باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می دهد:

فقط ۳۰ درصد واحد‌های صنعتی نفس می‌کشند/مشتری دست به نقد مشکل اصلی صنایع کشور

برخی صاحبنظران اقتصادی معتقدند تنها ۳۰ درصد از صنایع کشور آن هم با گنجایشی پایین‌تر از توان واقعی خود کار می‌کنند.

فقط 30 درصد واحدهای صنعتی نفس می‌کشند/مشتری دست به نقد مشکل اصلی صنایع کشور

به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، طی چند سال گذشته با وقوع رکود دامنگیر در صنعت کشور ، نهادهای مختلف آمارهای متفاوتی از واحدهای تعطیل و نیمه تعطیل ارائه داده اند، اما واقعیت است که صنایع ایران به ویژه صنایع کوچک و متوسط با مشکلات بیشماری دست وپنجه نرم می‌کنند. 

اکنون با وجود شرایط دشوار رکود تورمی در اقتصاد کلان کشور، مشکلات بخش های صنعت را می توان بی شمار دانست و اینکه تصور کنیم می‌توان مشکلات را یک شبه حل کرد ، امری دور از ذهن است. به عنوان مثال در دولت یازدهم، توانستیم تورم را از 40 درصد به 8 تا 9 درصد کاهش دهیم، اما همین مسئله موجب شد تا میزان رکود به صورت افسار گسیخته در جامعه بالا رفته و تهدید جدی برای ورشکستگی صنایع ریز و درشت کشور شود.

در طول این مدت اقدامات مختلفی از سوی دولت برای رفع موانع تولید انجام شد که در حرکت آخر ، دولت حدود 16 هزار میلیارد تومان را به صورت تسهیلات به بدنه صنعت تزریق کرد و موجب شد تا برخی کارخانه‌های نیمه تعطیل که دچار آسیب بودند ، توانستند خود را ترمیم کنند، اما در کل تزریق نقدینگی به این شکل هم نتوانست آمار تولید در کشور را بالا ببرد و نشان داد که مشکلات بزرگتر از آن است که توسط مسوولان کشور پیش بینی شده بود.

 در این میان، کاهش ارزش پول ملی، رکود و تورم مشکلات پیش روی اقتصاد کشور هستند که به طور حتم تا این مشکلات حل نشوند، نمی‌توان به بهبود حال صنایع امیدوار باشیم.

به نظر می رسد برای چرخاندن مجدد چرخ زنگ زده صنعت کشور، نیاز به یک بسیج همگانی بین مسوولان، تولیدکنندگان و بانک ها هستیم تا بتوانیم چشم انداز مثبتی از صنعت پیش روی کشور برای آینده ترسیم کنیم.

در ادامه گزارش پای صحبت کارشناس حوزه صنایع و دوتن از نمایندگان مجلس شورای اسلامی نشسته ایم که در زیر متن گفتگو ها به صورت کامل آورده شده است. 

مشکل صنایع ، نداشتن برنامه توسعه‌ای در حد کلان

بهرام شهریاری کارشناس صنعت در گفتگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی اظهار کرد: بزرگترین مشکل صنایع ما ، نداشتن برنامه توسعه ای در حد کلان است. در نتیجه نمی دانیم در چه رشته هایی و کجا کار کنیم و در زمینه های مطلوب چه اموری بیشترین صرفه اقتصادی را دارد.

شهریاری در ادامه تصریح کرد: پنج برنامه توسعه صنعت،  قبل از انقلاب و 6 برنامه پس  از انقلاب نتوانست راهگشای حل مشکلات صنایع ایران باشد و این نشان می دهد باید در دیدگاه هایمان تغییرات کلان ایجاد کنیم.

وی افزود: ناکارآمدی در اجرای برنامه های توسعه‌ای از آنجا نشأت می‌گیرد که بسیاری تصور می‌کنند ، عمران شاخصه اصلی توسعه تولید است، در صورتیکه اگر تنه به بخش تقویت زیرسخت هایی چون راه آهن، حمل ونقل دریایی و از این قبیل موارد توجه کنیم، چینی ها می توانند برای صادرات و حمل کالاهایشان در داخل ایران از این زیرساخت ها بهره ببرند.

شهریاری با اشاره به اعطای مجوزهای زیاد صنعتی، تصریح کرد: افزایش بی رویه مجوزها موجب شد تا بسیاری از صنایع با ظرفیتی کمتر از ظرفیت واقعی خود کار کنند و در نتیجه با افت تجهیزات و تکنولوژی ،کیفیت محصولاتشان کاهش یافته و قیمت تمام شده محصولات بالا برود.

این کارشناس صنعت در پایان بهترین راهکار نجات صنعت کشور از رکود را، تدوین برنامه توسعه ای جدید با رویکردهای متفاوت و درست دانست. 

سیاست تزریق منابع، تغییری در حال وخیم صنعت ایجاد نکرده است

عبدالله رضیان عضو کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی، اظهار کرد: بر اساس آمارهای وزارت صنعت معدن و تجارت، 70 درصد از واحدهای صنعتی مشغول به فعالیت هستند اما آمارهای دیگری نشان دهنده این است که تنها کمتر از 30 درصد از این واحدها، آن هم با گنجایشی پایین‌تر از توان واقعی خود کار می‌کنند.

 نماینده مردم مازندران در خانه ملت با تاکید بر ضرورت تهیه آمار جدید و درست از تعداد واحدهای صنعتی در حال فعالیت در کشور، تصریح کرد: اوضاع صنایع کوچک و متوسط در برخی از استان ها بهتر است اما در استانی مانند مازندران می‌توان گفت؛ زنگ خطر تعطیلی صنایع روشن شده است.

رضیان در ادامه  به کمک‌های دولت در قالب تسهیلات به صنایع مشکل‌دار همانند استان مازنداران اشاره کرد و گفت: سهم تسهیلات این استان  نه تنها به بخش صنعتی  بلکه به حوزه کشاورزی هم اختصاص داشت، بخشی از این کمک‌ها نیز به واحدهایِ مشکل داری تعلق گرفت که قادر به بازگشت به چرخۀ تولید نبودند.

عضو کمیسیون صنایع مجلس دلیل این عدم توفیق دولت در اجرای طرح تسهیلات دهی به صنایع بیمار را این گونه بیان کرد و گفت: متاسفانه صنعت در دست  افرادی اداره می شود که تخصص لازم به ویژه در حوزه بازارسازی و بازاریابی را ندارند، از طرفی رکود طولانی در بازار مسکن موجب شد تا بسیاری از واحدهای صنعتی، وابسته به واردات و یا تعطیل شوند.

رضیان در خاتمه یادآور شد: برای بهبود وضعیت موجود در صنعت کشور باید بر روی مبحث صادرات تمرکز بیشتری کرد تا بتوانیم بازارهای جدیدی ایجاد کنیم، همچنین واحدهایی که مشکلات زیادی دارند را تعطیل کرده تا بیش از این هزینه های بی‌حساب را به صنعت کشور تحمیل نکنند.

تولید صادرات محور در گرو نگاه به مشتری است

سعید باستانی سخنگوی کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی  پیرامون موضوع تولید صادرات محور در کشور اظهار کرد: تولید صادرات محور با به خط شدن مجموعه ای از عوامل و همکاری نهادها و دستگاه های مختلف دولتی و خصوصی فراهم می شود .

وی در ادامه افزود: در این مسیر یکی از عوامل تعیین کننده ، دیپلماسی موفق خارجی است که می تواند تا حد زیادی تعیین کننده باشد.

باستانی با برشمردن مجموعه دیگری از عوامل موثر در جهت رونق تولیدات صادرات محور تصریح کرد: باید توانایی تولید محصولاتی را داشته باشیم که قابلیت عرضه در تمام دنیا را داشته باشد تا هم تولیدکننده و صادرکننده و هم بازار هدف سود ببرند.

سخنگوی کمیسیون صنایع مجلس یادآور شد: آنچه اکنون برای ادامه حیات تولید داخلی نیاز است، بازارسازی وسیع در داخل و خارج از کشور بوده و در این جهت ، توجه به نیاز بازارهای جهانی و نگاه به مشتری امری ضروری است و البته همکاری سه وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت، وزارت امور خارجه و وزارت اقتصاد در این مسیر را نباید نادیده گرفت.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۸ ۱۹ مهر ۱۳۹۶
کی میره دنبال صنعت؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۷ ۱۹ مهر ۱۳۹۶
باید به 70 درصد بقیه تنفس مصنوعی بدن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۵ ۱۹ مهر ۱۳۹۶
واقعا متاسفم