آنچه در مورد آنفلوآنزا باید در نظر گرفته شود

آنفلوآنزا یک بیماری تنفسی واگیردار است که باعث عفونت حاد دستگاه گوارشی می‌شود، این بیماری به راحتی از فردی به فرد دیگر منتقل می‌شود.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مهاباد،آنفلوآنزا مشتق کلمه‌ی لاتین influential به معنی اثر ستارگان است نام گذاری این بیماری به سال 1504 میلادی برمی گردد، زمانی که این بیماری در ایتالیا همه گیر شد در آن زمان که هنوز دلیل این بیماری کشف نشده بود مردم بر این باور بودند که ستارگان دلیل به وجود آمدن آن هستند.

انواع ویروس‌های شناخته شده آنفلوآنزا

به گفته دکتر اسلامی پزشک عمومی سه نوع ویروس آنفلوآنزا به نام‌های A، B، C وجود دارد ویروس آنفلوآنزا نوع A توانایی مبتلا کردن حیوانات و انسان‌ها را دارد، اما برخلاف نوع A، که به صورت مشترک است ویروس نوع B و C این بیماری تنها در انسان‌ها یافت می‌شود.

آنچه در مورد آنفولانزا باید در نظر گرفته شود

در حالت کلی نوع B بیماری آنفلوآنزا فصلی را ایجاد میکندکه علایم آن درد، سرفه و تب‌های بالا است و نوع C نیز علایمی مشابه، ولی با شدت کمتر از ویروس نوع A و B این بیماری دارد، عامل ایجاد این بیماری نوعی ویروس «آر، ان،‌ای» است که در پرندگان و پستانداران یافت می‌شود.

موثرترین راه ها‌ی درمان آنفلوآنزا و پیشگیری از آن: دکتر شمس برهان از دیگرپزشکان مهابادی در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مهاباد گفت: این بیماری سالانه در فصل سرما شیوع می‌یابد.

به نظر وی پیشگیری بهترین راه مقابله با این بیماری ویروسی است و می‌گوید:این ویروس معمولا از طریق هوا یا عطسه گسترش می‌یابد و همچنین تماس با سطوح آلوده به ویروس و سپس تماس با چشم یا دهان نیز ممکن است باعث انتقال این ویروس به بدن افراد شود.

آنچه در مورد آنفولانزا باید در نظر گرفته شود

وی در ادامه گفت:شستن دست‌ها سبب کاهش خطر عفونت می‌گردد، زیرا این ویروس توسط صابون غیر فعال میشود همچنین به کار بردن ماسک، گند زدایی هوای اتاق بیماران نیز مانع شیوع آنفولانزا می‌شود.

وی تصریح کرد:بجز رعایت اصول بهداشتی یکی از مهمترین توصیه‌ها در مورد پیشگیری از ابتلا به این ویروس تزریق واکسن آنفلوآنزا است.

واکسن‌هایی که انسان را علیه بیماری ایمن می‌کند: واکسن آنفولانزا از ویروس غیر فعال کشته شده ساخته می‌شود و به همین دلیل نمی‌تواند باعث ایجاد این بیماری شود، اما درعین حال بدن را در برابر ویروس آنفلوآنزا فصلی مقاوم می‌کند.

کارشناس مبارزه با بیماری‌ها و برنامه آنفولانزای شهرستان مهاباد درگفتگو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مهاباد،گفت: با توجه به اینکه از لحاظ علمی نیازی به واکسیناسیون همگانی و سراسری نیست و با در نظر گرفتن نیاز گروه‌های در معرض خطر همه ساله تعدادی واکسن با توجه به برآورد دانشگاه‌های علوم پزشکی استان‌ها خریداری و به صورت رایگان در اختیار افراد واجد شرایط قرار داده می‌شود.

وی در ادامه گفت:در خصوص سایر افراد و در صورتیکه اشخاص مایل به تزریق واکسن آنفولانزا باشند باید بصورت آزاد واکسن مذکور را از داروخانه تهیه کنند.

امید پارسا همچنین اشاره کرد: در بخش دولتی واکسن  جهت گرو‌ههای در معرض خطر و افراد واجد شرایط در شهرستان مهاباد در سه سال گذشته به تفکیک در سال ۱۳۹۳ مقدار ۵۰۰ دز، سال ۱۳۹۴ مقدار ۵۷۰ دز و در سال ۱۳۹۵ مقدار ۶۵۰ دز مورد استفاده قرار گرفت.

وی در ادامه گفت:در خصوص سایر افراد و در صورتیکه اشخاص مایل به تزریق واکسن آنفلوآنزا باشند می‌توانند آن را در بازار آزاد با قیمت روز تهیه کنند.

مسوول مرکز پیش گیری و درمان بیمار‌های شهرستان مهاباد به خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مهاباد،گفت: واکسن آنفلوآنزا که به صورت عضلانی و اغلب در قسمت بالای بازو تزریق می‌شود می‌تواند امکان ابتلا به بیماری را تا حدود ۷۰%کاهش می‌دهد همچنین ۱۰۰%از ابتلا به نوع شدید آنفولانزا پیشگیری می‌کند.

