شعله‌ور بودن آتش اختلاف در منطقه مورد مناقشه قره‌باغ؛

افزایش تنش‌ها در روابط جمهوری آذربایجان و ارمنستان در پی نقض آتش‌بس

وزیر دفاع جمهوری آذربایجان، ارمنستان را به نقض پی در پی آتش‌بس در منطقه ناگورنو قره‌باغ متهم کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از اسپوتنیک، وزیر دفاع جمهوری آذربایجان، ارمنستان را به 94 مورد نقض آتش‌بس در مرز دو کشور در 24 ساعت اخیر متهم کرد.

ارمنستان و جمهوری آذربایجان سال‌ها در حال مبارزه بر سر منطقه تحت مناقشه ناگورنو قره‌باغ بوده اند. به باور نویسنده این مطلب، نقض آتش‌بس معمولا با تیراندازی نیروهای ارمنستان و یا شلیک توپخانه‌های این کشور به مواضع نیروهای جمهوری آذربایجان در امتداد خطوط مرزی صورت می‌گیرد.

تنها سه روز پیش، جمهوری آذربایجان، ارمنستان را به 123 مورد نقض آتش‌بس در طول 24 ساعت متهم کرده بود. یک روز پیش از آن، روز 30 سپتامبر، آذربایجان اعلام کرد ارمنستان این آتش‌بس را 158 بار نقض کرده است.

تاریخچه پیچیده ناگورنو قره‌باغ موجب به بار آمدن خشونت‌‎هایی در این منطقه شده است. این اختلاف نظرها حتی پیش از جدایی و استقلال دو کشور از اتحاد جماهیر شوروی سابق وجود داشت. از سال 2008، درگیری‌های پراکنده برای هر دو طرف خسارت‌های مالی و جانی به بار آورده است.

ناگورنو قره‌باغ که با نام جمهوری آرتساخ نیز شناخته می‌شود، در قرون وسطی بخشی از پادشاهی ارمنستان به شمار می‌رفت و پس از آن در قرن 18 میلادی به عنوان بخشی از قلمرو ایران در زمان قاجار درآمد. امپراتوری روسیه در قرن 19 به این منطقه حمله کرد و آن را تحت سلطه خود درآورد. اما در سال 1918، ارمنستان و آذربایجان که توسط روسیه از ایران جدا شدند، برای مدت کوتاهی از حکمرانی امپراتوری روسیه خارج شدند.

آذربایجانی‌های مسلمان و ارمنی‌های مسیحی پیش از دهه 1920 که به بخشی از اتحاد جماهیر شوروی تبدیل شدند بر سر منطقه ناگورنو قره‌باغ درگیری‌هایی را تجربه کرده بودند. با این‌حال، علی‌رغم این‌که سه چهارم جمعیت این منطقه را ارمنیان تشکیل می‌دادند، شوروی آن را در قلمرو آذربایجان در نظر گرفت.

چند دهه پس از آن و در سال 1988، ارمنستان از تضعیف شدن شوروی استفاده کرد و از جنبشی به منظور جدایی این منطقه از آذربایجان حمایت نظامی کرد. پیروزی ارمنستان در سال 1994 و اجرای آتش‌بس در پی آن کنترل ناگورنو قره‌باغ را به دست این کشور سپرد. با این‌حال، آذربایجان همچنان ادعای مالکیت بر این منطقه را دارد.

انتهای پیام/

 

نقض آتش‌بس در منطقه مورد مناقشه قره باغ

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار