فریدون مطرح کرذ؛

استفاده از توان دانشگاه فنی و حرفه‌ای برای تربیت نیرو‌های متخصص در مناطق مرزی

مدیر کل دفتر وزارتی وزارت علوم گفت: با تربیت نیرو‌های متخصص در مناطق مرزی سبب درآمدزایی و ایجاد اشتغال در خارج از کشور می‌شود.

استفاده از توان دانشگاه فنی و حرفه‌ای برای تربیت نیرو‌های متخصص در مناطق مرزیبه گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛  حسین فریدون مدیر کل دفتر وزارتی وزارت علوم عصر امروز در مراسم اجلاس روسای دانشگاه‌های فنی و حرفه‌ای که در هتل المپیک برگزار شد، اظهار کرد: رسالت دانشگاه‌ها شناخت همه جانبه آنها است که متاسفانه هنوز به طور کامل انجام نشده و جایگاه واقعی دانشکده‌ها نامشخص است؛ من احساس می‌کنم افرادی مسئولیت مدیریت دانشگاه‌ها‌ را قبول کرده‌اند یا عظمت آن را باور نداشته و یا جهت رفع تکلیف این مسئولیت را بر عهده گرفته‌اند .

فریدون با بیان اینکه نقش آموزش عالی برای توسعه کشور حیاتی است، ادامه داد: اقتصاد دانش بنیان و اقتصاد مقاومتی به گونه‌ای است که در آن نقش و جایگاه ویژه نخبگان را به خوبی مشخص کرده است؛ به نظرم افراد نخبه علمی ، اجتماعی و اقتصادی سبب ایجاد تحولات گوناگونی می‌شوند و در این راستا دانشگاه‌های فنی و حرفه‌ای از پتانسیل و ظرفیت خیلی خوبی برخوردارند.

وی عنوان کرد:‌ امکانات دانشگاه فنی و حرفه‌ای از بسیاری دانشگاه‌های دولتی بیشتر است و نقش فارغ‌التحصیلان آن در اشتغال و کارآفرینی نیز مهم بوده زیرا بحث اشتغال امروزه معضل اصلی کشور است و بسیاری از فارغ‌التحصیلان فنی و حرفه‌ای دغدغه اشتغال را ندارند زیرا آن‌ها افرادی فنی و کارآفرین هستند.

وی ادامه داد: به نظرم همه محصولات و خروجی‌های آزمایشگاه‌ها و کارگاه‌های فنی و حرفه‌ای می‌تواند مورد استفاده دستگاه‌های دیگر قرار بگیرد و این اقدام محلی برای تامین درآمد برای آن دانشگاه محسوب می‌شود؛ به نظرم یکی از مسئولیت‌های وزارت علوم ایجاد دانشگاهی پاسخگو بوده  تا مسائل مردم را برطرف کند و مرکز آموزشی فنی و حرفه‌ای در این زمینه می‌تواند بهترین الگو باشد.

ضرورت تشکیل یک بانک اطلاعاتی از فارغ‌التحصیلان دانشگاه فنی و حرفه‌ای

فریدون با بیان اینکه باید یک بانک مهم اطلاعاتی از فارغ‌التحصیلان دانشگاه فنی و حرفه‌ای ایجاد و در اختیار دستگاه‌های دیگر قرار بگیرد، اظهار کرد: فارغ‌التحصلان فنی و حرفه‌ای نیروهای کارآزموده هستند که برای دستگاه‌های دیگر می‌توانند مثمر ثمر واقع شده و مشکلات و مسائل آن‌ها را حل کنند.

فریدون تاکید کرد: متاسفانه در دانشگاه فنی و حرفه‌ای مشکلات بزرگتر از قابلیت‌ها نشان داده شده و این مرکز آموزشی در مناطق مرزی می‌تواند با تعبیر نیروهای فنی مشکل منطقه را از نظر نیروهای متخصص برطرف کند و نقش توسعه را ایفا کند همچنین از همین نیروها  می‌توان در کشورهای دیگر استفاده و خدمات گوناگونی را ارائه دهند و این طرح‌ها می‌تواند مسائلی ارزی، اشتغال را در کشور برطرف کند.

فریدون ادامه داد: در بخش آموزش‌های مهارتی من امیدوارم که دانشگاه فنی و حرفه‌ای در برنامه ششم توسعه جایگاه واقعی خود را به دست آورد زیرا دانشگاه‌های دولتی در امر اشتغال و کارآفرینی نیازمند آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و اشتغال است.

وی افزود: با توجه به امکاناتی که در دانشگاه فنی و حرفه‌ای وجود دارد در تهیه، تامین و تجهیز وسایل کمک بزرگی به آموزش عالی می‌تواند داشته باشد به نظرم در دانشگاه‌های دولتی افراد بیشتر تئوریک بوده و از نظر تجربه عملی ضعیف هستند و به همین دلیل این فارغ‌التحصیلان در صنعت به خوبی نمی‌توانند مفید واقع شوند که در این زمان فارغ‌التحصیلان فنی و حرفه‌ای کمک بزرگی در این زمینه می‌توانند بکنند تا با صنایع  ارتباط قوی و خوبی برقرار شود.

فریدون با بیان  اینکه عدم خروجی ما در دانشگاه‌ها امروزه برعکس شده و فارغ‌التحصیلان دکترا و کارشناسی خیلی بیشتر از تکنسین است، تصریح کرد: آموزش در مناطق سراسر کشور باید بر اساس نیاز بوده و برنامه‌ریزی‌ها باید به گونه‌ای باشد تا نیرو و فارغ‌التحصیل مازاد در برخی از رشته‌ها نداشته باشیم و برای ارتباط بیشتر با صنعت نیازمند هم‌فکری و همکاری با سایر وزارتخانه‌ها بوده و این کار توان علمی و مهارتی را بالاتر می‌برد.

وی گفت: ما نباید محیط‌های دانشگاهی را یک بعدی کنیم و در این زمینه باید کارهای خوبی علمی و فرهنگی انجام شود و همچنین از دانشجویان در انجمن‌های علمی و صنفی استفاده کنیم تا به آن‌ها شخصیت بدهیم.

انتهای پیام /

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.