اردوغان: عملیات گسترده‌ای در ادلب سوریه اجرا خواهد شد

رئیس‌جمهور ترکیه از آغاز عملیات نظامی بزرگ در استان ادلب سوریه با حمایت هوایی روسیه خبر داد.

اردوغان: عملیات گسترده‌ای در ادلب سوریه اجرا خواهد شدبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از شبکه تلویزیونی المیادین، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه، در سخنرانی خود در تجمع اعضای حزب عدالت و توسعه این کشور گفت: تدابیری برای برقراری امنیت در ادلب اتخاذ خواهیم کرد تا آوارگان سوری به آن بازگردند.

او افزود: عملیات گسترده‌ای در استان ادلب اجرا می‌شود و ادامه خواهد یافت. ارتش ترکیه هنوز وارد ادلب نشده است، بلکه ارتش آزاد سوریه عملیات را در آنجا هدایت می‌کند.

رئیس جمهور ترکیه اضافه کرد: روسیه پوشش هوایی خواهد کرد و نیرو‌های ما از داخل خاک ترکیه از عملیات در ادلب حمایت خواهند کرد.درباره ادلب ما مسئول حمایت از آن از داخل ادلب هستیم و روسیه هم از مناطق خارج شهر ادلب حمایت خواهد کرد.

اردوغان  گفت: نمی‌توانیم برادران‌مان را که از حلب به ادلب فرار کرد‌ه‌اند، تنها بگذاریم، بلکه دست خود را به طرف آن‌ها دراز می‌کنیم.

رئیس جمهور ترکیه در بخشی دیگر از اظهاراتش گفت: فتنه همه‌پرسی شمال عراق از طرف کسانی است که به دنبال تفرقه افکنی بین ما هستند. برگزاری همه‌پرسی برای کردها، عرب یا ترکمان‌هایی که در این مناطق زندگی می‌کنند، سودی ندارد. اضافه کردن کرکوک به مسئله همه‌پرسی نشان می‌دهد دولت شمال عراق خواهان ثبات نیست، بلکه به دنبال چیز‌های دیگری است.

اردوغان خطاب به مسعود بارزانی، رئیس منطقه کردستان عراق، افزود: باید به جایی که آغاز کردی بازگردی، وگرنه تنها خواهی ماند و همه امکاناتی که در دست داری از دست خواهی داد. 

او افزود: تنها مدافع حقوق کرد‌ها در منطقه، ترکیه است و ما همواره به آن‌ها در شمال عراق کمک و به آن‌ها حقوق پرداخت کردیم. با ایران و دولت عراق درباره سازوکار سه جانبه‌ای برای نظارت بر تحولات در مناطق مرزی توافق کردیم.

وی  اضافه کرد: «اگر به «تروریست‌ها» اجازه داده شود به مناطق مرزی برسند، شهر‌های جنوبی ما هدف حمله قرار خواهد گرفت و به همین علت از شهروندان خود و شهروندان سوری دفاع می‌کنیم. بارزانی نخواهد توانست به آنچه می‌خواهد دست پیدا کند. دادگاه قانون اساسی عراق، غیرقانونی بودن همه‌پرسی را اعلام کرد، اما بارزانی از برگزاری آن حمایت کرد و فقط از حمایت اسرائیل برخوردار شد.»

رئیس جمهور ترکیه در ادامه اظهاراتش گفت: «وزیر امور خارجه اسبق فرانسه و یک فرد «یهودی» در کنار مسعود بارزانی برای تجزیه عراق برنامه‌ریزی می‌کردند.»

اردوغان گفت: «طرح آن‌ها تجزیه کشور ما و ملت ماست تا بتوانند آن را آنطور که می‌خواهند اداره کنند، اما هرگز چنین اجازه‌ای نخواهیم داد.»

انتهای پیام/

اردوغان از عملیات نظامی ترکیه در ادلب سوریه خبر داد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار