هاشمی در جمع خبرنگاران:

امکانات دانشگاه‌های کشور به روز رسانی می‌شوند/ ضرورت افزایش ارتباط دانشگاه‌های مهارتی با صنعت

سرپرست وزارت علوم از ضرورت افزایش ارتباط دانشگاه‌های مهارتی از جمله دانشگاه فنی و حرفه‌ای با صنعت خبر داد.

توجه ویژه وزارت علوم به آموزش‌های مهارتی / استاد دانشگاهی‌ که ارتباط خوبی بین صنعت و دانشگاه‌ برقرار کند امتیاز ویژه‌ای محسوب می‌شودبه گزارش  خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛  سید ضیاء هاشمی سرپرست وزارت علوم صبح امروز در مراسم اجلاس‌ رؤسای دانشگاه‌های فنی و حرفه‌ای که در هتل المپیک برگزار شد، اظهار کرد: یکی از مسائل مهم و ضروری فعلی آموزش عالی توجه ویژه به دانشگاه فنی و حرفه‌ای و رونق آن در راستای پاسخگویی به نیازهای‌ واقعی جامعه است؛ در این راستا ارتباط دانشگاه‌های مهارتی‌ مانند فنی و حرفه‌ای و علمی کاربردی با صنعت باید‌ بیشتر شود.

وی بیان کرد: انتظار ما از دانشگاه‌های مهارتی‌ این است که سطح کیفیشان‌ را متناسب با نیاز بازار و جامعه ارتقاء ببخشند‌، خوشبختانه باید بگویم که دانشگاه فنی و حرفه‌ای از ظرفیت، امکانات و آزمایشگاه‌های خوبی برای تربیت دانشجویان برخوردار است و مدیران زحمتکشی‌ در دانشگاه‌های فنی و حرفه‌ای در حال تلاش و فعالیت هستند.

سرپرست وزارت علوم با بیان اینکه باید از ظرفیت‌ دانشجویان‌ و مراکز فنی و حرفه‌ای در راستای پاسخگویی به نیاز جامعه استفاده کرد، افزود: با تقویت خلاقیت‌ها و استفاده بهینه از پتانسیل‌ دانشجویان  می‌توان ارتباط بین صنعت‌ و دانشگاه‌ها را افزایش داد و در این راستا باید‌ زیرساخت‌های لازم برای تقویت‌ مهارت‌ را فراهم کرده‌ و شاخص‌هایی را‌ در راستای‌ موفقیت هر چه بیشتر در نظر گرفت.

هاشمی عنوان کرد: مدیران باید به نیازهای‌ روز جامعه توجه ویژه‌ای کنند‌ و در خصوص‌ مسائل آموزشی‌ در زمان گذشته باقی نمانند‌ تا با این روش مشکلات مختلف به وسیله دانشگاه‌های مهارتی‌ از جمله دانشگاه فنی و حرفه‌ای برطرف شود؛ همچنین مدیران دانشگاه فنی و حرفه‌ای باید نیازهای روز کشور را رصد و زمینه همکاری و تعامل هر چه بیشتر با صنعت و دستگاه‌های صنعتی را بیشتر کنند.

فرآیند انتخاب‌ رؤسای دانشگاه‌ها

وی تأکید کرد: باید دانشگاه‌های کشور رشته‌هایی که از تقاضای‌ زیادی برخوردار نیست‌ در آنها تجدیدنظر‌ کنند و زمینه را برای فعالیت هر چه بیشتر دانشجویان در استفاده از ظرفیت علمی آنها افزایش دهند.

هاشمی تأکید کرد: تعامل ویژه دانشگاه‌ها با دستگاه‌های صنعتی در بخش‌های دولتی و غیردولتی‌ امتیاز ویژه‌ای محسوب می‌شود و آموزش‌ها باید به سمت برطرف‌ کردن نیازهای‌ موجود کشور‌ سوق داده شوند‌ و همچنین در این راستا‌ سازگار‌ی بیشتر بین مراکز باید ایجاد شود.

وی با بیان اینکه بروزرسانی‌ امکانات متناسب با نیاز جامعه یکی از دغدغه‌های وزارت علوم در دانشگاه‌های کشور است، افزود:  جهت تقویت همکاری بین صنعت و دانشگاه باید تلاش بیشتری انجام شود.

هاشمی در پاسخ به سؤالی مبنی بر انتخاب رؤسای‌ دانشگاه‌های فنی و حرفه‌ای، ادامه داد: فرآیند انتخاب‌ رؤسای دانشگاه‌ها در چندین مرحله صورت می‌گیرد‌ و ما برای ابتدای کار یک نفر را به عنوان سرپرست انتخاب و سپس بعد از تأیید شورای عالی انقلاب فرهنگی به عنوان رییس انتخاب‌ می‌شود و در حال حاضر چندین دانشگاه دارای سرپرست بوده که ما‌ داریم فرآیند معرفی آنها را به شورای عالی انقلاب فرهنگی بررسی‌ می‌کنیم و پس از جمع‌بندی نهایی فرد مورد نظر‌ پس از تأیید این شورا رییس دانشگاه شود.

وی ادامه داد: سیاست وزارت علوم‌ در خصوص آموزش‌ها مهارت‌ محور است؛ ما نیازمند این هستیم که دانشجویان را به طور مهارتی تربیت کنیم و توجه بیشتر به مسئله آموزش مهارتی و هماهنگی بین مراکز یکی از انتظارات از وزارت علوم است.

هاشمی در خصوص جذب اعضای هیأت علمی در دانشگاه صنعتی شریف، گفت: یکی از سیاست‌های مهم این است که استادی که در دانشگاه تدریس می‌کند از آموزش‌های مهارتی کافی برخوردار باشد‌ و در این راستا دانشگاه‌ها به صورت مستقل بوده زیرا اختیار‌اتی به آنها واگذار شده است.

وی اضافه کرد: استادی که از توانمندی علمی خوبی برخوردار است جذب دانشگاه شده و در این میان افرادی که دارای توانمندی ویژه‌ای هستند، می‌توانند ارتباط بین دانشگاه و صنعت را افزایش دهند که این موضوع  امتیاز ویژه‌ای برای آنها محسوب می‌شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.