قرائت متحجرانه و خشن از اسلام امت اسلامی را دچار مشکل کرده است

رئیس جامعه المصطفی گفت: قرائت متحجرانه، خشن و تند از اسلام یکی از قرائت‌های مرسوم در سرزمین‌های اسلامی است که جهان اسلام را با چالش‌های جدی روبه‌رو کرده است.

قرائت متحجرانه و خشن از اسلام امت اسلامی را دچار مشکل کرده استبه گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان، آیت‌الله علیرضا اعرافی در دیدار محمد نصیر وزیر علوم و آموزش عالی اندونزی و علیمودین سفیر این کشور در ایران به رابطه عمیق جامعه المصطفی با مراکز علمی و دینی اندونزی اشاره کرد و اظهار داشت: دانش‌آموختگان جامعه المصطفی بهترین رابطان ما در قم و جاکارتا هستند.

وی در ادامه ضمن اشاره به پیشینه فعالیت جامعه المصطفی در کشور اندونزی، نظام آموزش حوزه‌های علمیه و جامعه المصطفی را مورد توجه قرار داد و گفت: جامعه المصطفی نهاد بزرگ بین‌المللی و برآمده از نظام آموزشی حوزه‌ای و دانشگاهی است.

رئیس جامعه المصطفی العالمیه با تأکید بر اینکه قم به‌عنوان شهر بزرگ علمی با ظرفیت عظیم علوم اسلامی در جهان اسلام جایگاه مهمی دارد خاطرنشان کرد: در شهر مقدس قم بالغ‌بر ۱۰۰ هزار نفر در بیش از ۲۰۰ رشته در حال تحصیل علوم اسلامی و انسانی هستند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی به گستره فعالیت ۳۰۰ مرکز تحقیقاتی در شهر مقدس قم اشاره کرد و اظهار داشت: بیش از ۲۰۰ مجله علمی و نیز روزانه ده‌ها کتاب در این شهر علمی به چاپ می‌رسد.

وی در ادامه ضمن ارائه گزارشی از فعالیت‌های جامعه المصطفی اظهار داشت: جامعه المصطفی تلاش می‌کند تا با ورود به ابعاد گوناگون حوزه‌های دانشی، در خدمت مراکز دینی و علمی جهان اسلام و مسلمانان باشد.

اعرافی با اشاره به رویکرد و سیاست‌های قم و جامعه المصطفی، ابراز کرد: تفسیر و قرائت جامعه المصطفی از اسلام، رویکردی عقلانی، متعادل و سنجیده است.

وی به قرائت‌های دینی سه‌گانه در جهان اسلام اشاره و اذعان کرد: قرائت متحجرانه، خشن و تند از اسلام یکی از قرائت‌های مرسوم در سرزمین‌های اسلامی است که جهان اسلام را با چالش‌های جدی روبه‌رو ساخته است، در این قرائت تحمل و مدارا کم‌رنگ بوده و از اسلام تفسیری افراطی ارائه می‌دهد که اوج آن در تفکر داعشی نمود یافته است.

مدیر حوزه‌های علمیه قرائت سکولاریستی منهای اندیشه سیاسی و اجتماعی اسلام را از دیگر قرائت‌های مرسوم در جهان اسلام دانست و یادآور شد: این قرائت با الگوبرداری از اندیشه‌های غربی جنبه‌ها سیاسی و اجتماعی اسلام را نادیده می‌گیرد.

وی خاطرنشان کرد: قرائت سوم تفسیر عقلانی و معتدل از اندیشه اسلامی است که اسلام را سیاسی و اجتماعی تعریف کرده، قائل به نگاهی معتدل، آرام و مدارا بین مسلمان و غیرمسلمان بوده، در میان همه مذاهب و اقوام اسلامی حضور دارد.

وی با بیان اینکه در قرائت سوم ضمن توجه به مبارزه با ظلم، به ارتباط خوب با همه ادیان، مذاهب و فرق اسلامی اهتمام می‌شود، تصریح کرد: این دیدگاه به گفت‌وگوی ادیان و مذاهب اهتمام روزافزون‌تری داشته، رشته‌ها و گرایش‌های علمی مختلفی را در این راستا ترسیم نموده است.

اعرافی گفت‌وگوی میان ادیان، فرهنگ‌ها و مذاهب اسلامی را از مهم‌ترین رویکرد‌های قرائت سوم از اسلام عنوان کرد و اظهار داشت: پایگاه این قرائت قم و جمهوری اسلامی بوده، جامعه المصطفی مبین این اندیشه دینی و تفسیری از اسلام است.

رئیس جامعه المصطفی العالمیه به گستره مباحث تخصصی حوزه‌های علوم اسلامی در شهر مقدس قم اشاره شد و یادآور شد: جامعه المصطفی بیش از ۱۰۰ رشته را اجرا می‌کند که دامنه‌های بسیار وسیعی را در علوم اسلامی ایجاد نموده است.

وی رشته‌های ارائه‌شده در جامعه المصطفی را موردتوجه قرار داد و اذعان داشت: جامعه المصطفی بر آن است تا فقه اسلامی را با نیاز‌های روز دنیا بسط داده و قلمرو‌های جدیدی چون، فقه خانواده، فقه تربیت و ... را پی‌ریزی کند.

رئیس جامعه المصطفی العالمیه حوزه علوم قرآن و حدیث را از دیگر عرصه‌های فعالیتی المصطفی عنوان کرد و گفت: در این رشته‌ها ضمن بررسی مباحث گوناگون علمی از نگاه قرآن، مباحث مستشرقین در رابطه با آیات الهی نیز موردبحث و بررسی قرار می‌گیرد.

اعرافی بخش سوم رشته‌های مرسوم جامعه المصطفی را علوم عقلی و فلسفی عنوان کرد و اظهار داشت: قم و جامعه المصطفی به حوزه فلسفه اسلام و نقد فلسفه‌های غربی توجه داشته، این رویکرد را نیاز امروز جهان اسلام می‌داند.

وی در ادامه به علاقه مسلمانان اندونزی به فراگیری علوم فلسفی اشاره کرد و ابراز داشت: نمایندگی جامعه المصطفی در جاکارتا ارائه علوم فلسفی را در دستور کار قرار داده است.

رئیس جامعه المصطفی العالمیه بهبود ضعف در تفکر عقلی و فلسفی را یکی از نیاز‌های مراکز دینی عصر کنونی عنوان کرد و اظهار داشت: قلمرو ادیان و مذاهب، حوزه زبان و فرهنگ شناسی و نیز حوزه علوم انسانی با رویکرد اسلامی، از دیگر قلمرو‌های دپارتمانی جامعه المصطفی به شمار می‌رود.

اعرافی خاطرنشان کرد: جامعه المصطفی همواره تلاش کرده تا ضمن صیانت از میراث کهن حوزه‌های علمیه، از تجارب جدید حوزه‌های آموزشی جدید بهره‌مند شود.

رئیس جامعه المصطفی العالمیه با بیان اینکه قلمرو‌های گوناگونی برای توسعه روابط میان جامعه المصطفی و مراکز علمی و دینی کشور اندونزی وجود دارد، یادآور شد: قلمرو‌های آموزشی، مسائل تحقیقی و پژوهشی، فرصت‌های مطالعاتی و کوتاه‌مدت و نیز پذیرش و توسعه کالج المصطفی در جاکارتا از قلمرو‌های مشترک توسعه‌ای به شمار می‌رود.

وی تأکید کرد: جامعه المصطفی در میان تمام مراکز علوم اسلامی جهان اسلام، تنها مرکزی است که از تمام مذاهب اسلامی دانش‌پژوه پذیرش کرده، مباحث دینی را بر اساس فقه پیروان مذاهب مختلف اسلامی ارائه می‌دهد.

اعرافی در پایان از همکاری دولت و مقامات اندونزی به‌ویژه سفارت این کشور در ایران تقدیر و تشکر و خاطرنشان کرد: همواره قدردان مدیریت هوشمند دولت و علمای اندونزی در مقابل جریان‌های افراطی و تکفیری هستیم.

انتهای پیام/ز


آیت الله اعرافی با وزیر اندونزی دیدار کرد

منبع: تسنیم

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.