نشاطی مطرح کرد:

پاکسازی 10 هکتار از آب‌های آلوده به آروماتیک در عسلویه

رئیس پردیس انرژی و محیط زیست پژوهشگاه صنعت نفت از پاکسازی 10 هکتار از آبهای زیرزمینی به آروماتیک خبر داد.

پاکسازی 10 هکتار از آب های زیرزمینی آلوده به آرومایتک در عسلویهبه گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،جابر نشاطی رئیس پردیس انرژی و محیط زیست پژوهشگاه صنعت نفت در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار کرد: پروژه های بخش انرژی و محیط زیست پژوهشگاه صنعت نفت به صورت میدانی در پالایشگاه ها و مجتمع های پتروشیمی انجام می شود، یکی از پروژه های موفق ما اجرای میدانی پاکسازی و رفع آلودگی آب های زیرزمینی در عسلویه است.

وی ادامه داد: در پروژه  فوق 10 هکتار از آب های زیرزمینی آلوده به ترکیبات آروماتیک با بهره مندی از تکنولوژی تجزیه آلاینده ها با میکروب به حداقل میزان ممکن رسیده و سپس حذف شده است.

 رئیس پردیس انرژی و محیط زیست پژوهشگاه صنعت نفت افزود: البته در کنار این موضوع به تکنولوژی پایش و مانیتورینگ زیرزمینی هم دست یافته ایم به طوریکه اکنون نقشه آلودگی آبهای زیرزمینی قابل ارائه به متقاضیان امر است.

رفع آلودگی 15 هزار تن از خاک‌های خانگیران و سیبری با میکروب‌های بومی

نشاطی گفت: برای اولین بار به دانش فیلترهای فعال با میکروب دست یافتیم که از پروژه‌های برتر دنیا شناخته شده و در ممیزی انجمن سبز اروپا مورد انتخاب قرار گرفته است. هم اکنون این دانش فنی در عسلویه در حال اجراست.

رئیس پردیس انرژی و محیط زیست پژوهشگاه صنعت نفت در تشریح دیگر پروژه حوزه مربوطه گفت: اجرای میدانی پاکسازی زیستی خاک‌های آلوده به نفت با استفاده از روش‌های میکروبی خاک‌های آلوده به مواد نفتی در منطقه سیری انجام و منطقه آلوده به پوشش گیاهی تبدیل شده است.

وی با بیان اینکه حجم خاک رفع آلوده شده در منطقه فوق 5 هزار تن بوده است، افزود: حدود 10 هزار تن از خاک‌های آلوده منطقه خانگیران نیز طبق روش فوق به پوشش گیاهی تبدیل شده است.

نشاطی از پاکسازی خاک‌های آلوده در منطقه خراسان خبر داده و گفت: تکنولوژی این پروژه استفاده از کنسرسیوم‌ میکروب‌‌های بومی است.

ساخت 15 سنسور سیار برای اندازه‌گیری آلاینده‌های گاز و هوا

رئیس پردیس انرژی و محیط زیست پژوهشگاه صنعت نفت گفت: طراحی و ساخت سنسورهای سیار و موبایلی برای اندازه‌گیری آلاینده‌های زیست محیطی در دستور کار قرار گرفته است.

وی ادامه داد: تاکنون این سنسورها توسط شرکت‌های خارجی به کشور وارد می‌شده ولی اکنون قریب به 15 نوع از آنها ساخته و تحویل کارفرما شده است.

نشاطی ادامه داد: این سنسورهای برای اندازه‌گیری فلزات سنگین و ترکیبات فنور در آب و پساب، همچنین اندازه‌گیری متان، مونواکسید کربن، سولفید هیدروژن، دی اکسید گوگرد، اکسید نیتروژن نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

رئیس پردیس انرژی و محیط زیست پژوهشگاه صنعت نفت بیان کرد: همچنین این دستگاه آمادگی اندازه‌گیری آلاینده‌های موجود در هوا، گاز،‌آب و پساب را دارد.

راه‌اندازی سامانه‌های میکرو سی‌اچ‌پی برای تولید برق در نقاط مرزی و سکوهای نفتی

وی گفت: راه‌اندازی سامانه‌های میکرو سی‌اچ‌پی از دیگر اقدامات پژوهشگاه صنعت نفت است در این سامانه بر روی موتورهای گازسوز تعمیراتی انجام داده و آن را به حالت دائم کاری تبدیل می‌کنند. خوراک این موتورها گاز بوده و خروجی‌ آنها برق و حرارت است.

نشاطی ادامه داد: از این فناوری در نقاط مرزی و سکوهای نفتی که امکان انتقال برق در این مناطق ضعیف است استفاده می‌شود.

رئیس پردیس انرژی و محیط زیست پژوهشگاه صنعت نفت بیان کرد: تا آخر سال راندمان انرژی در سیستم‌های میکرو سی‌اچ‌پی تا هشتاد درصد افزایش و میزان مصرف سوخت هم کاهش خواهد یافت.

وی در پایان گفت: نوع اول ساخته شده و نوع دوم تا پایان سال با افزایش راندمان تولید خواهد شد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار