مهاجرت زودهنگام پرندگان به تالاب‌های چغاخور و گندمان

مدیرکل حفاظت محیط زیست چهارمحال و بختیاری، از مهاجرت زود هنگام تعدادی پرنده مهاجر به تالاب‌های بین المللی چغاخور و گندمان خبر داد.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد؛ شهرام احمدی گفت: تعدادی از پرندگان آبزی و کنار آبزی به دلیل نامساعد بودن زیستگاه‌های کشور‌های آسیای مرکزی و سیبری و پدیده خشکسالی در استان‌های همجوار، از اوایل مهرماه جاری و یک ماه زودتر از روال همه ساله، وارد تالاب‌های بین المللی چغاخور و گندمان شدند.

وی افزود: این پرندگان از خانواده اردک‌ها، غاز خاکستری، دُرنا، حواصیل، اگرت، اکراس، خروس کولی و چنگر‌ها هستند که تا اوایل فصل زمستان در این تالاب‌ها حضور دارند و سپس به کشورهای حاشیه خلیج فارس و شمال آفریقا مهاجرت ‌می‌کنند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست چهارمحال و بختیاری اضافه کرد: مهاجرت زودهنگام پرندگان به تالاب‌های استان نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۰ درصد افزایش داشته است.

احمدی با اشاره به مشاهده ۲ گونه پرنده مهاجر کمیاب حواصیل شب و خوتکا در تالاب بین المللی گندمان در تابستان امسال ادامه داد: ۶۷ قطعه از این گونه‌ها که از خانواده اردک‌ها هستند، برای نخستین بار در این تالاب لانه سازی و تخم گذاری کردند.

وی گفت: در حال حاضر ۳۰ هزار پرنده آبزی و کنار آبزی از خانواده مرغابی سانان، اردک، لک لک، اگرت و خروس کولی در تالاب‌های بین المللی چغاخور و گندمان شهرستان بروجن وجود دارد.

تالاب‌های بین المللی چغاخور و گندمان مهم‌ترین زیستگاه پرندگان تالابی و گونه‌های مهاجر در استان چهارمحال و بختیاری است.

انتهای پیام/ف

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.