تیتر امشب/ تحلیل مواضع ترامپ در مجمع عمومی سازمان ملل

کارشناسان معتقدند هدف اصلی ترامپ در مسئله برجام این است که در پی یک بسیج بین المللی است و قصد دارد اتحادیه اروپا را با خود همراه کند.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان؛ امروز دونالد ترامپ رئیس جمهور امریکا در مجمع عمومی سازمان ملل سخنرانی کرد، صحبت‌های امروز رئیس جمهور امریکا و اهداف وی از این سخنان در تیتر امشب تحلیل و بررسی شد.

ابو محمد عسگرخانی کارشناس مسائل بین الملل درباره سخنرانی ترامپ در مجمع عمومی سازمان ملل گفت: در سخنان ترامپ تناقض دیده می‌شود در آغاز سخنان وی رئالیسمی صحبت می‌کند، اما بعد جنبه تهاجمی می‌گیرد. وی در سخنان خود اعلام کرد: اگر تهدید شویم کره شمالی را با خاک یکسان می‌کنیم، این ادبیات درست نیست که در یک جایگاه عمومی و در مجمع عمومی سازمان ملل یک ملت را تهدید کرد.

تیتر امشب/ تحلیل مواضع ترامپ در مجمع عمومی سازمان ملل


وی در ادامه گفت: اما به طور کلی شهامت وی قابل ستایش و سرزنش است. ستایش از جهت اینکه به حاکمیت‌ها اهمیت داد و گفت: باید به حاکمیت‌ها ارج داده شود، اما در بخش دیگری گفته خود را پس گرفت و سخنان خود را تخریب کرد بنابراین در سخنان وی تناقض زیاد دیده می‌شود.

عسگرخانی افزود: سخنان ترامپ را باید از دید نظامی و حقوقی را بررسی کرد. وی کره شمالی، ایران، کوبا، ونزوئلا و سوریه را مورد خطاب قرار داد. در مورد ایران در مورد موشک ها، تروریسم و برجام و در عناوین مختلف و قدرت تحمیلی به زبان دیگر بیان کرد که اگر دقت کنیم طیف گسترده‌ای از مسائل را مطرح کرده است که نیاز به بررسی بیشتر دارد.

وی افزود: آنچه آن‌ها از برجام می‌خواهند در نقاط ابهام، بازرسی‌ها و موشک‌ها مطرح می‌کنند. اکنون هم نمی‌خواهند برجام را از بین ببرند بلکه قصد دارند امتیازات بیشتری بگیرند بخصوص درباره پروتکل الحاقی و رژیم مصونیت و بازرسی مناطق نظامی و این‌ها همه در راستای گرفتن امتیاز بیشتر از ایران است.

عسگرخانی در ادامه گفت: ترامپ با بحث تروریسم می‌خواهد سپاه تحت فشار قرار گیرد و با همین روش امنیت کشور را هدف قرار دهد بنابراین نا امن کردن کشور ایران را نشانه گرفته است این در حالیست که خود از تروریسم و صهیونیست حمایت می‌کند.

حامد موسوی کارشناس مسائل بین الملل دیگر مهمان برنامه در تحلیل سخنان امروز ترامپ در مجمع عمومی سازمان ملل گفت: ترامپ بی پروا و بدون رعایت موازین دیپلماتیک صحبت کرد، لحن او تهدیدآمیز بود و از سوی دیگر هر رهبری تنها باید ۱۵ دقیقه صحبت می‌کرد، اما او بیش از ۴۰ دقیقه صحبت کرد که ما را یاد سرهنگ قذافی انداخت.

تیتر امشب/ تحلیل مواضع ترامپ در مجمع عمومی سازمان ملل 

وی افزود: ما در سازمان ملل شاهد راهکار‌های دیپلماتیک هستیم، اما ترامپ زبان تهدید را در پیش گرفت که نشان دهنده ادبیات غیر دیپلماتیک اوست.

موسوی افزود: آمریکایی‌ها می‌خواهند که ما به برجام پایبند باشیم، اما آن‌ها خیر، زیرا در این زمینه سود‌های زیادی نصیب آن‌ها می‌شود، البته آمریکا علاقمند است ایران را به نقض برجام متهم کند.

وی گفت: در برجام هیچ حرفی از فعالیت‌های موشکی نشده، اما می‌بینیم که آمریکا به همین بهانه ایران را مورد تحریم‌های جدید قرار داده است.

موسوی گفت: امریکا به دنبال تغییر حکومت ایران است و ترامپ در این سخنرانی اتهامات دیگری نیز به ایران می‌زند که این یک بحث انحراف افکار عمومی نیز هست.

از سوی دیگر رئیس جمهور آمریکا در خود آمریکا چندان محبوب نیست و میزان حمایت مردم امریکا از ترامپ ۳۴ تا ۳۸ درصد است، زیرا او در نظام داخلی چندان موفق نبود بحث از بین بردن اوباما کریر و طرح‌های مالیاتی که همگی با شکست مواجه شد لذا او تلاش می‌کند تا با اتکا به روابط خارجی افکار عمومی آمریکا را منحرف کرده تا آمریکائیان پیگیری مطالبات انتخاباتی ترامپ نشوند.

علی بیگدلی کارشناس مسائل بین الملل در گفتگوی تلفنی با تیتر امشب گفت: استراتژی ایران هراسی به ایران آزاری تبدیل شده است یعنی استفاده از ابزار‌های برجام برای آزار ایران.

وی افزود: اصلی‌ترین هدف ترامپ این بود که مسئله ایران در کنار بحران کره شمالی بررسی شود و این کار را با زیرکی انجام داد. وی خواست مسئله ایران به مانند مسئله کره به یک مسئله بین المللی تبدیل شود و تحت فشار عربستان و ملاقاتی که با نتانیاهو داشت، در پی یک بسیج بین المللی بود، این نهایت آرزوی ترامپ است، ولی فکر نمی‌کنم بتواند در این راه موفق شود، چون این دو مسئله متفاوت است.

وی افزود: ترامپ قصد دارد اتحادیه اروپا را با خود همراه کند و می‌گوید ما در جنگ جهانی دوم با اروپا همراهی کردیم، اما رئیس جمهور فرانسه در دیدار با روحانی، قول همکاری با ایران داد و این نشان از عدم موفقیت ترامپ دارد.

منبع: شبکه خبر

انتهای پیام/

واکاوی صحبت های ترامپ در مجمع عمومی سازمان ملل 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار