فدراسیون خبرنگاران و رسانه ها:

به ۱۷۰ مورد خشونت علیه خبرنگاران رسیدگی شده است

در مورد خشونت علیه خبرنگاران به 170 قضیه به شکل کامل رسیدگی شده است.

به ۱۷۰ مورد خشونت علیه خبرنگاران رسیدگی شده استبه گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، مجیب خلوتگرعضو فدراسیون خبرنگاران گفت: ازسال ۱۳۸۰ تا سال ۱۳۹۴ خورشیدی ۷۲۶ مورد خشونت علیه خبرنگاران به ثبت رسیده است.

خلوتگرافزود: تعداد ازموارد خشونت ها علیه خبرنگاران در مروری زمان از روند رسیدگی حذف شده است که حالا به ۱۷۲ قضیه کاهش یافته اند و تعداد هم به شکل واحد رسیدگی شده است.

خلوتگر تصریح کرد:به ۱۰ قضیه لت کوب خبرنگاران در یک پرونده یعنی به شکل واحد رسیدگی شده است که این ۱۰ قضیه نیز شامل ۱۷۲ قضیه خشونت علیه خبرنگاران بود.

این عضو فدراسیون خبرنگاران می گوید که از ۱۷۲ مورد قضیه خشونت علیه خبرنگاران، به دو مورد آن به دلیل عدم معلومات کافی رسیده گی نشده است و به ۱۷۰ قضیه دیگر به شکل کامل رسیدگی صورت گرفته است.

وی افزود:” به ۱۷۰ قضیه که رسیدگی شده شامل لت و کوب، باز داشت خبرنگاران، اختطاف، تهدید از سوی دشمنان افغانستان و قتل بوده است”.

آقای خلوتگر گفت: ۵۰ قضیه جدید پیش ما به ثبت رسیده که تحت بررسی در وزارت امور داخله قرار دارد و متباقی ازصلاحیت وزارت امور داخله نیست”.

او افزود: قضایای که ازصلاحیت وزارت امور داخله خارج است ۲۴ مورد آن مربوط امنیت ملی، ۸ قضیه مربوط دادستان کل، ۹ مورد مربوط محافظین والی ها، ۷ مورد مربوط وکلا، ۳ مورد مربوط ریاست جمهوری ۶ مورد مربوط سارنوالی، ۹ مورد مربوط نیروهای ایتلاف و ۳مورد هم درخارج از کشور می باشند.

درهمین حال نجیب دانش سخنگوی وزارت امور داخله می گوید: قضایای که رسیدگی شده است نتیجه تلاش مشترک ما و کمیته رسیدگی به قضایای خشونت علیه خبرنگاران بوده است ولی این کار کافی نیست.

وی افزود: قضایای که مربوط سارنوالی، وکلا، ریاست جمهوری و … می شود امروز در جلسه رسیدگی تحت ریاست سرور دانش معاون دوم ریاست جمهوری بحث خواهد شد تا به آنها نیز رسیدگی شود.

دانش گفت: ما سیستمی را ایجاد کردیم تا بزودی به قضیه خشونت علیه خبرنگاران رسیدگی شود و دیگر مثل گذشته قضایای خشونت به تاخیر نیفتد.

وی در ارتباط به خشونت علیه خبرنگاران ازسوی پولس گفت: مشکل از دو طرف است هم آسیاب کند است و هم گندم تر، و بعضی مشکلات درصحنه یک واقعه اتفاق می افتند.

ادامه خشونت علیه خبرنگاران باعث شده است که اکثری خبرنگاران کشور را ترک کرده و یا هم ترک مسلک نماید بعضی هم گفته می شود که خبرنگاران به مواد مخدر روی آورده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار