اکسپرس: اختلاف واشنگتن-آنکارا و احتمال لغو توافق هسته‌ای ایران تنش‌ها در خاورمیانه را تشدید می‌کند

مواضع دیپلماتیک آمریکا علیه ترکیه و همچنین احتمال لغو توافق هسته‌ای ایران از سوی ترامپ، ممکن است خاورمیانه را وارد برهه جدیدی از تنش‌ها کند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ پایگاه اینترنتی اکسپرس در مطلبی نوشت: رویارویی جدید دونالد ترامپ – رئیس جمهور آمریکا- با رجب طیب اردوغان –رئیس جمهور ترکیه- پس از تعلیق صدور هر گونه روادید غیرمهاجرتی از دفاتر دیپلماتیک آمریکا در ترکیه می تواند به تشدید تنش ها در خاورمیانه منجر شود.

اکسپرس: اختلاف واشنگتن -آنکارا و احتمال لغو توافق هسته ای ایران تنش ها در خاورمیانه را تشدید می کند

موضع واشنگتن در قبال آنکارا پس از بازداشت یک کارمند کنسولگری آمریکا در استانبول به اتهام ارتباط با فتح الله گولن –از مخالفان سیاست‌های اردوغان-  تا حدودی رو به تیرگی رفته است. مقامات آمریکایی ضمن محکوم کردن این اقدام دولت ترکیه اعلام کردند حکومت اردوغان هیچ مدرک و شواهدی برای اثبات ادعای ارتباط کارمند کنسولگیری آمریکا با سازمان فتح الله گولن ندارد و این حرکت تاکتیکی که صرفا به واسطه مقابله با کودتاچیان ترکیه صورت گرفته می تواند روابط با واشنگتن را به مرحله بحرانی نزدیک کند. مقامات آمریکایی در بیانیه ای اعلام کردند: اقدامات اخیر دولت ترکیه، واشنگتن را مجبور کرده بار دیگر تعهد آنکارا به برقراری امنیت برای اتباع آمریکایی را ارزیابی کند. برای به حداقل رساندن تعداد مراجعه کنندگان تُرک به سفارت آمریکا در استانبول، صدور هرگونه روادید غیرمهاجرتی در دفاتر دیپلماتیک آمریکا در ترکیه به حالت تعلیق در می آید.

سفارت ترکیه در آمریکا نیز در اقدامی تلافی جویانه خدمات ویزای این کشور را محدود کرد.

بسیاری از شبکه های خبری دولتی ادعا کرده اند که کارمند بازداشت شده کنسولگری آمریکا یک شهروند ترکیه است که به اتهام جاسوسی برای سازمان گولن و مخالفت با دولت فعلی اردوغان دستگیر شده ولی این رویه می تواند به ایجاد اختلاف جدید میان واشنگتن و آنکار منجر شده و تنش تازه ای را در خاورمیانه رقم بزند.

این نخستن اختلاف دیپلماتیک ترکیه و آمریکا پس از روی کار آمدن دونالد ترامپ به عنوان رئیس جمهور آمریکا است. با این حال، تنش میان آنکارا و واشنگتن به زیان هر دو طرف است. ترکیه یک پایگاه کلیدی  برای هدایت عملیات نظامی ترامپ در خاورمیانه است و همه هواپیماهای آمریکایی از پایگاه هوایی اینجرلیک در آدانا و ایستگاه هوایی ازمیر در جنوب استانبول به مناطق عملیاتی اعزام می شوند. از سوی دیگر، ترکیه در مقابله با کُردهای ی.پ.گ که از حمایت نظامی آمریکا برخوردارند، شکست خورده است. آنکارا ی.پ.گ را بخشی از پ.ک.ک می داند و در صدد متلاشی کردن آن است. آنکارا همچنین در ژوئیه 2016، دولت ترامپ را به دلیل تحویل ندادن فتح الله گولن به حمایت از سازمان گولن محکوم کرد.

بنابراین این مواضع آمریکا علیه ترکیه و همچنین احتمال لغو توافق هسته ای ایران از سوی ترامپ در روز پنجشنبه، ممکن است خاورمیانه را وارد برهه جدیدی از تنش ها کند.

نگارنده نیز معتقد است تنش های جدید در خاورمیانه زمانی شدت می گیرد که ترامپ طی هفته جاری عدم پایبندی ایران به توافق هسته‌ای را اعلام کند. در این صورت با توجه به دیدار اخیر اردوغان به ایران و تقویت روابط تهران و آنکارا، آمریکا با چالشی نسبتا بزرگ در خاورمیانه مواجه است.

انتهای پیام/

 

خاورمیانه در آستانه تنشی جدید

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار