره گیری آمریکا از توافق است.

تایید نکردن توافق به این معنی است که آمریکا معتقد است ایران به توافق هسته ای پایبند نیست، هرچند شواهد آشکاری در این خصوص وجود ندارد، و یا این که این توافق منافع بین المللی را تامین نمی کند. ترامپ نشان داده است که پیش از ضرب الاجل پانزدهم اکتبر برای تایید پایبندی ایران به مفاد توافق -که بازرسان سازمان ملل می گویند ایران به آن پایبند بوده است- از این توافق خارج خواهد شد.

احتمالا دولت ترامپ تلاش خواهد کرد از 60 روز فرصت تصمیم گیری کنگره برای مذاکره درباره توافقنامه ای که امتیازات بیشتری برای آمریکا داشته باشد، استفاده کند. مثلا در این توافق هیچ ماده ای برای محدود کردن برنامه موشک های بالستیک ایران یا حمایت های این کشور از حماس و حزب الله وجود ندارد.

البته بعید به نظر می رسد چنین سناریویی (مذاکره درباره توافق بهتر) در فضای بی اعتمادی، شرکت های اروپایی و ژاپنی و دیگر کشورها را ترغیب کند بار دیگر در ایران سرمایه گذاری کنند زیرا همواره آنها درباره اقدام آمریکا برای نقض توافق و اعمال تحریم ها نگران هستند.

شرکت های آمریکایی از لغو تحریم ها علیه ایران بهره چندانی نصیبشان نشد زیرا تحریم های تجاری آمریکا علیه ایران همچنان به قوت خود باقی است. اکثر تحریم هایی که علیه ایران لغو شدند بیشتر تحریم های ثانویه ای بودند که برای مجازات شرکت های غیرآمریکایی که با ایران تجارت می کردند، اعمال شده بودند.

تنها استثنای بزرگ درباره شرکت های آمریکایی شرکت هواپیماسازی بوئینگ است که با ایران توافقنامه ای به ارزش نوزده میلیارد دلار برای فروش هواپیما به تهران امضا کرده است. آمریکا برخی تحریم های اولیه علیه صنعت حمل و نقل را لغو کرده است. اما شرکت های اروپایی برای بهره مند شدن از بازار پرسود بالقوه ایران هیئت های تجاری بسیاری را به این کشور اعزام کرده اند. برهمین اساس تایید نکردن توافق هسته ای این پیام منفی را برای آن شرکت ها مخابره خواهد کرد.

در واکنش به این موضوع ممکن است دولت های اروپایی به دنبال راه هایی باشند تا علیه شرکت های آمریکایی تلافی کنند.

 

انتهای پیام/

 

بروز تنش اقتصادی میان اروپا و آمریکا در صورت تایید نشدن برجام

 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۸
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۳ ۱۹ مهر ۱۳۹۶
اصلا چنین چیزی نیست اروپا امریکا را رها نمی کند
Norway
ناشناس
۱۸:۵۶ ۱۹ مهر ۱۳۹۶
مذاكره كنندگان ايراني ازبرهم مذاكره نمي ترسندبلكه ازاحساس شرمندگي درمقابل مردم ايران مي ترسند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۷ ۱۹ مهر ۱۳۹۶
حداقل امیدواریم بازارهای منطقه رو از دست ندهیم مثل سیمان و کاشی و سرامیک به عراق ..
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۳ ۱۹ مهر ۱۳۹۶
ببینیم و تعریف کنیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۴ ۱۹ مهر ۱۳۹۶
مرگ بر ترامپ
مرگ بر امریکا
مرگ براسرائیل
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۶ ۱۹ مهر ۱۳۹۶
مرگ بر امریکا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۴ ۱۹ مهر ۱۳۹۶
مرگ بر امریکا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۵ ۱۹ مهر ۱۳۹۶
خیر , آب از آب تکان هم نمیخورد
آخرین اخبار