باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد:

چرا رژیم صهیونیستی خواهان جدایی کردستان عراق است؟

طی ماه‌های اخیر موضوع برگزاری همه‌پرسی جدایی کردستان عراق به یکی از موضوعات چالشی خاورمیانه تبدیل شده است.

چرا رژیم صهیونیستی خواهان جدایی کردستان است؟به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، موضوع برگزاری همه‌پرسی جدایی کردستان عراق به یکی از موضوعات داغ و جنجالی ماه‌های اخیر در منطقه غرب آسیا تبدیل شده است. از زمانی که مسعود بارزانی رئیس اقلیم کردستان عراق روز 25 سپتامبر (3 مهر 1396) را به عنوان تاریخ برگزاری همه‌پرسی جدایی کردستان اعلام کرد، تقریبا تمامی بازیگران اصلی منطقه‌ای و بین‌المللی به دلیل خطر افزایش ناامنی و بی‌ثباتی در منطقه با ایده برگزاری این همه‌پرسی مخالفت کرده‌اند. در این میان اما رژیم صهیونیستی آشکارا اعلام کرده است که خواهان برگزاری این همه‌پرسی است و از تشکیل یک دولت کُردی مستقل در منطقه حمایت می‌کند!

اما چرا این رژیم بر خلاف تمام مخالفت‌های بین‌المللی به دنبال جدایی کردستان است؟ پاسخ به این پرسش را می‌توان در دو محور کلی جستجو کرد.

جستجو برای یک متحد در یک محیط متخاصم

به نوشته نیویورک تایمز، رژیم صهیونیستی از دیرباز به چشم یک "متحد طبیعی" به کُردها نگاه کرده است. همین نگاه باعث شد که این رژیم بلافاصله پس از تاسیس، برای خروج از انزوای منطقه‌ای، روابط نظامی، اطلاعاتی و تجاری ویژه‌ای با آنها برقرار کند. حمایت‌های پنهانی رژیم صهیونیستی از اقلیت کُرد در برابر اکثریت عرب در دهه 60 و 70 میلادی و کمک سران کُرد به فرار یهودیان عراق به فلسطین اشغالی یکی از موارد همکاری متقابل آنها با یکدیگر به شمار می‌رود که در اسناد مختلف تاریخی به آنها اشاره شده است.

چرا رژیم صهیونیستی خواهان جدایی کردستان است؟
تصویر نیویورک تایمز از تسوری زاگی (راست) افسر سابق ارتش رژیم صهیونیستی در کنار ملا مصطفی بارزانی از رهبران سابق کُردهای عراق در سال ۱۹۶۶

به همین دلیل، اکنون نیز رژیم صهیونیستی همچون گذشته به دنبال یک متحد جدید در منطقه است و اگر زمانی دلیل آن تنها خروج از انزوای منطقه‌ای و مقابله با دشمنان عرب بود، اکنون ایران نیز به جمع آنها اضافه شده است. در واقع، رژیم صهیونیستی به کردستان به عنوان یک "وزنه متعادل‌کننده" در برابر دشمنان خود نگاه می‌کند و اکنون با بالاگرفتن تنش‌های منطقه‌ای بویژه در سوریه و عراق و ادعاهایی که به طور همزمان در رابطه با نفوذ رو به گسترش ایران در منطقه مطرح می‌کند، به همه‌پرسی جدایی کُردها که پس از جنگ جهانی اول و فروپاشی امپراتوری عثمانی همواره به دنبال تشکیل یک دولت مستقل بوده‌اند، به عنوان یک "فرصت جدید" برای تقابل با ایران نگاه می‌کند.

چرا رژیم صهیونیستی خواهان جدایی کردستان است؟
تصویر نیویورک‌تایمز از یهودیانی که در سال ۱۹۷۰میلادی با کمک کُردهای عراق از این کشور فرار کرده و به کنسولگری رژیم صهیونیستی در ایران آمدند تا از آنجا به فلسطین اشغالی مهاجرت کنند

رژیم صهیونیستی از اینکه تشکیل چنین دولتی را در راستای منافع امنیتی خود بنامد نیز هیچ ابایی ندارد. «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر این رژیم ماه گذشته در جریان سفر 10 روزه خود به آمریکای لاتین پیش از شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل با صراحت از جدایی کردستان حمایت کرد. وی نه تنها گفت از همه‌پرسی جدایی کردستان حمایت می‌کند بلکه علنا از "تشکیل یک دولت کُردی مستقل" در منطقه نیز حمایت کرد.

جالب آنکه وی در حالی اعلام کرد که از تلاش کُردها برای داشتن یک دولت مستقل حمایت می‌کند که تاکنون هم او و هم سران فعلی و سابق این رژیم بارها اعلام کرده‌اند اجازه تشکیل یک دولت فلسطینی مستقل را در اراضی اشغالی نمی‌دهند.

نتانیاهو پیشتر نیز در سال 2004 طی یک سخنرانی در موسسه مطالعات امنیت ملی اسرائیل از جدایی کردستان حمایت کرده بود اما اظهارات اخیر او در مقام نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی،‌ موضع رسمی این رژیم در قبال همه‌پرسی جدایی کردستان به شمار می‌رود.

«رووین ازار» - دیلپمات اسرائیلی مستقر در آمریکا - نیز چندی پیش در گفتگو با رسانه‌ها صریحا اعلام کرد اسرائیل اولین رژیمی خواهد بود که پس از برگزاری همه‌پرسی، دولت کردستان را به رسمیت خواهد شناخت. او گفت اسرائیل و کُردها دارای ارزش‌ها، چالش‌ها و تهدیدات مشترکی هستند و به همین دلیل، یک متحد طبیعی برای یکدیگر به شمار می‌روند.

همچنین، «آیلت شاکد» وزیر دادگستری رژیم صهیونیستی چندی پیش با بیان اینکه آمریکا، اسرائیل و غرب منافع مشترکی در تاسیس دولت کردستان دارند، از آمریکا خواست که همانند اسرائیل از این فرآیند (جدایی کردستان عراق) حمایت کند.

تضمین دسترسی درازمدت به منابع نفت خام

سوای تقابل با دشمنان منطقه‌ای، دلیل دیگر حمایت رژیم صهیونیستی از همه‌پرسی جدایی کردستان را می‌توان در بحث امنیت انرژی جستجو کرد. همانگونه که خبرگزاری اسپوتنیک روسیه چندی پیش گزارش داد، اسرائیل با حمایت از تشکیل یک دولت کُردی مستقل در واقع با یک تیر دو نشان را هدف قرار داده است؛ اول اینکه باعث تضعیف رقبای منطقه‌ای خود شود و دیگر آنکه مشکل انرژی خود را نیز حل کند.

رژیم صهیونیستی از ابتدای تاسیس در سال 1948 میلادی همواره با مشکل تامین انرژی دست به گریبان بوده است. این رژیم تا چند سال پیش یک وارد‌کننده صِرف نفت و گاز به شمار می‌رفت؛ مسئله‌ای که یک تهدید جدی برای امنیت آن بود. باوجود اینکه این رژیم در منطقه‌ای مملو از منابع نفت و گاز قرار گرفته، اما به دلیل حضور در یک محیط متخاصم همواره نگران تأمین انرژی خود بوده است و در مقاطعی از تاریخ به دلایل مختلفی از جمله تحریم نفتی اعراب مجبور شده است بخش عمده‌‌ای از انرژی مورد نیاز خود را از خارج از منطقه خاورمیانه تأمین کند.

چرا رژیم صهیونیستی خواهان جدایی کردستان است؟
حمل پرچم رژیم صهیونیستی در تجمعات حامیان برگزاری همه‌پرسی جدایی کردستان عراق

رژیم صهیونیستی به دلیل ناامنی شدیدی که در حوزه انرژی احساس می‌کرد پس از تحریم نفتی کشورهای عرب دست به تلاش‌های گسترده‌ای برای تامین نیاز خود زد و با صرف هزینه‌های گزاف قریب به 400 حلقه چاه عمیق را در اراضی اشغالی فلسطین به منظور دستیابی به نفت و گاز حفر کرد اما به دلیل وجود منابع زیرزمینی ناچیز هرگز نتوانست در حوزه انرژی به خودکفایی برسد.

از سوی دیگر، واردات نفت و گاز این رژیم نیز در طول 60 سال گذشته همواره تابع کیفیت روابط آن با کشورهای منطقه و جهان بوده است؛ زمانی این رژیم برای مقابله با تحریم نفتی اعراب، نفت خام مورد نیاز خود را از ایران تامین می‌کرد اما با سقوط شاه و پیروزی انقلاب اسلامی در ایران این دریچه نیز به روی آن بسته شد. به همین دلیل، رژیم صهیونیستی اکنون در کنار منافع متعدد دیگری که در تشکیل یک دولت کُردی مستقل در منطقه جستجو می‌کند، به منابع نفتی کرکوک عراق نیز به عنوان یک منبع مطمئن برای تامین بخشی از انرژی مورد نیاز خود چشم دوخته است.

میدان نفتی کرکوک یکی از بزرگترین میدان‌های نفتی عراق است که حجم ذخایر آن بالغ بر 10 میلیارد بشکه تخمین زده شده است. مسئولیت استخراج نفت از این میدان نفتی هم‌اکنون برعهده شرکت نفت عراق است اما در صورت جدایی کردستان عراق و انتقال اختیار بهره‌برداری از آن به اقلیم کردستان، این میدان نفتی می‌تواند تا سالها خیال رژیم صهیونیستی را از واردات نفت خام آسوده کند.

مهدی حاجت‌پور

انتهای پیام /

دلایل حمایت اسرائیل از جدایی کردستان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵۵
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۵۶ ۰۳ آبان ۱۳۹۶
دوباره قدر نشناسی مردم کوفه به علی! البته این بار توسط کردستانِ عراق قدرنشناس !
کردهای عراقی خیلی باید متوجه حیله یهودی های صهیونیست مکار باشند و دم به تله شان ندهند.
آتشی که دامنگیر مردم مظلوم فلسطین شد، هم این جوری شکل گرفت و بعدها کار به اشغال فلسطین کشید!
Iran (Islamic Republic of)
فدا
۱۹:۴۳ ۲۵ مهر ۱۳۹۶
اگرسپاه نبودالان چیزی به اسم کردستان عراق وجودنداشت ماکردهستیم دیدیم که داعش تاارببل آمد
Iran (Islamic Republic of)
فدا
۱۹:۳۶ ۲۵ مهر ۱۳۹۶
سلام من کردهستم امااین بارزانی خیلی دیوانه شده فکرعواقب کارشونکرده خیال کرده واقعا صاحب یک کشوره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۰ ۰۳ مهر ۱۳۹۶
سلام
من اصالتا کرد هستم
کردهای ایران مرد هستن
کردهای ایران فریب رژیم غاصب صهیونیستی رو نمی خورد
کردهای شریف و مرد ایران
ما کرد هستیم و مهمتر از آن ما ایرانی هستیم
این افتخار است که هم ایرانی بمانیم هم کرد
Iran (Islamic Republic of)
کورد
۱۴:۲۶ ۰۳ مهر ۱۳۹۶
کورد هر که باشد شجاع است





درود بر کوردهای با غیرت و شجاع که توانستند جلوی داعش رو بگیرند......
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۹ ۰۳ مهر ۱۳۹۶
اگر جنگی در بگیرد بین کردها و حامی آنها اسرائیل آنها یی که شاخ و شونه میکشند برای دشمنی با اسرائیل و دنیا میرند مثل موش تو سوراخ قایم میشند بازم آنها یی که میگند با دنیا دوست بشیم باید برند بجنگند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۱ ۰۳ مهر ۱۳۹۶
اسراییل آمد بیخ گوشمان آماده جنگ بزرگ دیگری با این کردها شوید
-
ناشناس
۰۸:۱۷ ۰۳ مهر ۱۳۹۶
ایران باید می ذاشت داعش کردستان رو بگیره وباخاک یکسانش کنه بعد باکمک مردم عراق ازادش کنه اون موقع کردستانی وجود نداشت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۱۷ ۰۳ مهر ۱۳۹۶
این بارزانی گور به گور شده مگه همین پارسال نبود که از ایران به خاطر کمک هاش در برابر جنگ با داعش تشکر کرد و گفت اگه کمک های ایران نبود هممون قتل عام میشدیم !!!؟؟؟؟ همون داعشی که اسراییلی ها درستش کردن و همه فعالیتهاشون رو بهشون ابلاغ میکنند !!!؟؟؟ حالا چی شده که ...!!؟؟؟ بارزانی بی خرد احمق
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۵۵ ۰۳ مهر ۱۳۹۶
دولت مردان ما اینقدر درگیر برجام شدن که از خطر بیخ گوش غافل موندن!
ما می بایست خیلی پیشتر از اینها گزینه های خودمون رو آماده میکردیم.
هم بارزانی ها و هم طالبانی ها رو ما بزرگشون کردیم و زیر پر و بالشون رو گرفتیم اونوقت بر روی ما شمشیر میکشن آدم به این رفتار چی باید بگه؟
خونه ها و باغات این آقایون هنوز توی تهران و کرج موجوده.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۵۲ ۰۳ مهر ۱۳۹۶
واقعا این بارزانی احمق تمام عیار است یادش رفته داعش مورد حمایت رژیم صهیونیستی چه بر سر کردها آوردند و اگر ایران نبود الان زنها و دختران کرد بچه هایی با پدرهای بین المللی بدنیا می آوردند
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۰۶:۳۶ ۰۳ مهر ۱۳۹۶
دیروز داعش رو علم کردن. امروز اقلیم کردستان رو و فردا ...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۲۴ ۰۲ مهر ۱۳۹۶
داعشی دیگر در راه است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۲۲ ۰۲ مهر ۱۳۹۶
به کردها توهین نکنید تا ما نگهبانان مرزهای غربی کشور عزیزمان ایران هستیم نه عرب و نه صهیونیست و نه دوستانمان در انسوی مرز جرات تجاوز به خاک ایران زمین را نخواهند داشت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۴۶ ۰۲ مهر ۱۳۹۶
بنظر من تا کردستان عراق کردهای ایران را تحریک نکرده باید تو نطفه این قضیه خفه بشه حتی ارزش تهاجم نظامی هم داره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۲۵ ۰۲ مهر ۱۳۹۶
بارزانی و هم قطارانش دنبال مال ومنال دنیا هستندو دنیاپرستی چشمشان راگرفته که به نصیحت بزرگان منطقه گوش شنوا ندارن وعاقبت این کار فکر نمیکنتد مگر عراقیها چه بدی بهشون کردن که میخواهند خودشون جدا کنند تازه خودمختار هم که هستند پس زیاده خواهی میکنند تا آزادی خواهی. مرگ بر اسراییل ظالم.مرگ بر آمریکای خونخوار
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۸ ۰۲ مهر ۱۳۹۶
ببینن اسراییل چی بهش پیشنهاد داده بیشتر از اون بهش بدن چون چیزی که واضحه دلش برا مردمش نسوخته
Iran (Islamic Republic of)
الیاس
۲۰:۴۰ ۰۲ مهر ۱۳۹۶
هیچ تغییری در حاکمیت عراق شکل نخواهد گرفت ؛ اقلیم فقط در جهت اخذ امتیازات بیشتر از حکومت مرکزی سیاستمداری میکند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۹ ۰۲ مهر ۱۳۹۶
نباید اجازه داد کردستان جدا بشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۳ ۰۲ مهر ۱۳۹۶
این عراقی ها باید از اول زیر بار حکومت فدرالی نمی رفتند و خود مختاری به کرئستان نمی دادند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۱۰ ۰۲ مهر ۱۳۹۶
اگر کردستان عراق جدا شود ایران با اسرائیل همسایه شده
مرگ بر اسرائیل مرگ بر اسرائیل مرگ بر اسرائیل
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۵۰ ۰۲ مهر ۱۳۹۶
رژیم صدام و داعش به کردها ظلم میکرد چون کردهای عراق در مقطعی حامی ایران بودند و در این سالها خون دلهایی خوردند
دلیل جدایشان هم شاید فرار از بدبختی و نکبت و جنگ و خونریزیها باشد
سرزمین زیبا و کوهستانی با منابع زیاد نفت و گاز و حملات شیمیایی رژیم بعث به کردها سبب مخالفتشان با رژیم بعث و نیز مبارزه با داعش و تکفیریها و غیره سبب یک غرور و خود بزرگ بینی و ارامش نسبی شد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۰ ۰۳ مهر ۱۳۹۶
الکی مظلوم نمایی نکن برادر من اینها هیچ وقت حامی ایران نبودند و نیستند!اون درگیریشون هم با صدام هیچ ربطی به اینکه حامی ایران بودند نداره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۵۰ ۰۲ مهر ۱۳۹۶
رژیم صدام و داعش به کردها ظلم میکرد چون کردهای عراق در مقطعی حامی ایران بودند و در این سالها خون دلهایی خوردند
دلیل جدایشان هم شاید فرار از بدبختی و نکبت و جنگ و خونریزیها باشد
سرزمین زیبا و کوهستانی با منابع زیاد نفت و گاز و حملات شیمیایی رژیم بعث به کردها سبب مخالفتشان با رژیم بعث و نیز مبارزه با داعش و تکفیریها و غیره سبب یک غرور و خود بزرگ بینی و ارامش نسبی شد
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۸:۴۴ ۰۲ مهر ۱۳۹۶
دولتها نباید ظلم و تبعیض بر اقوام را تا جایی پیش ببرند که صبر مردم به سر برود و دیگر قابل کنترل نشود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۲۶ ۰۲ مهر ۱۳۹۶
به هیچ وجه تجزیه صورت نخواهدگرفت ورفراندوم هم به صورت نمایشی است فقط آمریکاو انگلیس و فرزندنامشروع آنها یعنی صهیونیست میخواهند قلدری خودرا به اثبات برسانند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۲۳ ۰۲ مهر ۱۳۹۶
به نظر من اگر ایران به کردهای کردستان عراق(که ایرانی الاصل هستند) کمک می کرد تا یک دولت مستقل ایجاد کنند هم کردها دست به دامان صهیونیستها نمی شدند هم کشوری متحد ایران تشکیل می شد سابقه دفاع مقدس نشان داد که اعراب هم شیعه هم سنی بر علیه کشور ما جنگیدند ولی کردها با ایران متحد بودند و بر علیه بعثیها جنگیدند ...
Iran (Islamic Republic of)
پونه
۱۸:۰۸ ۰۲ مهر ۱۳۹۶
بارزاني سرزمين پدريش نيست كه بخواهداين مناطق را صاحب شودكردستان عراق متعلق به تمام مردم عراق است اسراييل داعشيها رومداوا ميكنه داعش پروره
Iran (Islamic Republic of)
حسن
۱۷:۵۱ ۰۲ مهر ۱۳۹۶
مرگ بر تروریست وطن فروش
Iran (Islamic Republic of)
عباس اصغری
۱۷:۲۷ ۰۲ مهر ۱۳۹۶
الان عراق باید با همفکری ایران, در کردستان عراق هلی برد نیرو انجام دهد و با یک کودتا ریشه بارزانی را خشک کند. این بارزانی فقط حرف زوررحالیش میشه.
Iran (Islamic Republic of)
حمیده
۱۷:۲۵ ۰۲ مهر ۱۳۹۶
بدون جنگ خونریزی جدابشه خیلی بهتره چون اگه دخالت نطامی بشه خیلی ازبیگناهان قربانی میشن .
Iran (Islamic Republic of)
بنده خدا
۱۸:۵۵ ۰۲ مهر ۱۳۹۶
ببخشید مگر پنیر که بشه راحت برید؟؟؟؟؟؟
Netherlands
کورد
۱۷:۱۹ ۰۲ مهر ۱۳۹۶
خوب از اول ایران حمایت میکرد تا اسراییل منافق نیاد پا پیش بکشه

همین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۲ ۰۲ مهر ۱۳۹۶
ساده لوحی هم حدی داره
Iran (Islamic Republic of)
سیدمهدی احمدی
۱۶:۴۱ ۰۲ مهر ۱۳۹۶
برای رژیم نحس نجس و غاصب اسرائیل از نیل محق شده است و الان فرات را بوسیله بخش شمالی عراق در غالب دولت می خواهد مححق کند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۹ ۰۲ مهر ۱۳۹۶
خاک تو سرتون که اسراییل داره بازیتون میده..
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۵ ۰۲ مهر ۱۳۹۶
بارزانی با پست ترین موجودات هم پیمان شد نتیجه اش را مانند شاه ملعون خیلی زود میبینه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۹ ۰۲ مهر ۱۳۹۶
نمک نشناسند این همه بهشون خوبی وکمک کردن این همسایه ها وخود عراقیها سر آخر رفتن باصیهیونیستهای جنایتکار همپیمان شدند . اونها دیر یا زود از کرده خود پشیمان خواهندشد که دیگر انوقت دیر شده است .شما مسلمانید !!!!اینطور به برادراتون پشت میکنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۶ ۰۲ مهر ۱۳۹۶
باید سیاست کرد تا جنگ کرد ها و دولت عراق دو باره شروع نشود به نظر من باید دولت خود مختار کردستان شامل کردستان عراق و ایران و ترکیه و سوریه تشکیل بشود آن هم مثل دولت سوید و دانمارک که نیروی نظامی ندارند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۴۷ ۰۳ مهر ۱۳۹۶
تشکیل دولت نژادی ایده بسیار خطرناکی است که دامن همه کشورها را میگیره!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۱ ۰۲ مهر ۱۳۹۶
اقایون کردهای عراق
پنیرمجانی فقط تو تله موش پیدامیشه
اسراییل ازتون سواستفاده میکنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۶ ۰۲ مهر ۱۳۹۶
چون بارزانی سگ دست پرورده ی نتانیاهوعه
-
ناشناس
۱۴:۳۲ ۰۲ مهر ۱۳۹۶
ایکنیش و ایبینیش
ترجمه : یعنی انجامش میدی و نتیجه شو میبینی اقلیم کردستان!!!!!
امیدوارم 20 سال دیگه التماس نکنین که تو رو خدا بیاین خونه های ما رو از چنگ یهودی ها نجات بدین
هر کی به هرچی لیاقت داره میرسه شما لیاقتتون همون اسرائیله که بیاد و حالتونو بگیره
آخه آدم اینقدر بی فکر و بدون دور اندیشی؟!!!!!!!!!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۲ ۰۲ مهر ۱۳۹۶
لطفا یه نقشه هم قرار بدین
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
ناشناس
۱۴:۲۹ ۰۲ مهر ۱۳۹۶
کشور عراق با مجموعه اقوامش یک واحد سیاسی متحد وقوی در منطقه خواهد بود و می تواند نقش مهمی در وحدت امت اسلامی ایجاد کند . کرد واقعی صلاح الدین ایوبی است که در مقابل صهیونیست های و صلیبی ها ایستاد و فلسطین قدس را آزاداکرد .
کردی که در خدمت رژیم پلید صهیونیستی است و نوکر و سرپل آمریکا در منطقه است ، نباشد بهتر است .
Iran (Islamic Republic of)
امیرهوشنگ نورا
۱۴:۲۴ ۰۲ مهر ۱۳۹۶
خدا را شکر من در زابل زندگی می کنم که دورترین جای ایران از اقلیم خودمختار کردستان عراق است.
فکر می کنم اسرائیل بعلت آب و هوای خوب کردستان عراق علاقه مند به آن منطقه است، به همین علت من در سیستان و بلوجستان احساس راحتی می کنم.
Iran (Islamic Republic of)
سنندج قهرمان
۱۵:۵۲ ۰۲ مهر ۱۳۹۶
حکایت تو همانند حکایت اون شخصی است که تو کشتی نشسته بود و گفت به من چه دیگری جای خود را سوراخ میکند
هرچند کاملاً واضح است تو اهل سیستان نیستی چون مردم سیستان مردم فهیمی هستند
Romania
مهدی
۱۴:۱۰ ۰۲ مهر ۱۳۹۶
ایران باید جواب گستاخی های بارزانی را بدهد
United States of America
ناشناس
۱۴:۰۷ ۰۲ مهر ۱۳۹۶
وای چه احمق هایی ....هیچ گربه ای محض رضای خدا موش نمیگیره این کرد های عراقی نمیدونند که با حمایت کردن از رژیم تروریست صهیونیت غاصب به مصیبتی گرفتار خواهند شد
Germany
ناشناس
۱۳:۴۵ ۰۲ مهر ۱۳۹۶
خدا رحم کنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۹ ۰۲ مهر ۱۳۹۶
اینم مثل یاسر عرفات مثل مترسک هر روز رو دل یکی بود تا گردونه به این جا رسوندش ولی هنوز تو گردونه هست حالا باید این گردونه رابچرخونیم بینم کجا پرتش کنیم بره از شرش خلاص شیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۸ ۰۲ مهر ۱۳۹۶
اینافقط بلدن بین مردم تفرقه بیندازن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۸ ۰۲ مهر ۱۳۹۶
اینافقط بلدن بین مردم تفرقه بیندازن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۸ ۰۳ مهر ۱۳۹۶
اون روزی که داعش داشت نزدیک اقلیم کردستان می شد و اینا داشتن شکست میخوردن و امریکاییها دست رد به سینه شون زده بودن به غلط کردن افتاده بودن از ایران درخواست کمک کردند.حالا برای ما ادم شدن میخوان در جهت منافع صهیونیستها کشور راه بندازن!!
آخرین اخبار