نخستین قالی شناسنامه دار آیین قالیشویان شهید اردهال رونمایی می‌شود

مسئول ستاد برگزاری مراسم سنتی مذهبی قالیشویان فین کاشان در مشهد اردهال از رونمایی نخستین قالی شناسنامه دار این مراسم خبر داد.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، مسئول ستاد برگزاری مراسم سنتی مذهبی قالیشویان فین کاشان در مشهد اردهال، در گفتگو با خبرنگاران گفت:این مراسم آیین جمعه جار با عنوان با مراسم تبرک از قالی جدید آیین قالیشویان به عنوان نخستین قالی شناسنامه دار با حضور امام جمعه کاشان برگزارمی‌شود.

محمد احترامی، افزود: نقشه این قالی که با طرح «گلدانی جوشقانی» بافته‌شده مربوط به 400 سال قبل از اواخر سده دهم هجری قمری همزمان با شروع دولت صفوی است.

وی، ابعاد این قالی را دو  و نیم در سه و نیم متر (9 متری) با استفاده از نخ دست ریس بومی کردستان و چله‌ای(تار) از نخ پنبه یادآورشد و گفت: برای استحکام بیشتر این قالی پود روی آن از ابریشم استفاده شده است.

به‌گفته‌وی، قالی شناسنامه‌دار مراسم سنتی مذهبی قالیشویان در مدت 190 روز (6 ماه و 10 روز) توسط 300 نفر از بانوان ولایت‌مدار و علاقه‌مند به اهل بیت(ع) از روستای خاوه که ثبت‎نام کرده‌بودند به صورت تبرعی و نوبتی بافته‌شده‌است.

احترامی، بافت این قالی در 10 رنگ تمام گیاهی را یادآورشد و گفت:تمام رنگهای استفاده شده در این قالی بطور کامل گیاهی است و به عنوان مثال برای رنگ قهوه ای، کرم و طلایی به ترتیب از پوستهای گردو و انار و برگ درخت انگور بهره گیری شده است.

وی با تاکید بر بافت دو کتیه در این قالی افزود: کتیبه ای در حاشیه پائین این قالی با عنوان «اهدایی مردم فین و خاوه برای مراسم قالیشویان» طراحی شده و در حاشیه دیگر نیز کتیبه ای با عنوان «السلام علیک یا علی ابن امام محمد باقر (ع)» بافته شده است.

به‌گفته‌وی، عبارت شناسنامه قالی نیز با عنوان «باز بافت فرش جوشقان قالی مربوط به دوران صفویه با استفاده از پشم دست ریس بومی و رنگرزی کاملا گیاهی سنه 1396 هجری شمسی» در پائین این قالی بافته شده است.

مسئول ستاد برگزاری مراسم سنتی مذهبی قالیشویان فین کاشان در مشهد اردهال، تامین هزینه این قالی اهدایی مردم فین و خاوه را توسط ستاد مراسم سنتی مذهبی قالیشویان فین کاشان دانست و گفت: قالی که تاکنون برای آیین قالیشویان استفاده می‌شد قدمت 70 ساله دارد که نیاز به تعویض و جایگزین شدن قالی جدید برای اجرای این مراسم آیینی داشت.

شایان ذکر است:حضرت سلطان علی ابن امام محمد باقر (ع) برادر حضرت امام صادق (ع) در سال 113 هجری قمری به دعوت اهالی «فین» کاشان از طرف پدر بزرگوارش برای ترویج دین اسلام به ایران ماموریت یافت که پس از سه سال تلاش و مجاهدت، سرانجام در جنگی نابرابر به همراه جمعی از یارانش در 27 جمادی الثانی سال 116 هجری قمری مصادف با مهرماه حدود 55 سال پس از واقعه کربلا در خطه «اردهال» کاشان شهید شدند.

به همین مناسبت هر سال در دومین جمعه مهر در آئین سنتی مذهبی قالیشویان، هزاران نفر از چوب به دستان فین کاشان «قالی مقدس» را به عنوان نمادی از پیکر مثله شده فرزند امام پنجم (ع) از خادمان امامزاده سلطان علی بن امام محمد باقر (ع) تحویل گرفته و بر دوش خود «حسین حسین گویان» به طرف چشمه آبی می برند.

عزاداران (چوب به دستان فینی) با پاشیدن آب و شستن قالی به صورت نمادین آن را در پناه چوب ها روی دست گرفته و با ندای «یاحسین یاحسین» به سمت مرقد باز می گردانند و قالی مقدس را دوباره تحویل آستان مقدس می دهند.

به همین علت قالیشویان که یکی از کهن ترین آئین های سنتی مذهبی ایران است همه ساله در دومین جمعه مهر برای بزرگداشت شهادت حضرت سلطان علی بن امام محمد باقر (ع) در خطه گلگون اردهال برگزار می شود.

 

انتهای پیام/م

 

قالی شناسنامه دار مراسم سنتی مذهبی قالیشویان فین کاشان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار