نوبخت در فراکسیون نمایندگان ولایی:

برنامه ششم باید در ظرف بودجه‌های سالانه قرار گیرد/ بخش بیشتری از اعتبارات بودجه را هزینه‌های جاری می‌بلعد

رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: دستگاه‌های اجرایی پس از ارائه بودجه 97 رو در روی سازمان برنامه می‌ایستند و پشت کمیسیون‌ها خود را مخفی می‌کنند.

برنامه ششم باید در ظرف بودجه‌های سالانه قرار گیرد/ بخش بیشتری از اعتبارات بودجه را هزینه‌های جاری می‌بلعدبه گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان محمدباقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور صبح امروز (سه‌شنبه 11 مهرماه) در جلسه مجمع فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس شورای اسلامی حضور یافت.

وی در این نشست اظهار کرد: سازمان برنامه خود را موظف به اجرای قانون برنامه ششم می‌داند، زیرا از طریق اجرای قانون برنامه می‌توانیم خواسته‌های مردم را محقق کنیم.

رئیس سازمان برنامه و بودجه به نمایندگان وعده داد ظرف 6 ماه آینده گزارشی از پیشرفت برنامه ششم به مجلس ارائه خواهد داد.

نوبخت همچنین گفت: برنامه ششم برای اجرا باید در ظرف بودجه‌های سالانه قرار گیرد؛ بودجه سال 97 را دقیقاً باید در راستای تحقق اهداف برنامه ششم تدوین کرد.

وی در ادامه از نمایندگان مجلس خواست تا برای تحقق بودجه سال 97 جهت ایجاد 955 هزار شغل و نرخ رشد سالانه به دولت کمک کنند، زیرا برای تحقق این اهداف، دولت نیازمند سرمایه‌گذاری 770 هزار میلیارد تومانی است.

رئیس سازمان برنامه و بودجه در بخش دیگری از سخنانش درباره طرح‌های عمرانی گفت: طبق برنامه ششم و بودجه سال 96، حدود 100 هزار میلیارد تومان از بودجه‌های عمرانی باید از طریق دولت تأمین شود؛ این در حالی است که بخش قابل توجهی از اعتبارات بودجه را بخش جاری و هزینه‌ای می‌بلعد.

وی تصریح کرد: در راستای صرفه‌جویی در هزینه‌های جاری، در بودجه 97 مقرر شده است دستگاه‌ها 5 درصد از رشد 10 درصدی حقوق کارمندان را از محل صرفه‌جویی‌های سالانه خود تأمین کند.

نوبخت با انتقاد از عملکرد دستگاه‌های اجرایی در استفاده از بودجه‌های جاری گفت: بخش بزرگی از بودجه ثابت در اختیار دستگاه‌هاست و دستگاه‌ها خود را موظف به بودجه‌ریزی عملیاتی نمی‌دانند؛ با ادامه این روال، تحولی در اداره کشور ایجاد نخواهد شد، چون بخش بزرگی از اعتبارات بودجه‌ای قابلیت اصلاح ندارد.

سخنگوی دولت اظهار کرد: تأمین 34 هزار و 500 میلیارد تومان از بودجه عمرانی از طریق انتشار اوراق و اسناد خزانه پیش‌بینی شده است ولی نمی‌توان به کارگری که مدرسه را رنگ می‌زند، اوراق خزانه داد.

وی با تأکید بر اینکه باید در هزینه‌های جاری تجدیدنظر کرد، گفت: دولت در لایحه بودجه سال 97 تجدیدنظر اساسی در هزینه‌های جاری انجام خواهد داد؛ ما دیگر نمی‌توانیم به سبک اسناد و اوراق عمل کنیم، چون باید اصل و سود آنها را بپردازیم و ماهانه بودجه‌ای را به این بخش اختصاص دهیم.

رئیس سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه رشد اشتغال از طریق کاهش هزینه‌های دستگاه‌ها از برنامه‌های دولت در سال 97 است، تصریح کرد: در صورت ارائه لایحه بودجه سال 97، دستگاه‌های اجرایی رو در روی سازمان برنامه خواهند ایستاد و پشت کمیسیون‌ها خود را مخفی می‌کنند.

وی خطاب به نمایندگان از آنان خواست به دولت و سازمان برنامه و بودجه برای تحقق این هدف کمک کنند و گفت: دستگاه‌های اجرایی نباید از طریق نمایندگان به دولت فشار بیاورند و خود را پشت کمیسیون‌ها پنهان کنند.

نوبخت در بخش دیگری از سخنان خود در مورد اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها نیز توضیح داد: امسال حدود 4 هزار میلیارد تومان به مصارف یارانه‌ها برای پرداخت کمیته امداد و بهزیستی اضافه شد.

سخنگوی دولت ادامه داد: وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برنامه‌هایی برای قطع یارانه افراد پُردرآمد داشت، اما کسانی که یارانه‌شان قطع شده، عمدتاً بازنشستگان هستند که پیش ما می‌آیند و مجدداً یارانه خود را وصل می‌کنند.

رئیس سازمان برنامه و بودجه اضافه کرد: ما بودجه مربوط به یارانه‌ها را در اختیار هر استان قرار دادیم تا هر مقدار می‌توانند صرفه‌جویی کنند و به بودجه‌های عمرانی خود اختصاص دهند.

وی با اشاره به اختصاص 19 هزار و 100 میلیارد تومان از اعتبارات عمرانی، یادآور شد: بخشی از این تخصیص‌ها به صورت نقدی و بخشی به صورت اوراق بوده است و تا قبل از پایان مهرماه حدود 36 تا 37 هزار میلیارد تومان دیگر از بودجه‌های عمرانی نیز توزیع خواهد شد.

نوبخت همچنین از ورود 920 هزار نفر شاغل جدید به بازار کار خبر داد و گفت: از این میان برای 703 هزار نفر شغل ایجاد کردیم و برای 217 هزار نفر نیز نتوانستیم شغل ایجاد کنیم.

اعلام اشتغال 700 هزار نفر، مورد سؤال مجدد نمایندگان مجلس قرار گرفت که مقرر شد وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی آمار شغل‌های ایجاد شده را به تفکیک استانی به نمایندگان ارائه دهد.

در این نشست همچنین نمایندگان مجلس در مورد اجرای قانون برنامه ششم و اشتغال و هماهنگی حقوق بازنشستگان و چگونگی تأمین بودجه‌های عمرانی و توقف بخشی از طرح‌های عمرانی و بحران بانکی، سؤالاتی مطرح کردند که نوبخت به سؤالات نمایندگان پاسخ داد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار