اکران اثر مستندساز گیلانی با موضوع تعزیه در خانه هنرمندان ایران

اثر مستندساز گیلانی با موضوع تعزیه در خانه هنرمندان ایران نمایش داده می‌شود .

 به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از رشت؛ قاسم مصفا مسئول روابط عمومی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان گفت: فیلم مستند «این یادگاری» با موضوع تعزیه اثر علی ارکیان مستندساز گیلانی، امروز یازدهم مهر ماه در خانه هنرمندان ایران به نمایش و نقد و بررسی گذاشته می‌شود.

وی افزود: تعزیه که به عنوان آیین ملی و مذهبی به همت سازمان میراث فرهنگی و توسط یونسکو به ثبت جهانی رسیده است، در استان گیلان هم با پیشینه طولانی در ماه ­های محرم و صفر نیز به اجرا در می­آید.

مسئول روابط عمومی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان اظهار داشت: علی ارکیان مستندساز این استان سرسبز با ساخت مستندی به نام "این یادگاری" و روایت واقعه جانسوز کربلا و عاشورای حسینی، از زبان شیوای تعزیه­خوانانِ دلسوخته آن خطه، به ریشه­یابی واژگان و ترکیبات کلامی اشعار تعزیه پرداخته و با نگاهی به زخم­ های مظلومانه سالار شهیدان، نیم­ نگاهی انتقادی نیز به یادگاری­ های خراشیده بر پیکر نقاشی­ های مذهبی بقعه­ های آن دیار که تنها گنجینه­ های تاریخی و روایتگر این رویداد تلخ تاریخی ­اند و گویی هنوز هم این خراش ادامه دارد، همت گماشته است.

قاسم مصفا افزود: روایت این فیلم مستند که ساختش ٧ سال به طول انجامید، نگاهی دگرگونه به تعزیه امام حسین (ع) در گیلان و نقاشی های بقعه های شرق استان دارد.

وی اعلام کرد: فیلمبرداری مستند «این یادگاری» بر عهده شاهین بشرا بوده و صحبت های بسیاری از پیشکسوتان تعزیه گیلان و هنرمندان فقید تعزیه استان از جمله اساتید فنونی و میر احمد میری در آن وجود دارد.

مصفا تصریح کرد: فیلم مستند «این یادگاری»، روز سه‌شنبه 11 مهرماه ٩٦ از ساعت ١٨ در تالار استاد شهناز خانه هنرمندان ایران با حضور کارگردان به نمایش و نقد و بررسی در می‌آید و حضور برای همگان آزاد است.

 

انتهای پیام/م.ع

اکران اثر مستندساز گیلانی در خانه هنرمندان ایران

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.