چه کسانی باید واکسن آنفلوآنزا تزریق کنند؟

سازمان بهداشت جهانی (WHO) را برای گروه‌های زیر توصیه میکند زنان باردار در هر دوره از بیماری افراد مسن بالای ۶۵ سال سن افراد مبتلا به بیماری‌های مزمن مانند بیماری‌های ریوی، قلبی، کلیوی، آسم، دیابت پرسنل مراکز درمانی – بهداشتی واکسنی که نظر‌ها درباره آن در بین مردم متفاوت است.

آقای محمودی مرد ۶۰ ساله که برای تزریق واکسن به درمانگاه خاتم الانبیاء در شهرستان مهاباد آمده بود در گفتگو باخبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مهاباد،گفت: بعد از عمل جراحی قلب سیستم ایمنی بدنم ضعیف شده، به همین دلیل دکتر‌ها تجویز کردن این واکسن را تزریق کنم.

مرد ۳۵ ساله که در جواب این سوال که تا حالا واکسن آنفولانزا تزریق کردید گفت: نه تزریق نکرده ام، چون هیچ لزومی ندیدم و تا حالا این بیماری مرا به زحمت نیانداخته است؛ و میلاد پسر جوانی که گفت: چون متصدی فروش در داروخانه هستم، برای پیشگیری از آنفولانزا در فصل سرما، توصیه کردن که پرسنل مرکز واکسینه شوند.

مانی پسر بچه‌ی ۹ ساله‌ای که برای واکسینه شدن با مادرش به درمانگاه آمده بود گفت:به خاطر اینکه چند روز دیگه میرم مدرسه، اومدم که واکسن آنفلوآنزا تزریق کنم تا کمتر دچار آن شوم.


واکسن  آنفلوآنزا این روز‌ها مشتری بیشتری دارد


موسی زاده پزشک داروساز درگفتگو با خبرنگار خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مهاباد، گفت: با کشف واکسن آنفلوآنزا مشکل بسیاری از افراد که در فصل سرد سال به این بیماری دچار می‌شوند، رفع شده است.

وی در مورد شرایط نگهداری واکسن توصیه کرد:در صورتی که پس از خرید بلافاصله تزریق نشود حتما باید در یخچال نگهداری شود.

آنچه در مورد آنفولانزا باید در نظر گرفته شود


عوارض واکسن آنفلوآنزا

دکتر شمس برهان در خصوص عوارض احتمالی این واکسن می‌گوید:شما با زدن واکسن آنفلوآنزا، مبتلا نخواهند شد، اما عوارض جزئی مثل تورم، تب خفیف و درد در بدن ممکن است رخ دهد.

شمس برهان در ادامه افزود:افرادی که به تخم مرغ، جنتامایسین یا فرمالدهید حساسیت دارند ویا افرادی که تب بالا دارند حتما باید برای تزریق این واکسن تحت آزمایش و بررسی قرار گیرند.

تزریق واکسن آنفلوآنزا هر سال به دو دلیل الزامی است: پاسخ ایمنی بدن بعد از واکسیناسیون با گذشت زمان کاهش می‌یابد، به همین دلیل تزریق سالیانه این واکسن برای رسیدن به ایمنی مطلوب مورد نیاز است.

به گفته موسی زاده پزشک دارو ساز ویروس‌های آنفلوآنزا دائما در حال تغییر هستند به همین دلیل فرمولاسیون واکسن آنفلوآنزا هر سال بررسی شده و با تغییر ویروس‌های آنفولانزا به روز رسانی می‌شود.

وی درخصوص فراگیرتر شدن استفاده از این واکسن در سال‌های اخیر بین مردم افزود در سال‌های اخیر این واکسن بین مردم شناخته‌تر شده است، چون مردم احساس می‌کنند سیستم ایمنی بدنشان ضعیف شده بیشتر مایل به استفاده از آن هستند با این حال توصیه می‌کنیم مردم به صورت طبیعی به تقویت سیستم ایمنی بدن خود بپردازند تا بار مالی کمتری بر دوش خانواده‌ها بیافتد و ارز و سرمایه کمتری از مملکت بابت خرید آن از خارج شود.

بهترین زمان استفاده از واکسن آنفلوآنزا

بهترین زمان دریافت واکسن آنفلوآنزا در اوایل شروع ماه‌های سرد سال از آخر تابستان تا نیمه پاییز است، پس از دریافت واکسن آنفلوآنزا حداقل ۲ هفته طول می‌کشد تا پاسخ ایمنی در بدن ایجاد شود. دریافت واکسن آنفلوآنزا مانع ابتلابه این بیماری نمی‌شود، اما باعث کوتاه شدن مدت وعوارض آن می‌شود.

آنچه در مورد آنفولانزا باید در نظر گرفته شود

گزارش از نگار هنرمند

انتهای پیام/ه

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.