رویترز: ملک سلمان با صدور مجوز رانندگی زنان، سنت‌شکنی کرد

خبرگزاری رویترز نوشت پادشاه سعودی با صدور مجوز رانندگی زنان پس از ۲۵ سال تلاش فعالان، به سنتی محافظه‌کارانه پایان داد.

رویترز: ملک سلمان با دستورش برای اجازه دادن به رانندگی زنان، سنت محافظه‌کارانه سرکوب زنان را شکستبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ خبرگزاری رویترز در گزارشی نوشت: ملک سلمان، پادشاه عربستان سعودی، روز سه‌شنبه طی حکمی اعلام کرد زنان نیز از این پس اجازه خواهند داشت رانندگی کنند. او با این تصمیم خود به سنتی محافظه‌کارانه پایان داد که فعالان حقوق بشر آن را نماد سرکوب زنان در عربستان می‌دانستند.

در این گزارش آمده است: عربستان سعودی به عنوان تنها کشور جهان که زنان در آن اجازه رانندگی نداشته‌اند، با انتقاد‌های گسترده روبرو بوده است. ممنوعیت رانندگی زنان در عربستان در حالی ادامه داشت که این کشور طی سال‌های اخیر شاهد بهبود تدریجی در برخی مسائل مربوط به زنان بوده است و دولت نیز اهدافی بلندپروازانه را در زمینه افزایش نقش زنان در اجتماع به ویژه به عنوان نیروی کار دنبال کرده است.

خبرگزاری رسمی عربستان سعودی اعلام کرد در حکم سلطنتی دستور داده شده است کمیته‌ای وزارتی تشکیل شود و ظرف مدت ۳۰ روز توصیه‌های لازم را در این خصوص ارائه کند و پس از آن دستور صادر شده تا ۲۴ ژوئن سال ۲۰۱۸ به اجرا درآید.

در حکم پادشاه عربستان سعودی آمده است این اقدام باید با رعایت الزامات شریعت اسلامی اجرا شود. در این حکم به جزئیات بیشتر در این خصوص اشاره نشده؛ اما آمده است اکثر اعضای شورای علمای دینی عربستان -که عالی‌ترین نهاد دینی در این کشور به شمار می‌رود- جایز بودن این کار را تایید کرده‌اند.

خالد بن سلمان، سفیر عربستان سعودی در آمریکا، گفت: امروز «یک روز بزرگ و تاریخی برای کشور ما است. پادشاه عربستان به این نتیجه رسیده که اکنون زمان مناسبی برای این تحول است؛ زیرا اکنون ما در عربستان سعودی یک جامعه جوان، پویا و باز داریم.»

این تصمیم عربستان بدون درنگ با واکنش‌های مثبت چه در داخل عربستان سعودی و چه در دیگر نقاط جهان روبرو شد.

فعالان زن بیش از ۲۵ سال تلاش کرده بودند تا زنان در عربستان سعودی اجازه رانندگی پیدا کنند.

در عربستان سعودی زنان به لحاظ قانونی باید یک قیم مرد داشته باشند و برای تصمیم‌گیری‌های مهم از جمله در زمینه تحصیل، استخدام، ازدواج، سفر و حتی درمان پزشکی از او کسب اجازه کنند.

سفیر عربستان سعودی در آمریکا گفت: زنان برای گرفتن گواهینامه نیازی به دریافت اجازه از قیم خودشان نخواهند داشت. زنان همچنین هنگام رانندگی نیاز ندارند در خودرو یک قیم همراه خودشان داشته باشند. آن‌ها همچنین اجازه دارند در هر نقطه‌ای از عربستان که بخواهند از جمله در شهر‌های مکه (مکرمه) و مدینه (منوره) رانندگی کنند.

خالد بن سلمان تصریح کرد زنان با داشتن گواهینامه از هر کدام از کشور‌های شورای همکاری خلیج فارس اجازه خواهند داشت در عربستان رانندگی کنند.

انتهای پیام/

گزارش رویترز درباره اجازه دادن به زنان عربستانی برای رانندگی کردن

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار