احداث پایگاه جدیدی برای ناوتیپ روسیه در دریای خزر

روسیه تصمیم دارد با احداث پایگاه جدیدی برای ناوتیپ خود در دریای خزر، تا سه سال دیگر آن را از آستراخان به جمهوری داغستان منتقل کند.

احداث پایگاه جدیدی برای ناوتیپ روسیه در دریای خزربه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ پایگاه خبری لوبلاگ در گزارشی نوشت روسیه تصمیم دارد با احداث پایگاه جدیدی برای ناوتیپ خود در دریای خزر، تا سه سال دیگر آن را از آستراخان به جمهوری داغستان منتقل کند. مقامات وزارت دفاع روسیه می‌گویند پایگاه جدید ناوتیپ خزر، یکی از پیشرفته ترین تأسیسات نیروی دریایی به لحاظ فنی خواهد بود. برخی منابع آگاه وزارت دفاع روسیه که خواستند نامشان فاش نشود، در گفتگو با روزنامه ایزوستیا گفتند پایگاه دریایی جدید در «کاسپیسک»، واقع در جمهوری داغستان قرار دارد؛ جایی که هم اکنون قسمت کوچکی از نیروهای دریایی آنجا مستقر شده است. طبق اعلام «ایزوستیا»، تأسیسات جدید، «از پایگاه های احداث شده برای ناوگان‌ها در دریای شمال، بالتیک و دریای سیاه پیشرفته تر خواهد بود». البته ظاهراً این پایگاه از تأسیسات ویژه ناوگان دریایی روسیه در اقیانوس آرام که قرار است بروز رسانی شود، پیشرفته تر نیست.

عملیات احداث پایگاه نظامی جدید روسیه شامل بهسازی بنادر، ساخت لنگرگاه و پادگان، زاغه مهمات و مناطق مسکونی برای افسران می‌شود. خزر تنها دریایی است که روسیه در آنجا با چالش غرب روبرو نیست، بلکه با کشورهای همسایه غیر متخاصم، نظیر جمهوری آذربایجان، قزاقستان وترکمنستان روبروست. با وجود این، زمانی که از دریای خزر برای حملات موشکی علیه اهداف در سوریه استفاده شد، اهمیت این دریا نیز در دیدگاه راهبردی روسیه افزایش یافت. طبق گزارش ایزوستیا، همین موضوع باعث شد که ملوانان روس مستقر در خزر، نام مستعارِ «استخر موشک» را برای این دریا انتخاب کنند.

«سرگئی میخیف» Mikheev تحلیلگر روس در «مؤسسه همکاری خزر» معتقد است احداث پایگاه جدید نیروی دریایی روسیه به تصمیم اروپا برای احداث خط لوله گاز در بستر دریای خزر، به منظور انتقال گاز طبیعی از ترکمنستان به آذربایجان و از آنجا به اروپا، مرتبط است. این، طرحی است که روسیه به شدت مخالف آن است.

از سوی دیگر، برخی نشانه ها از کاهش تنش در دریای خزر حکایت دارد. اوایل امسال، نخستین بازدید (نیروی) دریایی ایران از قزاقستان صورت گرفت؛ ایران همچنین تابستان امسال برای نخستین بار در رقابت های ورزشی «جام خزر» در باکو که روسیه مسئولیت برگزاری آن را بر عهده دارد، شرکت کرد. هفته گذشته نیز نیروی دریایی قزاقستان متقابلاً از ایران بازدید کرد. لازم به یادآوری است که شمار اینگونه بازدیدهای نظامی توسط روسیه بیش از دیگر کشورهای حوزه دریای خزر است.

انتشار خبر پایگاه جدید نیروی دریایی روسیه با سفر ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور این کشور به ترکمنستان همزمان شد. ترکمنستان سرگرم تقویت نیروی دریایی خود است، اما در این زمینه همکاری دوجانبه ندارد. مشخص نیست که آیا مسائل مرتبط با نیروی دریایی، از محورهای مطرح در سفر پوتین به ترکمنستان بوده باشد، اما احداث خط لوله گاز در امتداد دریای خزر قطعاً در دستور کار او قرار داشته است.

 

انتهای پیام/

 

پایگاه جدید نیروی دریایی روسیه در دریای خزر

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار