مدیر کل میراث فرهنگی خراسان رضوی؛

در خراسان رضوی ۲ هزار تاسیسات گردشگری فعالیت دارند

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی گفت: چشم انداز توسعه و موتور محرکه استان را بخش گردشگری رقم می‌زند و به عنوان بخش پیشرو نیاز دارد که به آن جهت بدهیم تا به سمت پایداری برود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد؛ محمد رحیم رهنما، در سمینار گردشگری و توسعه پایدار که افزود: سه حوزه میراث، صنایع دستی و گردشگری مکمل هم هستند و کار سنگینی بر عهده دارند به ویژه در استان خراسان رضوی که ۲ هزار تاسیسات گردشگری اعم از هتل، هتل آپارتمان، دفاتر خدمات مسافرتی، رستوران‌های بین راهی، خانه مسافرها، اقامتگاه‌های بوم گردی روستایی وجود دارد و ۲۰۰ هزار نفر شب خواب در استان نیازمند نظارت و کنترل است.


وی افزود: ۲۷ میلیون گردشگر داخلی و خارجی که بیش از ۲ میلیون نفر از آن‌ها خارجی هستند که نیازمند ساماندهی و همکاری تمام دستگاه‌ها است و مهمترین و قدرتمندترین بخش توسعه اقتصادی استان خراسان رضوی توجه به مسائل گردشگری است.

 مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی تصریح کرد: بیش از ۲۰۰ واحد در حال صدور مجوز هستند که قابل مقایسه با بودجه‌های دولتی نیست و این موضوع موتور محرکه استان است و چشم انداز توسعه استان را بخش گردشگری رقم می‌زند و بخش پیش رو است و نیاز دارد که هدایت داده شود و به ان جهت بدهیم که به سمت پایداری برود.

رهنما گفت: اینکه چگونه گردشگری پایدار تحقق پیدا کند موضوع مهمی است که بایدابعاد آن مورد توجه قرار گیرد، این موضوع باید به یک مساله تبدیل شود و توسعه پایدار از سوی سازمان ملل در سال ۲۰۱۷ تا ۲۰۳۰ مورد توجه قرار گرفته است.
 
وی افزود: گردشگری امروز از مرحله سنتی به سمت پایدار سوق پیدا کرده و نسل اول گردشگری به سمت تفریح و اقامت کوتاه مدت در سطح جهان بوده است، اما در نسل دوم به سمت گردشگری موزه‌ای و فرهنگی سوق پیدا کرده هر چند گردشگری مذهبی قدیمی‌ترین گردشگری‌ها است، اما نسل سوم گردشگری که مراکز علمی و پژوهشی نیز باید بیشتر به آن توجه کنند گردشگری خلاق است.

 مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی گفت: گردشگری خلاق به سمتی رفته که با فرهنگ‌های بومی آشنا شود و بیشتر گردشگران خارجی که وارد ایران می‌شوند نیز به این سمت سوق پیدا کرده اند؛ و گردشگری خلاق می‌تواند ما را به سمت گردشگری پایدار سوق دهد و یک محور جدید گردشگری است.
 
رهنما افزود: گردشگری پایدار تنوع مهم است و بهره گیری از شرایط محیطی، دوستداری با طبیعت، همراهی و بهره گیری از ویژگی‌های فرهنگی بسیار مهم است و علاوه بر میراث تاریخی به دنبال میراث معنوی و آشنایی با این نوع میراث فرهنگی و معنوی نظیر ابریشم کشی بایگ، جمع آوری زعفران، سینه زنی، علم گردانی نیشابور، پخت شله مشهدی است.

وی گفت: پژوهشکده میراث فرهنگی و دانشگاه‌ها باید به دنبال معرفی، ثبت و جمع آوری میراث معنوی باشند چرا که امروز این میراث مورد توجه گردشگران داخلی و خارجی قرار گرفته است و باید به ان بیش از گذشته بها بدهیم چرا که ما باید امروز خود را به جهان معرفی کنیم.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی گفت: باید قطار‌های گردشگری راه اندازی کنیم به شهر‌ها و کشور‌های منطقه که جهت گیری توسعه اقتصاد گردشگری کشور و استان را رقم می‌زند.

رهنما افزود: ما آثار میراث ناملموس بسیار زیادی داریم و هر ناحیه و شهرستان کلکسیونی از میراث فرهنگی را دارد و توجه به این میراث می‌تواند در آینده گردشگری استان بسیار تاثیر گذار باشد. حرکت‌هایی را شروع کردیم که میراث معنوی و فرهنگی و تاریخی استان را ثبت و معرفی کنیم.

وی گفت: در حوزه میراث معنوی باید بیشتر کار کنیم و از پژوهشگران انتظار داریم بیشتر به معرفی و تحقیق و پژوهش پیرامون این میراث بپردازند. ذهن جامعه را نباید محدود کرد و در شهر مشهد و استان خراسان فضای زیادی وجود دارد که می‌توان از ظرفیت‌های استان در راستای گردشگری پایدار استفاده کنیم. مجموعه فرصت‌ها و ظرفیت‌های استان در ابعاد مختلف همه بستر بسیار ارزشمندی است که سبب جذب گردشگر می‌شود.

 مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی افزود: هر شهرستان باید یک برنامه برای ارائه رویداد‌های خود داشته باشد به عنوان مثال شیشلیک شاندیز و شله مشهدی شناخته شده که سبب گردشگری و ایجاد اشتغال شده است از طرفی بحث بازاریابی و سوغات مشهد نیز بسیار مهم است و تبدیل مراکز و بنا‌های میراثی به فروش سوغات و ایجاد شبکه استاندارد سازی صنایع دستی و برندسازی آن بسیار مهم است و نسبت به آن اقداماتی را شروع کرده ایم.

رهنما خاطرنشان کرد: توسعه اقامتگاه‌های بوم گردی و فعال ماندن این اقامتگاه‌ها در روستا‌ها بسیار مهم است و ارتباط بین تور‌ها و پیوند بین گردشگران و این اقامتگاه‌ها نیز بسیار اهمیت دارد. مناطق نمونه گردشگری نیز بسیار مهم است چرا که با موانع و مشکلات زیادی روبه رو هستند و سرمایه گذاران استقبال نکرده اند و باید بسته‌های سرمایه گذاری تعریف کنیم برای این مناطق و بخش خصوصی را فعال کنیم.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی گفت: به دنبال این موضوع هستیم تا بنا‌های تاریخی را به بخش خصوصی واگذار کنیم تا در قالب رستوران، موزه و نمایشگاه در معرض دید عموم قرار بگیرند ضمن اینکه طرح جامع گردشگری از موضوعاتی است که به دنبال اجرای آن هستیم تا ویژگی‌های گردشگری و تاریخی و حفاظت از محیط زیست و طبیعی مورد توجه قرار بگیرند.

رهنما گفت:اگر می‌خواهیم گردشگری رشد پیدا کند باید ارزان، آسان و پایدار باشد و در عین حال که مطلوب است و خدمات خوب ارائه می‌کند هوشمند، ارزان و آسان نیز باشد و خود را با تحولات جهان هماهنگ کند.

انتهای پیام//ف.ج
 
 

برگزاری سمینار گردشگری و توسعه پایداردر مشهد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.