نورانی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

شعار دادن راهکار افزایش صادرات نیست/کاهش چشمگیر صادرات محصولات کشاورزی

یک مقام مسوول گفت: در پنج ماه نخست سال با 10درصد کاهش، 2 میلیون و 15 هزارتن انواع محصولات کشاورزی با ارزش بالغ بر یک میلیارد و 726 میلیون دلار صادر شد.

شعار دادن راهکار افزایش صادرات نیست/کاهش چشمگیر صادرات محصولات کشاورزیرضا نورانی رییس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی در گفتگو با خبرنگارصنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، از کاهش میزان صادرات محصولات کشاورزی خبر داد و گفت: براساس آخرین آمار در پنج ماه نخست سال 2 میلیون و 15 هزارتن انواع محصولات کشاورزی با ارزش بالغ بر یک میلیارد و 726 میلیون دلار صادر شد که نسبت به مدت مشابه  سال گذشته از نظر ارزشی 10 درصد کاهش داشته است.

نورانی با اشاره به اینکه بالاترین کاهش میزان صادراتی را میوه های تابستانه،گل و گیاهان زینتی به خود اختصاص داده اند، بیان کرد: دولت دوازدهم  در زمینه توسعه صادرات محصولات کشاورزی به ویژه باغی و صیفی راهکارهای مناسبی را در دستور کار خود قرار دهد تا این میزان کاهش در ماه های آینده جبران شود.

وی با بیان اینکه نگاه ویژه توسعه صادرات محصولات غیر نفتی باید در دستور کار قرار گیرد، گفت: براین اساس انتظار می رود که تشکل ها برنامه مناسبی در زمینه رفع مشکلات صادراتی به کارگیرند.

ضعف سیستم بانکی صادرات محصولات کشاورزی را به چالش کشید

رییس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی با اشاره به مشکلات پیش روی صادرات اظهار کرد: صادرکنندگان پس از بازاریابی و ایجاد بازارهای جدید با مشکل نقل و انتقال پول در سیستم بانکی مواجه هستند، چرا که آنها برای تبدیل دلار و یورو به ریال موظف به پرداخت مبلغی هستند که این امر به سبب افزایش هزینه ها مشکلاتی ایجاد کرده است.

این مقام مسوول ادامه داد: با وجود  ضعف سیستم بانکی، مشکلات حمل و نقل جاده ای، نبود کانتینرهای یخچالی امکان صادرات وجود ندارد.

وی با اشاره به مشکلات پیش روی صادرات به قطر بیان کرد: صادرکنندگان پس از بازاریابی محصولات با افزایش 20 تا 25 درصدی کرایه حمل و نقل مواجه شدند که در چنین شرایطی امکان رقابت با رقبا  در بازار قطر میسر نیست.

نورانی با بیان اینکه شعار دادن راهکار افزایش صادرات نیست، افزود: براین اساس باید تمهیدات ویژه ای در زمینه  زیرساخت های مختلف صادراتی نظیر سیستم مکانیزه سورتینگ و بسته بندی محصولات،رفع مشکلات حمل و نقل جاده ای و افزایش کانتینرهای یخچالی گرفته شود.

رییس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی با اشاره به ضرورت توجه جدی به توسعه صادرات محصولات غیرنفتی تصریح کرد: تشکل های صادراتی با نهاد های تصمیم گیر باید راهکارهای مناسبی برای توسعه تولید، صادرات و مثبت شدن تراز تجاری بخش کشاورزی به کار گیرند.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار