غنی در کنفرانس مشترک خبری با وزیر دفاع آمریکا و دبیرکل ناتو:

نیروهای خارجی در حفظ جان غیرنظامیان همکاری کنند/ طالبان در دو راهی سرنوشت‌ساز قرار دارند

اشرف غنی با تاکید بر همکاری نظامیان خارجی در حفظ جان غیرنظامیان گفت: طالبان در دو راهی سرنوشت‌ساز قرار دارند.

نیروهای خارجی در حفظ جان غیر نظامیان همکاری کنند/ طالبان در دو راهی سرنوشت ساز قرار دارند

به گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، اشرف غنی در کنفرانس مشترک خبری با وزیر دفاع آمریکا و دبیرکل ناتو در کابل گفت: طالبان در دو راهی سرنوشت سازی قرار دارند. یا قرار گرفتن در خدمت سیاست بیگانگان و همراهی با تروریسم بین ‌المللی و یا پایان دادن به جنگ و خشونت و سهیم شدن در صلح و آبادی کشور.

«جیمز ماتیس»، وزیر دفاع امریکا و «ینس ستولتنبرگ»، دبیر کل ناتو، صبح امروز وارد کابل شده و مورد استقبال مقامات ارشد حکومت وحدت ملی قرار گرفتند.

اشرف غنی در کنفرانس مشترک خبری با وزیر دفاع آمریکا و دبیر کل ناتو که ساعتی پیش در پایتخت افغانستان برگزار شد، با تقدیر از کشورهای عضو ناتو گفت: «اکنون که استراتژی امریکا و ناتو در قبال افغانستان واضح شده و جنرال متیس تصمیم گرفته است که سه هزار نیروی کمکی تازه نفس به افغانستان بفرستد، امیدوارم سایر اعضای ناتو نیز به پیشنهاد جنرال نکلسون در حمایت و آموزش نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان پاسخ مثبت بگویند.»

وی اظهار داشت: «من از همکارانم در حکومت و حدت ملی مخصوصاً داکتر صاحب عبدالله عبدالله برای کار مشترک و موثرشان در ایجاد مسیر روشن برای آینده و به وجود آوردن فضای مناسب در مسائل امنیتی و توسعه کشور، قدردانی و تشکر می نمایم.»

رئیس جمهور افغانستان افزود: «من مدیون مردم افغانستان هستم که بار اصلی جنگ بر روی شانه‌های آن‌ ها قرار داشته است؛ با وجود قربانی‌هایی که در اثر جنایات گروه‌های تروریستی متقبل شده‌اند از خود صبر و تحمل نشان داده و از دموکراسی و قانون اساسی خود همیشه حمایت کرده‌اند.»

غنی عنوان کرد: «طالبان و سایر گروه‌های تروریستی در جریان جنگ‌ ها از غیر نظامیان سپر انسانی می ‌سازند‌٬ اما وظیفه اصلی نیروهای امنیتی و دفاعی ما حفظ جان مردم ما است. من به تمامی نیرو‌های امنیتی کشور اکیدا هدایت داده‌ ام تا مشترکا با همکاران بین ‌المللی مان در جریان عملیات‌های نظامی خود، حفظ جان مردم ما را از اهداف اصلی خود ساخته و احتیاط نمایند. ما همچنین از نیروهای بین ‌المللی که نیروهای ما را آموزش می ‌دهند نیز می‌ خواهیم که پیوسته وضعیت را از این لحاظ ارزیابی نموده و باید اولویت شان حفظ جان مردم غیر نظامی باشد.»

رئیس جمهور افغانستان ابراز کرد: «محور اصلی استراتژی چهار ساله امنیتی ما که از طرف دولت افغانستان تامین شده و مورد تایید همکاران بین‌ المللی قرار گرفته است٬ حفظ جان و تامین امنیت غیر نظامیان افغانستان است.»

اشرف غنی تاکید کرد: «من امیدوارم انتخابات پیش رو فرصتی برای مردم افغانستان و قشر سیاسی کشور فراهم کند که در پختگی بیشتر قوه مقننه کشور سهم موثر بگیرند. اکنون زمینه برای ثبات منطقه ‌ای فراهم شده و هدف ما این است که این ثبات منطقه‌ ای شکل نهایی بگیرد. این به ما فرصتی می‌ دهد تا زمینه‌ های ایجاد صلح آمیز منازعات را جستجو کنیم.»

وی عنوان کرد: «ما خواهان دنبال کردن صلح در دو محور هستیم؛ یکی صلح با پاکستان که از طریق گفتگوی دولت با دولت به دست خواهد آمد. مخصوصا با این دید که ثبات در افغانستان به ضرر هیچ کشور دیگری نیست٬ بلکه ثبات افغانستان می ‌‌تواند زمینه ‌های توسعه اقتصادی منطقه را فراهم کند. محور دوم صلح، صلح بین الافغانی است. امروز به همه ثابت شده است که هیچ کس نمی ‌تواند از طریق جنگ و خشونت خواست خود را بر مردم افغانستان تحمیل کند. بدون شک بهترین راه حل مذاکره است که بین افغان‌ها صورت بگیرد و حکومت افغانستان همیشه این آمادگی را داشته است. درخواست من از همه طرف‌های درگیر این است که شرایط جدید را درک کنند و با تدبیر از این فرصت استفاده کنند.»

غنی اظهار داشت: «نیروهای ما روز به روز قوی‌تر می ‌شوند و توانایی شان برای دفاع از مردم افزایش می ‌یابد و کسانی که نمی ‌خواهند به پروسه صلح بپیوندند به انزوا خواهند رفت و محکوم تاریخ خواهند شد. همچنان صلح زمینه ساز مقابله قوی‌تر ما با تروریسم بین ‌المللی و نیز پرداختن به برنامه ‌های توسعه ای و محو فقر و تامین رفاه مردم خواهد بود.» 

رئیس جمهور افغانستان اضافه کرد: «به خاطر ثبات منطقه ای از همسایه‌ های دور و نزدیک خود از هند تا روسیه می ‌خواهم تا در تجدید اجماع منطقه ای سهیم شوند خصوصا اینکه خطر تروریسم هنوز از بین نرفته و بلکه جدی تر شده است.  مبارزه موثر علیه تروریسم نیازمند اجماع منطقه ای و جهانی است و باید این خطر جدی گرفته شود. اگر روند صلح با طالبان به سرانجامی برسد مقابله با تروریسم بین ‌المللی جهت موثر خود را پیدا خواهد کرد.» 

وی درخصوص مذاکرات صلح با طالبان گفت: «اکنون طالبان در دو راهی سرنوشت سازی قرار دارند. یا قرار گرفتن در خدمت سیاست بیگانگان و همراهی با تروریسم بین ‌المللی و بستر سازی برای رشد آنان که محکوم به نابودی هستند، و یا اینکه تصمیم بگیرند که به جنگ و خشونت پایان داده و در صلح و آبادی کشور خود سهیم شوند.»

اشرف غنی در کنفرانس مشترک خبری خود با وزیر دفاع آمریکا و دبیرکل ناتو افزود: ما در خط اول مبارزه با تروریسم بین ‌المللی قرار داریم و افغانستان خط نخست دفاع از دنیا در مقابل تروریسم است.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار