مدیرکل میراث فرهنگی استان اصفهان خبرداد:

آغاز عملیات مرمت کاخ چهلستون سرهنگ آباد

مدیرکل میراث فرهنگی استان اصفهان از آغاز عملیات مرمت کاخ چهلستون سرهنگ آباد پس از قریب به ۵۰ سال در شهرستان اردستان خبر داد.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،فریدون اللهیاری با اشاره به آغاز مرمت کاخ چهلستون سرهنگ آباد اظهار داشت: با توجه به اینکه این مجموعه تاریخی در سال 1355 خورشیدی در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده، گزارشات حاکی است که تا کنون عملیات مرمتی خاصی در این مجموعه منحصر به فرد تاریخی صورت نپذیرفته، بنابراین این مجموعه تاریخی هم اکنون متروکه شده و رو به ویرانی نهاده است.

وی افزود: با توجه به تخریب‌های گسترده‌ای که در این مجموعه منحصر به فرد تاریخی صورت پذیرفته، طرح مرمت آن در اواخر سال 1395 تهیه و پس از تخصیص اعتبارات لازم، عملیات مرمت این مجموعه تاریخی از یک ماه گذشته آغاز شده و به سرعت تا پیش از آغاز فصل بارندگی به پیش می‌رود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان در زمینه عملیات مرمت کاخ چهلستون سرهنگ آباد بیان کرد: عملیات مرمت این مجموعه تاریخی که در دهستان سفلی از توابع بخش زواره در شهرستان اردستان واقع شده، شامل مرمت و استحکام بخشی، سازه های معماری و همچنین سازه‌های چوبی عمارت بوده که پس از پنجاه سال و با اعتباری بالغ بر 5 میلیارد ریال صورت می‌پذیرد.

مجموعه تاریخی چهلستون سرهنگ آباد در سال 1299 هجری قمری توسط مصطفی قلی خان سهام السلطنه عرب عامری در دهستان سفلی از توابع بخش زواره در شهرستان اردستان بنا شده است.

این بنای منحصر به فرد تاریخی ترکیبی ارزشمند از مجموعه کاخ چهلستون اصفهان و باغ عفیف آباد شیراز بوده و در تاریخ 28/4/1355 به شماره 1278 در فهرست آثار ملی به ثبت ملی رسیده است.

 

انتهای پیام/م

 

کاخ چهلستون سرهنگ آباد اردستان بعد از ۵۰ سال مرمت می‌شود

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار