حجت‌الاسلام محمد‌یان در حاشیه اجلاس‌ رؤسای دانشگاه‌های کشور؛

نگرش سیاسی باعث لطمه خوردن به دانشگاه می‌شود/ روحیه انقلابی، مهم ترین راهبرد دانشگاهیان است

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها گفت: نگرش سیاسی باعث لطمه خوردن به دانشگاه می‌شود.

نگرش سیاسی باعث لطمه خوردن به دانشگاه می‌شود / روحیه انقلابی، مهم ترین راهبرد دانشگاهیان استبه گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ حجت‌الاسلام محمد محمد‌یان رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها در حاشیه اجلاس‌ رؤسای دانشگاه‌های کشور که امروز در پژوهشگاه پلیمر‌ و پتر‌وشیمی برگزار شد با اشاره به اینکه شما دانشگاهیان امانت بزرگی را بر دوشتان‌ دارید، اظهار کرد: اگر یک ترازو‌ی سنجشی‌ را قرار دهیم‌ شما دانشگاهیان کسانی هستید که مهم ترین امانت بر دوشتان‌ است. اگر قرار است مشکلات حل شود قطعاً شما دانشگاهیان هستید که باید آنها را رفع کنید.

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، گفت: بر اساس تحقیقاتی که انجام شده‌ میانگین حضور هر مدیر در دانشگاه‌ها 2 سال است‌ اینکه ما ثبات مدیریتی نداریم جای نقد دارد‌ اما موضوع اصلی صحبت من نیست بلکه صحبت من بر روی این موضوع است که این فرصت‌ها تمام خواهد شد و شما باید این را بدانید که هر دقیقه و ساعت‌ فرصتی است که علم کشور را اداره کنید‌ و چند گام به هدف نزدیک‌تر شوید‌.

وی با اشاره به این موضوع که تمامی دولتمردان‌ نگاهشان به این است که شما دانشگاهیان‌ مشکلشان‌ را حل کنید‌، گفت: وقتی نگاه همه کشور به شما دانشگاهیان است پس چه کسی می‌خواهد مشکلات خودتان را حل کند؟ نه مجلس و نه هیچ دستگاه اداری دیگری در کشور این قابلیت را ندارد که بتواند مشکلات شما را حل کند.

محمدیان‌ تصریح کرد: ما از لحاظ نرم‌افزاری ارتباط خوبی را نتوانسته‌ایم با بخش‌های مختلف‌ خصوصاً بخش انسانی برقرار کنیم‌. نباید منتظر باشیم که دیگر دستگاه‌ها بیایند و برای ما نرم‌افزار را تولید کنند بلکه خود شما دانشگاهیان باید در دانشگاه بنشینید‌ و نرم‌افزارهای‌ ارتباطی مورد نیاز خودتان را تولید کنید در این نرم افزار مشکلات را ارزیابی کنید و در جهت حل و رفع آنها بکوشید‌. توجه داشته باشید که کار شما بسیار زیاد است در عین حال که فرصت بسیار کمی دارید‌.

رییس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها با یادآور شدن این موضوع که نباید با عینک سیاسی‌ به همه موضوعات نگاه کرد و نباید دانشگاه سیاسی باشد، گفت: با نگرش سیاسی به موضوعات نگاه نکنید زیرا کارآمدی‌ شما را پایین می‌آورد و به دانشگاه لطمه می‌خورد مأموریت دانشگاه حل مشکلات کشور است کسی می‌تواند مشکلات را حل کند که هم از لحاظ فرهنگی و هم از لحاظ سیاسی‌ به بصیرت‌ کامل رسیده باشند و به مسائل فرهنگی بیش از بقیه مسائل اهمیت دهد.

وی ادامه داد: 82 درصد از جمعیت دانشجویی کشور بر طبق آمارها این را نشان داده‌اند که حاضر هستند‌ برای کشور جان دهند‌ این جان دادن دانشجویان فقط در حوزه نظامی نیست و چه کارهای‌ مفیدی که آنها انجام می‌دهند برای کشور می‌تواند به نوعی جان دادن تلقی‌ شود.

  همه نقدها بر سمت دانشگاهیان  در شورای عالی انقلاب فرهنگی بررسی می شود

محمدیان‌ در خصوص مشکلات رفتاری که در دانشگاه‌های ما وجود دارد، اظهار کرد: 90 درصد از جوانان ما از نظر اعتقادی بسیار کامل هستند و اگر مشکلی وجود دارد آن مشکل اعتقادی نیست‌ بلکه برخی از مشکلات رفتاری است اینکه 65 درصد از جوانان ما می‌گویند که اگر بستری فراهم باشد به خارج از کشور مهاجرت می‌کنند بسیار تأسف‌بار است‌ کار شما دانشگاهیان این است که این مشکلات را حل کنید‌ امروز دانشگاه باید‌ آسیب‌های اجتماعی را شناسایی‌ کند و در جهت رفعشان‌ کار کند.

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، خاطرنشان کرد: علاوه بر تمامی این کارهایی که بر عهده شما دانشگاهیان‌ است مهم ترین کار حفظ روحیه انقلابی و تأکید بر آن است‌ در کشور ما انقلاب اسلامی با ابعاد بسیار بزرگی رخ داده‌ است که باید آنها حفظ شوند. مقام معظم رهبری چندین سال است که شاه بیت‌ تأکیداتشان‌ را بر روی تقویت روحیه انقلابی و حمایت از نیروهای انقلابی قرار داده‌اند و در جلسه اخیر هیأت دولت نیز با صراحت کامل گفتند که نیروی انقلابی نباید اسراف‌ کند که حمایتی از او نمی‌شود.

وی با اشاره به اینکه منظور من این نیست که هر کس که ادعای انقلابی داشت بگوییم حرفش درست است، تصریح کرد: خود نیروهای انقلابی وظیفه دارند که بینش سیاسی را تقویت کنند.

محمدیان‌ ادامه داد: یکی از کارهای راهبردی‌ شما این است که نیروهای انقلابی را زیر پوشش خود قرار دهید‌، مدیر خوب مدیری است که 75 درصد از کارهایش‌ راهبردی باشد‌ همه دانشجویان‌ فرزندان ما هستند‌ و نسبت به همه آنها مسئولیت داریم اما مسئولیت ما نسبت به آن دسته از دانشجویانی که مشی سیاسی ما را نمی‌پذیرند و با ما مشکل و اختلاف دارند بسیار سنگین‌تر است انتظار این است که نیروهای انقلابی را بر زیر بال و پر خود بگیرید.

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، تصریح کرد: مشکلاتی از سوی شما به گوش ما رسیده است که در پاسخ آن باید بگویم قطعاً هر زمانی که ما متوجه شویم دانشجو و یا استادی با تنگنا‌ برخورد کرده و یا دستگیر‌ شده است تمام قد از او دفاع می‌کنیم و هر لحظه که متوجه شویم سریعاً وارد کار می‌شویم و پیگیری‌های لازم را انجام می‌دهیم.

وی با یادآوری این موضوع که تمامی نقدها بر سمت دانشگاهیان مطرح می‌شود در شورای عالی انقلاب فرهنگی مورد بررسی قرار می‌گیرد، تصریح کرد: ما از این نقدهای‌ شما استفاده کامل می‌کنیم و شما در دانشگاه‌ها بستری را فراهم کنید برای جمع‌بندی نظرات‌ و حل تمامی مشکلات‌.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار