احمدی مطرح کرد؛

نبود بازار کار؛ مهم‌ترین دلیل مهاجرت دانشجویان

معاون پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: نبود زمینه جذب دانشجویان در بازار کار باعث می‌شود این افراد برای تحصیل و کار خارج از کشور را انتخاب کنند.

نبود بازار کار؛ مهم ترین دلیل مهاجرت دانشجویانبه گزارش  حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ وحید احمدی معاون پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری درباره علل مهاجرت نخبگان از کشور اظهار کرد: در جامعه افراد به شرایط توجه می کنند و مطابق آن ارزیابی می کنند که در کجا به کار و تحصیلات خود بپردازند. مهم ترین مسئله این است که افراد احساس می کنند در خارج از کشور می توانند شرایط بهتری داشته باشند. اگر کسی برای ادامه  تحصیلات به خارج از کشور برود هیچ مشکلی ندارد و این کار خوبی است که تحصیلات و تحقیقاتی را در خارج از کشور بگذرانند. اما قسمت مهم آن جاست که دیگر به کشور باز نگردند و در آن کشور بمانند.

احمدی ادامه داد: تحصیل و تحقیق فی نفسه ضد ارزش نیست. علی رغم اینکه در سال های گذشته ظرفیت دانشگاه ها افزایش پیدا کرده است و حجم زیادی از افراد مشغول به تحصیل شده اند اما این مقدار کافی نیست. لازم است شرایط مناسب برای افراد متقاضی در دانشگاه ها فراهم شود.

دانشگاه ها مهارت افزایی را جزو اولویت ها قرار دهند

معاون پژوهشی وزارت علوم افزود: دانشگاه های کشورمان با احتساب دانشگاه پیام نور، علمی و کاربردی، فنی و حرفه ای و آزاد ظرفیت اضافه  بسیاری دارد اما تعداد زیادی از افراد هنوز هم متقاضی برای تحصیل در خارج از کشور هستند. اگر افراد از ایران می روند تا تحصیل کنند به این دلیل نیست که دانشگاه های ما ضعیف عمل می کنند بلکه به دلیل بازار کار است. فارغ التحصیلان دانشگاه های برتر ایران به راحتی وارد دانشگاه های خارج می شوند و این نشانه  آن است که ما دانشگاه های ضعیفی نداریم. در حال حاضر شاهد ظرفیت خالی در مقاطع مختلف هستیم که بعضی از آنها پر نمی شوند.

وی تصریح کرد: در بحث ظرفیت کاری، میزان قابل قبولی کار داریم اما به دلیل مسائل اجتماعی و صنعت افراد نمی توانند کار پیدا کنند. همه این مسائل به دانشگاه بر نمی گردد. قبول داریم که دانشگاه ها باید مهارت افزایی را جزو اولویت ها قرار دهند و باید جزو ساختار های توسعه باشد.

احمدی بیان کرد: در همه دنیا فارغ التحصیلان باید کار پیدا کنند. ما در داخل ‌کشور زمینه ای برای اشتغال نداریم. بازار کار جذب زیادی برای دانشجویان ندارد. از طرفی باید اصلاح ساختار آموزشی داشته باشیم به طوری که افرادی که فارغ التحصیل می شوند خودشان بتوانند برای خودشان اشتغال زایی کنند، متاسفانه هم اکنون جامعه  ما نمی تواند برای همه اشتغال زایی کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۱۷ ۲۳ اسفند ۱۳۹۶
دستفروشان 4 برابر یک کارمند درآمد دارند
Iran (Islamic Republic of)
Reza
۲۲:۳۹ ۱۵ مهر ۱۳۹۶
سلام. بلایی که اساتید خودمون سر دانشجویان میارن خودش بدترین نخبه سوزیه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۳ ۱۶ مهر ۱۳۹۶
مدرکهای تحصیلیمونو که نمیدن میگن بیاین 50 میلیون پول بدین بخرین یا 16 سال تعهد الکی رو تحمل کنید این هیچ جای دنیا وجود نداره شما که کارو اشتغال ندارین غلط میکنین مدارک تحصیلی دانشجو رو گرو میگیرین