در بازدید معاونان وزیر از نمایشگاه پژوهشگاه فضایی مطرح شد:

جهانگرد: عرصه فضا بخش مهم و راهبردی حاکمیتی است/ براری: صنعت فضایی در رشد تولید ناخالص ملی تاثیر‌گذار است

معاونان وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، از نمایشگاه دستاوردهای فناورانه پژوهشگاه فضایی ایران، بازدید کردند.

جهانگرد: عرصه فضا بخش مهم و راهبردی حاکمیتی است/ براری: صنعت فضایی در رشد تولید ناخالص ملی تاثیر‌گذار استبه گزارش خبرنگار حوزه دنیای ارتباطات گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان؛ نصرالله جهانگرد معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و رییس سازمان فناوری اطلاعات در حاشیه بازدید از نمایشگاه دستاوردهای فناورانه پژوهشگاه فضایی ایران، گفت: داده‌هایی که توسط ماهواره‌ها جمع‌آوری می‌شوند، به ۱۶ بخش دیگر مانند بخش‌های اقتصادی و اجتماعی و در فعالیت های جاده سازی و شهرسازی، کنترل کشت، مصرف آب، سیلاب‌ها، تجهیزات مخابراتی کمک می‌کند.

وی تصریح کرد: برای برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری صحیح و عمیق در این امور، نیاز به اطلاعاتی است که بسیاری از این داده‌های مورد نیاز از طریق ماهواره‌هایی که در مدار لئو قرار می‌گیرند، به‌دست می‌آید و این اطلاعات در نظام تصمیم‌گیری بسیار موثر است.

جهانگرد در ادامه گفت : اگر ما از طریق این ماهواره‌ها نتوانیم اطلاعات لازم را به‌دست آوریم، ناچار به خرید و تهیه آن از شرکت‌های خارجی هستیم و در نتیجه به اطلاعات آنها وابسته می‌شویم.

معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اظهار داشت: ظرفیت فعلی ما در کشور، در ماهواره‌های کوچک است و اگر بخواهیم به سوی ساخت ماهواره‌های بزرگ برویم، باید در این حوزه سرمایه‌گذاری کنیم.

وی یادآور شد: در دنیای ارتباطات، جهان به سمتی می‌رود که هر موجودی در کره زمین، یک کانکشن داشته باشد.

رییس سازمان فناوری اطلاعات ایران در ادامه درباره کاربرد ماهواره های لئو نیز گفت: بسیاری از ماهواره‌های لئو، دوباره به صورت اقتصادی کاربردی می شود ، چون فناوری شکل‌دهنده‌اش، ارزان شده و حتی برخی کشورها به دنبال ایجاد توری از این ماهواره‌ها در کره زمین به همراه ایستگاه‌های فضایی و زمینی آنها هستند.

وی تصریح کرد: به همین علت اگر کشوری در این عرصه توان فناوری لازم را نداشته باشد، در بازار بین‌المللی مقهور آنها می‌شود.

صنعت فضایی در رشد تولید ناخالص داخلی تاثیر‌گذار است

همچنین دکتر مرتضی براری معاون حقوقی، امور دولت و مجلس وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز در حاشیه بازدید ازنمایشگاه فناوری های فضایی پژوهشگاه فضایی ایران ، گفت : دستاوردهای علم و فناوری فضایی بومی، افزون بر رفع نیازهای عملیاتی کشور، موجب توسعه و اقتدار ملی می‌شود.

وی افزود: رشد اقتصاد فضایی، در یک دوره ۱۰ ساله، از متوسط رشد صنعت و اقتصاد کل جامعه بیشتر بوده است.

براری در ادامه اظهارداشت : امروزه، صنعت فضایی در حوزه تولید ناخالص ملی(GDP) هم نقش‌آفرینی می‌کند و در رشد آن تاثیرگذار است و در حوزه علم و فناوری فضایی، کسب و کارهای بسیاری شکل گرفته و مشغول به فعالیت هستند.

منبع : وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار