به بهانه هفته دفاع مقدس؛

گفتگو با نویسنده جانبار دوران دفاع مقدس/نخ عمر خاطراتی از جانباز دوران دفاع مقدس

جانباز دوران دفاع مقدس خاطرات خود در این دوران ۸ ساله را در کتابی به نام نخ عمر به نگارش در آورده است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ رژیم بعثی عراق در ۳۱ شهریور سال ۱۳۵۹ جنگی تمام عیار و نابرابر را علیه ایران آغاز کرد.

آن روز‌ها همه می‌کوشیدند تا مبادا وجبی از این سرزمین، به دست دشمنان بیفتد.

سرهنگ دوم نوازالله دهقانی افسر بازنشسته تیپ ۵۵ هوابرد شیراز از جمله کسانی بود که در سال ۶۲ به عنوان امدادگر به کردستان اعزام و از سال ۶۳ به استخدام ارتش درآمد سپس مدتی را در پادگان آموزشی به عنوان مسئول آموزش فعالیت و بعد از آن به جبهه اعزام می‌شود.

حال این افسر بازنشسته خاطرات خود در دوران دفاع مقدس را در کتابی به نام نخ عمر به چاپ رسانده است.

کتاب نخ عمر یکی از کتاب‌های حوزه دفاع مقدس است که با حمایت معاونت فرهنگی بنیاد شهید و امور ایثارگران فارس در بهمن ماه ۹۴ چاپ و منتشر شده است.

این کتاب با درون مایه طنز و ادبیات محاوره در قالب ۲۴ فصل و ۲۳۸ صفحه به بیان خاطرات نویسنده از دوران دفاع مقدس می‌پردازد.

همچنین در این کتاب نویسنده سعی دارد نقش ارتش و تلاش ارتشیان در جنگ را در لابلای خاطراتش نشان دهد.

گفتگو با نویسنده جانبار دوران دفاع مقدس/نخ عمر خاطراتی از جانباز دوران دفاع مقدس

 سرهنگ دوم نوازالله دهقانی افسر بازنشسته تیپ ۵۵ هوابرد شیراز در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ گفت: از آن جا که من در دوران خدمتم در ارتش و تیپ ۵۵ هوابرد، نیروی چترباز بوده ام، این نام را برای کتاب و مجموعه خاطراتم برگزیدم. البته نخ عمر، که نیرو‌های چترباز بیشتر با آن آشنایی دارند بند یا رشته‌ای است که از دهانه فرار چتر به انتهای بند پیوند متصل است و با یک فشار ۲۵ پوندی این نخ پاره می‌شود و در واقع علت پارگی آن، همان شوک وارده توسط چترباز است که از هواپیما به بیرون می‌پرد که در این زمان چتربازان موفق به جداشدن از هواپیما می‌شوند.

اگر این رشته پاره نشود چترباز در ناحیه زیر هواپیما گیر کرده و موفق به جدا شدن از آن نمی‌شود.

گفتگو با نویسنده جانبار دوران دفاع مقدس/نخ عمر خاطراتی از جانباز دوران دفاع مقدس

نویسندگی در حوزه دفاع مقدس

وی با اشاره به اینکه یکی از دلایل انتخاب حوزه تخصصی دفاع مقدس برای نویسندگی را حضور در جبهه در دوران جنگ تحمیلی و علاقمندی به ثبت خاطرات خود در آن دوران دانست.

این افسر بازنشسته تیپ ۵۵ هوابرد شیراز ادامه داد: تشویق دوستان موجب شد خاطراتم در دوران دفاع مقدس را به رشته تحریر درآورم که برای بررسی و راهنمایی بیشتر به سراغ اساتید این فن رفتم.

وی ادامه داد: من در این کتاب به جمع آوری مجموعه خاطراتم در دوران دفاع مقدس پرداخته ام و این خاطرات به دو گروه کلی تقسیم می‌شود.

سرهنگ دوم نوازالله دهقانی تصریح کرد: یک بخش از کتاب مربوط به زمانی است که به عنوان نیروی بسیجی مشغول به خدمت بوده ام، حوالی سال ۶۲ که به عنوان امدادگر به کردستان اعزام شدم و خاطرات مربوط به آن دوران است و بخش دیگر از سال ۶۳ که به استخدام ارتش درآمدم و مدتی را در پادگان آموزشی به عنوان مسئول آموزش و تخریب گلوله‌های عمل نکرده هنگام مانور بودم و دوران پس از آن که به جبهه اعزام شدم و مجروحیت‌هایی که در آن عملیات‌ها داشتم.

گفتگو با نویسنده جانبار دوران دفاع مقدس/نخ عمر خاطراتی از جانباز دوران دفاع مقدس

 

خصوصیات نویسندگان عرصه دفاع مقدس

سرهنگ دوم نوازالله دهقانی افزود: نویسندگانی که در حوزه دفاع مقدس به خلق اثر می‌پردازند لازم است یا خود این دوران را از نزدیک دیده و لمس کرده باشند و یا با کسانی که در دوران دفاع مقدس نقش آفرینی داشته اند از نزدیک مصاحبه کرده و امانتداران خوبی در نقل خاطرات و این دوران باشند، بی طرف بودن نویسنده و امانتداری وی در انتقال خاطرات و رویداد‌ها از ویژگی‌های یک نویسنده خوب در این حوزه است.

این جانباز دوران دفاع مقدس اضافه کرد: تاکنون کتاب‌های خوبی در حوزه دفاع مقدس به چاپ رسیده، اما در سال‌های گذشته شاهد این بوده ایم که نویسندگان برخی از این آثار به سمت کار‌های کلیشه‌ای و گزارش گونه رفته اند و این موضوع به ادبیات حوزه دفاع مقدس آسیب می‌رساند همچنین در کنار این موضوع، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در حوزه خلق آثار دفاع مقدس سرمایه گذاری چندانی نمی‌کند و این مساله موجب نارضایتی نویسندگان و محدودیت ورود به عرصه ایثار و شهادت شده است.

وی اظهار کرد: با توجه به پیشرفت تکنولوژی و گستردگی و فراگیری فضای مجازی، امروزه دیگر کمتر کسی به سراغ خرید کتاب می‌رود که البته یا به این دلیل است که فضای مجازی توانسته رونق فروش کتاب و بازار را از بین ببرد و یا اینکه نویسندگان آن قدر حرف‌ها و مطالب تکراری نوشته اند که مخاطب دیگر کمتر رغبتی برای مطالعه کتاب‌های آن‌ها دارد.

گفتگو با نویسنده جانبار دوران دفاع مقدس/نخ عمر خاطراتی از جانباز دوران دفاع مقدس 

 سرهنگ دوم نوازالله دهقانی تصریح کرد: برای بهبود این موضوع نویسندگان دفاع مقدس باید از زیاده گویی و مبالغه در حوزه روایات، خاطرات و معرفی چهره‌ها و شخصیت‌ها پرهیز کنند و واقعیت‌ها را با زبان و لحن ساده، اثرگذار و دلنشین بیان کنند تا مخاطب بتواند به خوبی با این مطالب ارتباط برقرار کند همچنین نویسندگان باید در نوشته‌های خود به همان میزان که از نقاط قوت رزمندگان می‌گویند، در مقابل قدرت و توان دفاعی دشمن را هم توصیف کنند، چون دشمن در جنگ ۸ ساله دارای ارتشی منظم، آموزش دیده، کلاسیک و مجهز به تجهیزات جنگی و نظامی روز دنیا بود و اتفاقا مقابله با چنین ارتشی هنر است و می‌تواند هنر رزمی و رشادت رزمندگان ما را به رخ دنیا بکشد.

از ارزش‌های رزمندگان اسلام در دفاع مقدس، بی اعتنایی به دنیا است، رزمندگان اسلام در دوران نوجوانی و جوانی، به همه لذت‌ها و خواسته‌های مادی پشت پا زدند و حضور در جبهه و دفاع از وطن و نظام اسلامی را برتر دیدند. بی شک، بدون دل بریدن از دنیا و دل بستن به آخرت، رزمندگان هیچ گاه توفیق آفرینش حماسه‌های بزرگ و ماندگار دفاع مقدس را نمی‌یافتند.

جنگ تحمیلی عراق علیه ایران ۲ هزار و ۸۸۷ روز به طول انجامید که طی آن یک هزار روز نبرد فعال صورت گرفت که ۷۹۳ روز حمله از سوی رزمندگان اسلام بود و ۲۰۷ روز از سوی ارتش متجاوز بعثی عراق.

انتهای پیام/ن

کتاب نخ عمر از کتاب‌های حوزه دفاع مقدس

 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار